Overdimensjonert starter

Hei,

Skal brygge en Bryggselv Belgisk Golden Ale (3kg ekstrakt-kit) i morgen, og satte i går kveld en starter. Hadde to rør av den anbefalte WLP570 Belgian Golden Ale Yeast, med uløpsdato 23.05.13.

Uten å konferere med Mr.Malty, fyrte jeg opp 250gr spraymalt i 2,5liter vann, til en OG 1.040. Kokte i 15min, kjølte til 20 grader og pitchet gjær. Har ikke magnetrører, så har gått i litt risting av starteren i ledige stunder. Gjæren har hatt det godt, og vist bra aktivitet.

I dag sjekket jeg med Mr. Malty, og finner ut at jeg har satt ca. dobbel så stor starter som nødvendig for de to pakkene med gjær...

Da kommer spørsmålet, har gjæren da hatt et etegilde uten like, og blitt litt flere søsken oppi der enn jeg trenger? Hvilke problem kan jeg (om noen?) få av å pitche for mye gjær i morgen? Og har jeg overhode noen mulighet til å måle meg frem til en redusert gjærmengde??

MVH
Torstein
 
Heisann

det er ikke skadelig med for mye gjær, med mindre du pitcher en så stor starter at du vanner ut øllet ditt:)
men , om du vil kunne du jo tatt vare på noe av den ekstra gjæren du har og brukt i neste starter ?
 
Jeg skal jo bunnfelle og dekantere, så blir vel mest gjær som kommer med.

Kunne selvsagt fylt opp en eller begge tubene igjen.

Hvordan tar jeg best vare på denne gjæren? Bare å få den over i saniterte tuber og hive i kjøleskapet? Bør den ha noe niste med seg, eller holder det med bare slurry? Hva kan jeg forvente av holdbarhet?

Tok en helt annen vending denne tråden.... :p
 
Tilbake
Topp