Østers

erikraude

Norbrygg-medlem
Jeg var en tur ute med fluestanga idag og la merke til at vika jeg sto i var full av stillehavsøsters. De er jo overalt nå. I tillegg til et par fine sjøørret tok jeg med meg en håndfull østers. Noe må de jo kunne brukes til?

Min første reaksjon etter å ha slurpa i meg en var at det må være dritgodt med stout til. En fyldig, litt søtlig stout med en god smak av brent bygg. Min neste reaksjon var at faenskapet smakte kald sperm (or so I'd imagine), og den følelsen sitter egentlig ganske godt igjen enda.

Så, siden kroppsvæsker generelt ikke står øverst på menyen hos meg, og mannlige kroppsvæsker enda et hakk eller ti lenger ned utgår østers som mat i seg sjøl. Men den første innskytelsen, at det kan matches med stout, må man jo kunne gjøre noe med? (Dere hjemmebryggere fra innlandet får vel bare improvisere.)

Noen som har prøvd? Noen som har erfaringer å dele? Noen som vil vispe sammen en småskala testhalvliter og fortelle åssen det blei?
 
Tenker du å brygge stout med østers eller drikke stout til østers?
Begge er en klassikker
 
Jeg tenkte å brygge øl med dem, jeg har ingen planer om å spise flere noen gang, om de så leverte seg sjøl på døra. Ihvertfall ikke rå. Kanskje jeg prøver å gratinere dem eller noe.
 
Hvis du gidder,
.

Frua lager denne til sjømat generelt og den er veldig god.
Ellers er jo finkuttet rødløk/sjalottlauk og limejuice samt kanskje litt raspet ingefær eller sushi -fær også digg til. Øl har jeg ingen formening om da hun har endel chilli i så jeg drikker stort sett alt, med greit tempo, som står foran meg, Enda verre når jeg besøker svigers.

Disclaimer: Ikke frua i videoen
 
Høres jo bra ut, takk for tips! Men jeg tror uansett østersene må varmebehandles før jeg spiser dem. Smaken var ikke ueffen, men konsistensen?
 
tabasco
også tror jeg det funker bedre med Saison eller Wit, hvis du går for det + fritering
 
Østerswit? Den tror jeg du må lage før meg. Men det aner meg at jeg kommer til å lage en østersstout en dag.
 
Egentlig tenkte jeg Østers Stout, men hvis du går for den friterte varianten + Nam chim eller tabasco ville jeg parret den med et lysere øl

damn, nå fikk jeg lyst på #fritertsjømat#thai#stout
 
Tilbake
Topp