"ordentlig kontroll på gjæringen"

Stormgjærimga er vel det som er viktigst iallefall, og der er det jo full sirkulasjon.

Jeg ender iallefall opp med den ølen jeg ender opp med, og den smaker helt ok. Er jo mange grunner til at det er umulig å gjenskape øl som er brygget på et annet oppsett, lokale forhold er en av de.

Hvis dette funker (tape sensor på utsiden) for hundre tusenvis av andre bryggere så funker det vel for meg og.

Men hvis flere begynner å si at fra da de gikk fra å tape sensor på utsiden til thermowell, så begynte ølen å smake bedre (ikke at de fikk mer presise målinger) så er det jo grunn til å adde noen flere dippedutter for meg.

Min ambient temperatur er aldri nede i under 15 grader såvidt jeg vet. Aner ikke hva den var da RawRoffe gjorde sine målinger.

Hvordan gjør de store bryggeriene det? Selv med kappe eller god kontroll på ambient temp så virker det da som at man trenger sirkulasjon.
 
Sist redigert:
Jeg vil anta at temperaturen i kanten er den temperaturen som svinger mest, da det tar lengre tid å komme inn til midten av gjæringskaret.
Eller er jeg på viddene?
Vet at det er noe aktivitet i karet..
 
Har også tenkt litt på dette med gjæringstemperatur, utstyr, plassering etc.
Bruker fryseboks og Ut-200 (har flere STCer liggende). Ved oppstart tenkte jeg som så at fryseren burde ha ett opphold på helst en halv time og da er vel (med min fryser) minste variasjon i temperatur gitt.
Har føler til et termometer under isoperkloss mot gjæringskar samt Ut-200 føleren hengende midt i boksen.
Har 1.5C i forskjell mellom inn og utkobling og temperaturen synker ytterligere ca 1.5C ned etter utkobling.
Så hvis jeg gjærer i området 8,5C/10C tror jeg gjennomsnitttemperaturen inne i boksen blir ca 8.5C.
Tror ikke jeg har sett termometeret mot karet svinge mer enn 0.3C som følge av inn/utkobling.
Men må følge godt med og justere til stormgjæringa er over og forsøker alltid å ha stigende temperatur under gjæring.
Antar at variasjon på 0.3C på karkanten er mindre inne i karet. Om treghet i vørter/øl gjør at det er kaldere i midten kan jeg ikke gjøre så mye med. Kjøler hvis mulig vørteren ned litt under start gjæringstemperatur.
 
Det snakkes mye om nøyaktig kontroll av temperaturen underveis her. Jeg er av den oppfatning at det er kontrollen de første par dagene som er viktig. Hold temperaturen rimelig jevn og ikke for høy da, så blir ølet bra. I tillegg er luftingen av vørteren svært viktig. Det hjelper ikke like mye med god temperaturkontroll hvis gjæren i utgangspunktet har fått for lite oksygen...
 
Material i gjærkar er lite nevnt her. Antar at de fleste bruker plast? mitt er i rustfritt stål, og jeg tror neppe at temp på utsiden av en ståltank med 2-3 mm godstykkelse er godt nok. Til gjærlås bruker jeg en slange, festet til et rør på toppen, som går ned i en flaske vann. jeg tenkte å bare tre ledningen til tempsensoren fra STCen inn gjennom slangen og la den henge i luften over ølet.. lufttemperaturen inne i karet må vel være ganske lik temperaturen i ølet?
 
min umiddelbare tanke er infeksjonsfare… men kan hende den ikke er noe større eller mindre med sensoren hengende 10 cm over..?
 
Nei, jeg ville ikke kokt den, jeg har ødelagt noen plast-prober med å ha de i kokende vørter. Men Starsan holder vel.
 
Jeg har prioritert å få kontroll på gjæringen i det siste. Jeg har derfor kjøpt et slikt UT 200, og en varmekabel som jeg snurrer rundt gjæringsdunken, som står i et kjølerom. Jeg opplever, som Hans Einar også skriver om, store temperatursvingninger. Jeg har stilt inn UT 200 til å slå inn på 19 grader, og ut på 19,5. Som oftest når jeg sjekker, holder brygget 19 grader, men jeg har også sett 17 grader og 22 grader. Det er sikkert rett etter oppvarming, eller rett etter at den har slått inn. Jeg føler jeg hadde bedre kontroll på gjæringen da jeg satt dunken i ett eller annet rom i huset alt etter hvilken temperatur jeg skulle gjære på. Dere som bruker varmekabel, og UT 200, har dere noen tips? Varmekabelen er ganske lang, og gir god effekt, bør jeg la deler av den ligge? Bør jeg sette dunken på kabelen i stedet for å snurre den rundt? Bør jeg isolere utenpå dunken med kablene?
Hovedspørsmålet er vel egentlig om det gjør noe at brygget stiger til 3-4 grader over ønsket gjæringstemperatur i en time eller to før temperaturen igjen synker?
 
Jeg har prioritert å få kontroll på gjæringen i det siste. Jeg har derfor kjøpt et slikt UT 200, og en varmekabel som jeg snurrer rundt gjæringsdunken, som står i et kjølerom. Jeg opplever, som Hans Einar også skriver om, store temperatursvingninger. Jeg har stilt inn UT 200 til å slå inn på 19 grader, og ut på 19,5. Som oftest når jeg sjekker, holder brygget 19 grader, men jeg har også sett 17 grader og 22 grader. Det er sikkert rett etter oppvarming, eller rett etter at den har slått inn. Jeg føler jeg hadde bedre kontroll på gjæringen da jeg satt dunken i ett eller annet rom i huset alt etter hvilken temperatur jeg skulle gjære på. Dere som bruker varmekabel, og UT 200, har dere noen tips? Varmekabelen er ganske lang, og gir god effekt, bør jeg la deler av den ligge? Bør jeg sette dunken på kabelen i stedet for å snurre den rundt? Bør jeg isolere utenpå dunken med kablene?
Hovedspørsmålet er vel egentlig om det gjør noe at brygget stiger til 3-4 grader over ønsket gjæringstemperatur i en time eller to før temperaturen igjen synker?

Hvordan har du plassert tempføleren?
 
Hvor kraftig effekt har du på varmekablene? Større effekt kan gi mer overskyt på temperaturen, så det er lurt å bruke så lav effekt som mulig. Jeg bruker 2 meter kabel med ca. 20W og det er rikelig. Så kan jeg heller isolere med noe rundt dunken hvis det blir for kaldt.
 
Bruker ikke varmekabel men hvorfor har du så stor avstand mellom inn og utkoblingstemperatur?
Hvis varmekabelen ikke tar skade av hyppige inn/ utkoblinger så hadde jeg brukt forskjell på 0.1C.
 
Jeg tenkte at 0,5 grad ikke var så mye forskjell i inn og utkobling. Men det er jo logisk at hurtigere inn og utkobling gir en mer stabil temperatur. Jeg prøver med 0,1 C forskjell. Takk for tips.
 
Jeg har et par dunker med varmekabel rundt. Jeg har isolert hele dunken utenpå varmekablen.
Proben sitter inntil dunken på en plass det ikke er varmekabel og under isolasjonen.
Jeg opplever ikke mye differanse på tempen. I alle fall ikke på proben.
 
Bruker ikke varmekabel men hvorfor har du så stor avstand mellom inn og utkoblingstemperatur?
Hvis varmekabelen ikke tar skade av hyppige inn/ utkoblinger så hadde jeg brukt forskjell på 0.1C.
På utc 1000 er minste mulig avstand 0,3 grader skal du på mer nøyaktig må du på fortex 10 eller pid me pt 100
 
Tilbake
Topp