Norbrygg har et program for å dyktiggjøre dommere. Selve kurset er variert, med flere ledd fordelt på teori, samlinger med praksis og selvstudium. Jeg tok dommereksamen i 2019 og har deltatt som dommer siden, så jeg har ikke all verden av erfaring som dommer, men jobber med å samle mer. Det er ikke noe krav fra Norbrygg at man har bryggererfaring, men for meg har det vært en fordel. Jeg har brygget siden 2014, har et 70 talls batcher bak meg og lytter som andre i tråden her mye på podcast; særlig på de innmari gode og lekne "short&shoddy" gutta i Brülosophy (
The Brülosophy Podcast) og på Brad Smith (
BeerSmith Podcast Index | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™) gjerne
flere ganger på samme podcast ... det er komprimert og innimellom komplisert info om prosesser dette. Brad S. tar opp dømming i flere av dem. Jeg lærte mye av #184 der han diskuterer - og definerer - kvalitet i øl med legendariske Charlie Bamforth. Dømming tas opp spesielt i #6 og #174. Så gjør man seg egne tanker rundt dette, brygger mere øl og deltar så på Nordbrygg sitt dommerkurs.
Dømming er krevende, givende og innebærer jo å stikke hue fram - enhver kan lese kråketærene etterpå (eller kan de det - la oss få online skjema ;-) ... Som brygger kjenner jeg på en varm empati når jeg smaker de beste og reflekterer over innsatsen og engasjementet som ligger bak produktet. Kjenner også på sympati når jeg kjenner igjen - eller i hvert fall tror jeg forstår - feil gjort i prosessen.
Så er det poenget da - dette er en sensorisk aktivitet - det er ikke matte, mye biokjemi, men ikke matte. Et øl skal plasseres innenfor en typebeskrivelse, passe i et vindu, og til det har vi "fasiten" fra Norbrygg og vår egen smakssans/vurdering. I en sensorisk aktivitet/dømming er det vanskelig å si at noe er feil - det kan være klossete beskrevet, smaksasosiasjoner kan være fremmede for andre som leser dem (jeg var den som skrev "yoghurt" for å beskrive aroma i en av de utmerkede Saisonene jeg var med å bedømme sist), men feil kan man vel ikke si det var. Selv fargebeskrivelser kan variere, ofte avhengig av lyset i lokalet, fargen på veggene. Om en øl er klar eller lett tåket avhenger også av om man får servert som dommer nummer en eller som dommer nummer to eller tre.
Det at vi er flere dommere sammen som dømmer samme øl er svært viktig. Min erfaring til nå er at vi oftest havner på beskrivelser av ølet som er gjenkjennbare, innimellom til forveksling like. Det er noe bekreftende ved akkurat det... at vi kan ha ulike ord på fenomenet, men har smakt og luktet på det samme produktet. Når det er slik blir diskusjonen etter den tause, individuelle smakingen som pågår i 10 min. kanskje mer særdeles spennende. Det er vel dette som gjør at jeg motiveres for å dømme i disse konkurransene og ønsker å fortsette og å lære mer.