Orval. Le eller gråte

Echo

 
For ca 2 år siden brygget jeg en Orval etter resepten i boken "Brew Like a Monk". En omstendelig prosess, og ølet ble bra. Men det smakte liksom bare "halve" av originalen, ble litt tynt. Eller helt ok.
Så samtidig hadde jeg satt et julebrygg på Pilsner malt, chocolate malt, Amber malt og Cara Blond. Brukte Fuggles humle og en Beligian Ale gjær. Ved tapping etter at vørteren var kokt lå det ca 4 liter grums igjen i kjelen, blanding av vørter og humle. Disse 4 litrene tappet jeg på flaske og tilsatte helt vanlig bakegjær. Dette ølet smakte for 1 års tid siden litt tynt og tamt. MEN, smakte på en flaske nå som da har stått i 2 år, OG dette smaker nå som en "dobbel" fyldig Orval, helt vanvittig smakfull Orval. Så skal jeg le eller gråte? Lage Orval på bakegjær?
 
Jeg har veldig lyst å brygge en Orval-klon, og har lest veldig mye om temaet. Nøkkelen til Orval er brettanomyces i sekundær. Hadde du dette i ditt brygg for to år siden? Grunnen til at jeg ikke har prøvd meg på det ennå er at jeg ikke vil "infisere" slanger, tuber, gjæringskar o.l. helt ennå. Har flasker som tåler høyt trykk. Elsker Orval... :)
 
Ja jeg hadde brettanomyces i mitt brygg, og det går helt fint så lenge du har et helt normalt renhold (feks skylle av ting før det størkner etc). Men i den "super Orval" jeg beskrev ovenfor var det kun vanlig bakegjær.
 
Tilbake
Topp