Oslomesterskap i pils/lager 2020

Doh! Hadde en snikende følelse av det, men ettersom det ikke sto noe levde jeg i håpet. Da melder jeg pass i denne omgang. Har kun 440 ml bokser stående...

Du får fylle en boks full og 0,6 på en annen boks, og vips så har du 0,5 på boks
 
Jeg har en split batch av Moderne Lys Lager, som er gjæret med forskjellige gjærtyper og tørrhumlet med helt forskjellige humpletyper.

Er dette én øltype jamfør konkurranseregel §7 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere ulike bidrag i én og samme konkurranse. ?

Eller betraktes det over som to ulike bidrag?
 
Jeg har en split batch av Moderne Lys Lager, som er gjæret med forskjellige gjærtyper og tørrhumlet med helt forskjellige humpletyper.

Er dette én øltype jamfør konkurranseregel §7 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere ulike bidrag i én og samme konkurranse. ?

Eller betraktes det over som to ulike bidrag?

Jeg synes i alle fall det ville være urimelig å ikke regne dette som to ulike øl. Det er jo to ulike øl.
 
Jeg har en split batch av Moderne Lys Lager, som er gjæret med forskjellige gjærtyper og tørrhumlet med helt forskjellige humpletyper.

Er dette én øltype jamfør konkurranseregel §7 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere ulike bidrag i én og samme konkurranse. ?

Eller betraktes det over som to ulike bidrag?
Dette er to ulike bidrag. Men jeg klarer ikke å finne reglene som beskriver dette veldig klart.
@gustavf Kan du hjelpe til her?
 
Fant en "rakker" i boden, så jeg melder på tre øl. Ett brygg ble flasket i går, ett blir flasket på søndag.. Rakkeren i boden ble brygget 05.01.2019.
Vis vedlegget 44626
Den har tålt lagringen (forglemmelsen...) veldig godt. Er litt uklar i beskrivelsen for å bevare anonymiteten. :)

Hvis du er utenbys/utenbygds fra å ønsker å delta. Send gjerne ditt bidrag til meg, og jeg leverer det for deg. (savner å ta i mot flasker til NM...) Jeg lagrer det i ett av mine 5 kjøleskap...

Einar Michelsen
Elgfaret 92
1415 Oppegård

Nå er jeg jo ikke leder i Norbrygg lenger, og har plutselig fått allverdens av tid. :)

Bildet er tatt like etter at Landsmøtet 2020 var avsluttet på lørdag. Landsmøtet gikk for øvrig over all forventning.

Edit: forsøker å slette bilder.
Da er det ei pakke på vei til deg fra meg Einar. Oppi pakka finner du også en liten flytene oppmerksomhet til deg som takk for hjelpen [emoji482]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Hei alle sammen.

Vil bare minne om at fristen for innlevering nærmer seg med stormskritt. Siste mulighet for levering er :

Fredag 15.5 16:00 - 18:00 (uke 20) i Drammensveien 43

Det er pt 20 øl påmeldt av 11 bryggere. Jeg satser på bra vær og har planlagt å ta en øl ett eller annet sted etter avsluttet mottak, så hyggelig om noen vil være med å sosialisere litt.

Vi sees :)

peram

 
Hei alle sammen.

Vil bare minne om at fristen for innlevering nærmer seg med stormskritt. Siste mulighet for levering er :

Fredag 15.5 16:00 - 18:00 (uke 20) i Drammensveien 43

Det er pt 20 øl påmeldt av 11 bryggere. Jeg satser på bra vær og har planlagt å ta en øl ett eller annet sted etter avsluttet mottak, så hyggelig om noen vil være med å sosialisere litt.

Vi sees :)

peram

Bare 11 påmeldte??? Nå må dere skjerpe dere, folkens.

Jeg kommer kjørende, og siden jeg skal holde meg unna all mulig smitte, skal jeg nok ikke gå på byen - men jeg hadde tenkt at det ville være hyggelig å sitte ute i bakgården der i Drammensveien og nyte en alkoholfri øl en liten stund. Og så kan jeg ha med et par smake-på-øl. Og om @Jørgen O har med litt stout (?), så kan jeg jo nippe, i det minste:).

Jeg savner veldig å møte andre bryggere nå:(!
 
Bare 11 påmeldte??? Nå må dere skjerpe dere, folkens.
Jeg skjønner svært godt hvorfor det må være sånn, men det er faktisk det strenge emballasje-kravet som gjør at jeg ikke har meldt på noe. Det jeg putter i emballasje, putter jeg på 0,33l boks.

Nå hadde jeg tilfeldigvis et fat med pils (hvilken klasse? Aner ikke! Norsk slump-brygg. Kom aldri så langt til å bestemme meg for klasse, siden jeg ikke meldte på noe) og et fat med en Schwarzbier jeg hadde lyst å melde på, men med skifte av jobb og diverse andre forpliktelser i lavere del av unnskyldnings-spekteret, klarte jeg ikke sette av tiden til å klargjøre Beergun og overføre til 0,5l flaske før det ble så tett opp mot levering at det ble stress.

Det er mye selvfølgelig mye burding i denne uttalelsen:
- Jeg BURDE fylle noe av hvert brygg på godkjent emballasje når jeg først overfører, i tilfelle jeg vil melde det på i en konkurranse.
- Jeg BURDE satt av tid til å overføre til godkjent emballasje.
- Jeg BURDE planlagt bedre på generell basis.

Men dette er første året jeg vurderer å melde på noe i konkurranser generelt. Har mitt første NM-brygg inne til vurdering i disse dager, og det kunne godt vært 4-5 brygg, hadde jeg hatt de i riktig emballasje. Da jeg bestemte meg for å melde meg på NM var det kun det ene brygget jeg hadde i godkjent emballasje.

Så kanskje jeg finner ut at jeg endrer emballasje-rutinene mine for å bedre tilpasse meg konkurranser. Det BURDE jeg finne ut av.

Når det er sagt føler jeg at jeg må gjenta: Jeg skjønner svært godt hvorfor det må være sånn. Man må eliminere alle faktorer som kan kompromittere anonymiteten, og sikkert andre gode grunner.
 
Jeg skjønner svært godt hvorfor det må være sånn, men det er faktisk det strenge emballasje-kravet som gjør at jeg ikke har meldt på noe. Det jeg putter i emballasje, putter jeg på 0,33l boks.

Nå hadde jeg tilfeldigvis et fat med pils (hvilken klasse? Aner ikke! Norsk slump-brygg. Kom aldri så langt til å bestemme meg for klasse, siden jeg ikke meldte på noe) og et fat med en Schwarzbier jeg hadde lyst å melde på, men med skifte av jobb og diverse andre forpliktelser i lavere del av unnskyldnings-spekteret, klarte jeg ikke sette av tiden til å klargjøre Beergun og overføre til 0,5l flaske før det ble så tett opp mot levering at det ble stress.

Det er mye selvfølgelig mye burding i denne uttalelsen:
- Jeg BURDE fylle noe av hvert brygg på godkjent emballasje når jeg først overfører, i tilfelle jeg vil melde det på i en konkurranse.
- Jeg BURDE satt av tid til å overføre til godkjent emballasje.
- Jeg BURDE planlagt bedre på generell basis.

Men dette er første året jeg vurderer å melde på noe i konkurranser generelt. Har mitt første NM-brygg inne til vurdering i disse dager, og det kunne godt vært 4-5 brygg, hadde jeg hatt de i riktig emballasje. Da jeg bestemte meg for å melde meg på NM var det kun det ene brygget jeg hadde i godkjent emballasje.

Så kanskje jeg finner ut at jeg endrer emballasje-rutinene mine for å bedre tilpasse meg konkurranser. Det BURDE jeg finne ut av.

Når det er sagt føler jeg at jeg må gjenta: Jeg skjønner svært godt hvorfor det må være sånn. Man må eliminere alle faktorer som kan kompromittere anonymiteten, og sikkert andre gode grunner.

Jeg tror du har et veldig godt poeng. Hvis man ikke fater ølet sitt, gjør emballasjekravene at man må planlegge for konkurransedeltakelse - man må faktisk til en viss grad bestemme seg for å bli konkurransebrygger. Jeg synes det er både viktig og morsomt å delta, men vil ikke på noen måte definere meg som konkurransebrygger. Jeg tapper alt ølet mitt på flaske, og jeg skulle veldig gjerne sluppet å tenke på at jeg må tappe noe av det på riktig flaske, og at det ikke må drikkes. Det stresser meg, faktisk.

Nå er det veldig mange som bruker fat, og jeg regner med at de fleste av dem også har utstyr for å tappe på flasker eller boks. Da blir det ikke så vanskelig, ser jeg for meg. Hvor stor prosent av medlemmene våre som bruker fat, veit jeg ikke - men sikkert mange nok til at "emballasjeterskelen" ikke kan være noen hovedforklaring på at folk ikke slenger seg med. Men jeg tror ikke den er uviktig, heller.

Og så får jeg også si at jeg ikke har noen forutsetninger for å mene at emballasjekravene er unødig strenge. Jeg er ikke dommer, og godtar sjølsagt det dommerne sier. Men samtidig er det greit å si fra om hvordan situasjonen oppleves.
 
Svinger innom Drammensveien ganske tidlig innenfor innleveringsvinduet. Frua trenger bilen, så jeg blir ikke lenge. Men hyggelig å treffe bryggere igjen – om det er flere der :)
 
Jeg tror du har et veldig godt poeng. Hvis man ikke fater ølet sitt, gjør emballasjekravene at man må planlegge for konkurransedeltakelse - man må faktisk til en viss grad bestemme seg for å bli konkurransebrygger.

Jeg fater alt av mitt øl, men det var emballasjekravene som gjorde at jeg ikke meldte meg på. Jeg liker ikke 0,5 som format, og tapper det lille som går på boks i andre mindre størrelser. Jeg kunne så klart kjøpt meg noen 0,5 bokser, men så er det dette med plass til oppbevaring da. Jeg har okkupert bortimot den eneste solide boden i rekkehuset (hvor vi har begrenset med lagringsplass) og har fått streng beskjed om å holde alt av bryggeutstyr innenfor bodens fire vegger av min bedre halvdel :D Da kan jeg faktisk ikke prioritere å ha en kasse med 0,5 bokser stående å ta opp plass. Da ble valget i denne omgang å melde pass. Det jeg BURDE ha undersøkt var muligheten for å få byttet til meg noen få bokser av 0,5 format av en eller annen lokal brygger med slikt i arsenalet. Og det kan godt være det må bli løsningen neste gang. Jeg har siklet på å melde meg på NM i flere år nå, men ikke fått rotet meg til det. Mest av alt i frykt for å begynne å styre med Beer Gun, men nå er Tapcooler i hus, og da er jo alt så mye enklere :)

Og som @Eirik KG poengterer, så har jeg full forståelse for at reglene er som de er. Jeg mente bare å si at det er ikke alle som foretrekker 0,5 som format i utgangspunktet, og da har folk som meg med plassbegrensning fort en utfordring (selv om alle utfordringer lar seg løse...:))
 
Tilbake
Topp