overkarbonisert øl

Hei.
Når jeg satte min første ladning med øl for 3 uker siden, som skar det seg litt med kvaliteten.

Etter at ei flaske er åpnet, så tyter det bare ut med skum og ølet er nesten uten smak og alkohol.

Tror jeg klarte å oksidere ølet når jeg tappet oppi kaldt vann med større trykk fra springen.

Kan det være det som har skjedd?
 
Hei.
Når jeg satte min første ladning med øl for 3 uker siden, som skar det seg litt med kvaliteten.

Etter at ei flaske er åpnet, så tyter det bare ut med skum og ølet er nesten uten smak og alkohol.

Tror jeg klarte å oksidere ølet når jeg tappet oppi kaldt vann med større trykk fra springen.

Kan det være det som har skjedd?

Hei.

Hva vasket du flaskene med?

Karbonerte du med sukkerlake, i såfall hvor mange g/l?

Og hvor hadde du kaldt vann fra springen?

Brekke

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Flaskene ble vasket med ballong og flaskerens.

Jeg tappet vann rett i vørteren så det begynte å skumme en del.

Sukkerlaken bestod av 6g pr liter øl.
 
Hei.
Etter at ei flaske er åpnet, så tyter det bare ut med skum og ølet er nesten uten smak og alkohol.
Tror jeg klarte å oksidere ølet når jeg tappet oppi kaldt vann med større trykk fra springen.
Kan det være det som har skjedd?

Ellers så kan det høres ut som om du har hatt for mye vann i ølet.

Per.
(Master of the obvious)
 
Du skriver at du tappet vann i vørteren etter det begynte å skumme endel? Var dette under kok? I så fall er ikke akkurat den delen noe å bekymre seg for. Så lenge du kokte vørteren etter du tilsatte vannet, utgjør denne operasjonen ingen infeksjonsfare.

At skummet tyter ut av flasken skyldes primært to ting: overkarbonering eller infeksjon.

Oksygen utgjør ingen fare for kvaliteten på øllet før etter det er gjæret, altså fra ferdig utgjæring, til du evt har det på fat eller flaske.
 
Du skriver at du tappet vann i vørteren etter det begynte å skumme endel? Var dette under kok? I så fall er ikke akkurat den delen noe å bekymre seg for. Så lenge du kokte vørteren etter du tilsatte vannet, utgjør denne operasjonen ingen infeksjonsfare.

At skummet tyter ut av flasken skyldes primært to ting: overkarbonering eller infeksjon.

Oksygen utgjør ingen fare for kvaliteten på øllet før etter det er gjæret, altså fra ferdig utgjæring, til du evt har det på fat eller flaske.

Ok. Mistenker at gjæren ikke fikk virke slik den skulle, og derfor at det allerede var høyt sukkerinnhold i ølet.
 
Kort beskrivelse av bryggeprosess:

Bland vann og ekstrakt(vørter),
Kok.
Avkjøl til relevant temp. for gjærtypen du bruker/øltype du brygger.
Tilsett gjær.
Gjær ut i egnet temperatur for gjærtype.
Noen avvik her i forhold til det du har gjort?

Flaskene virker det som du har vasket bra. Men annet utstyr du brukte? Kjele, sleiv, gjæringsbøtte?



Ps. Har ingen som helst erfaring med ekstraktbrygging.
Edit. fjernet koketid:p

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Er det mulig at du har tappet ølen over på flaske før gjæringen var ferdig (stabil O.G. i min. 3 dager)?
 
En trenger vel ikke å koke vørteren på ekstraktbrygg? En koker vel bare vannet og tilsetter.... Eller?

Målte du OG før gjæring?
 
En trenger vel ikke å koke vørteren på ekstraktbrygg? En koker vel bare vannet og tilsetter.... Eller?

Målte du OG før gjæring?

Jeg kokte opp 3 liter som beskrevet, og helte vannet i gjærekaret, hvor jeg rørte ut 1.5 kg ekstrakt og 1kg sukker.

Glemte desverre å måle OG. Visste ikke at en burde det før etter brygget var satt.
 
Gjærlåsen er ingen indikasjon på om det gjæres eller ikke. Det kan fortsatt være gjæringsaktivitet, selv om det ikke er synlige tegn i gjærlåsen.

Så hvis du har ugjæret sukker i vørteren din, samtidig som du legger til 6g sukker per liter og deretter hiver det på flasker - da går det galt.

Eneste måten du kan være 100% sikker på å unngå dette i fremtiden, er å bruke et hydrometer for å måle SG (Jeg skrev feil når jeg skrev OG...jeg mente SG).
Først når SG'en din har vist samme tallet 3 dager på rad (aka. FG), er det trygt å flaske ølen.
 
Gjærlåsen er ingen indikasjon på om det gjæres eller ikke. Det kan fortsatt være gjæringsaktivitet, selv om det ikke er synlige tegn i gjærlåsen.

Så hvis du har ugjæret sukker i vørteren din, samtidig som du legger til 6g sukker per liter og deretter hiver det på flasker - da går det galt.

Eneste måten du kan være 100% sikker på å unngå dette i fremtiden, er å bruke et hydrometer for å måle SG (Jeg skrev feil når jeg skrev OG...jeg mente SG).
Først når SG'en din har vist samme tallet 3 dager på rad (aka. FG), er det trygt å flaske ølen.

Enig, gitt at gjæringen har foregått i "normal" temperaturrange for gjærkulturen.
 
Kort beskrivelse av bryggeprosess:

Bland vann og ekstrakt(vørter),
Kok dette.
Avkjøl til relevant temp. for gjærtypen du bruker/øltype du brygger.
Tilsett gjær.
Gjær ut i egnet temperatur for gjærtype.
Noen avvik her i forhold til det du har gjort?

Flaskene virker det som du har vasket bra. Men annet utstyr du brukte? Kjele, sleiv, gjæringsbøtte?



Ps. Har ingen som helst erfaring med ekstraktbrygging.
Edit. fjernet koketid:p

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Er egentlig ganske nazi på rengjøringen generelt

Har hørt at gjæren som følger med kit,en kan være dårligere enn andre.
 
Det er i hvert fall hovedsakelig to grunner til overkarbonert øl.
1: Infeksjon
2: For mye sukker i flasken når korken ble satt på

Siden du er selverklært rengjøringsnazi, så ville jeg tippet på nummer 2 her.
Så da må en bare finne ut hvor sukkeret kom fra. Har vekten din målt feil, slik at det f.eks. ble mer enn 6 gram per liter?
Har du feilvurdert det totale volumet på ølen når du laget sukkerlaken?
Hvis disse to kan utelukkes, så er det en gjenstående mulighet som er at gjæringen ikke var ferdig når du flasket. Men dette er umulig å vite uten hydrometermåling.
 
Om du bare har gjæret i 5 dager og samtidig ikke tappet med en stabil FG er nok dette mest sannsynlig synderen. Det er viktig å ikke tappe ølet før du har hatt en stabil måling over noen dager. Som en tommelfingerregel gjærer vel de fleste her inne i 14 dager før tapping. Da får også gjæren tid på seg for å rydde opp etter seg.

Dette med plopping i gjærlåsen kan du bare legge fra deg først som sist da dette ikke er en god indikator med tanke på gjæringsaktivitet.
 
Tilbake
Topp