På kjøret, eller grei skuring?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Som tidligere nevnt i tidligere tråd, skal jeg dette året kun (?) brygge VANLIG øl som alle kan like og som jeg kan gi til folk uten spisskompetanse på all verden øl. (ikke flere trippel kartoffelkølsch med kanel etc, har kjelleren full....).

Jeg begynner til helgen med en klone av 7 fjell Bellevue - en knakende god APA, spør du meg. Ekte godt øl uten fiksfakseri.

Tenkte også å brygge et øl med samme maltbase, men da bytte ut humlen med East Kent Golding (+ litt lavere IBU). Siden sistnevnte har klassisk britisk humle, tenkte jeg kanskje jeg kunne bruke safale s-04 på denne. Men vent! Er jeg tilbake på kjøret igjen da? Begynner det å bli øl for spesielt interesserte, eller er dette grei skuring?

Haha. Herlig problemstilling.

Kjenner meg LITT igjen. Det er jo så gøy å brygge, og så må man "markedstilpasse" seg litt for lettere å få avsetning på alt man ikke greier å drikke opp selv...

:)

er dette grei skuring?

Om det er grei skuring er opp til deg, godt øl blir det sikkert. Men hvis planen var å brygge 'vanlig' øl og du ikke har forsøkt å brygge de klassiske øltypene så er det kanskje på tide? Det er en grunn til at vi har de ulike stilene, de har utviklet seg over svært lang tid og er et resultat av et 'naturlig utvalg', øl som folk flest liker.

Du er på riktig vei med en god apa, jeg vil anbefale boka 'Brewing Classic Styles' hvis du vil gjøre deg kjent med de ulike stilene. Alle 80 oppskriftene i boka har vunnet diverse priser, så her er det bare å velge og vrake i så mye vanlig øl du måtte ønske.

Om det er grei skuring er opp til deg, godt øl blir det sikkert. Men hvis planen var å brygge 'vanlig' øl og du ikke har forsøkt å brygge de klassiske øltypene så er det kanskje på tide? Det er en grunn til at vi har de ulike stilene, de har utviklet seg over svært lang tid og er et resultat av et 'naturlig utvalg', øl som folk flest liker.

Du er på riktig vei med en god apa, jeg vil anbefale boka 'Brewing Classic Styles' hvis du vil gjøre deg kjent med de ulike stilene. Alle 80 oppskriftene i boka har vunnet diverse priser, så her er det bare å velge og vrake i så mye vanlig øl du måtte ønske.

Joda, jeg har brygget de fleste klassiske typene, opp til en rekke av av oppskriftene i 'Brewing Classic Styles', men etter en periode med litt mer fantasifulle øl, ønsker jeg nå å gå tilbake til de mer enkle og lettdrikkelige typene. Men du gav meg et tips: å gå tilbake til grunnbøkene. Det skal jeg gjøre-

Tilbake
Topp