På tide å utvide bryggeriet.

magne1972

Moderator
EspenL skrev:
Jeg har 3x2kW elementer i min kjele og kjørte først uten regulator men individuell bryter på elementene. Det ble enten vannvittig fosskok eller ikke kok. Regulator er veldig billig, så jeg vil anbefale å kjøre det på et eller på et par av elementene og så slå resten av og på med bryter.
Hvilket volum brygget du? Og hvilken kjele?
 
EspenL skrev:
Jeg har 3x2kW elementer i min kjele og kjørte først uten regulator men individuell bryter på elementene. Det ble enten vannvittig fosskok eller ikke kok. Regulator er veldig billig, så jeg vil anbefale å kjøre det på et eller på et par av elementene og så slå resten av og på med bryter.

Kor mange liter snakker vi om her? Eg ser at eg mest sannsynlig skal kunne brygge 70-80 liter.
 
Til silbunn: 3mm hull funker fint hvis du legger et myggnett eller annet finmasket nylonnett over! :) vet flere som har gjort dette med hell.
 
Då vert det forhåpentligvis test av nytt meskekar i morgon  :skitbra:
 

Vedlegg

  • P1010434.JPG
    P1010434.JPG
    1,1 MB · Sett: 1.119
  • P1010435.JPG
    P1010435.JPG
    1.013,9 KB · Sett: 1.091
  • P1010436.JPG
    P1010436.JPG
    965,3 KB · Sett: 1.081
Torga skrev:
EspenL skrev:
3mm hull blir nok for stort ja. Dersom silplate blir for dyrt kan du jo evt vurdere kobbermanifold. Du får litt lavere effektivitet, men du skal brygge ganske mange brygg for å spare inn kostnaden til en stor silplate :)

Hvis du mener at man får lavere effektivitet ved kobbermanifold, så vil jeg gjerne vite hvordan du begrunner det.

Jeg kan prøve.

Dette gjelder jo kontinuerlig skylling, ved batch skylling så har det ingeting å si. Da spørs det bare på hvis du får tømt alt siden sukkeret allerede er oppløst.

Men en manifold så har du ikke dekket 100% av bunnarealet. Det vil alltids legge seg malt mellom rørene. Når du skyller kontinuerlig så tapper du også samtidig. Vannet vil søke mot rørene. Siden vannet kommer ovenifra så vil det hele veien ned gå litt på skrå, mot rørene, fra toppen, og søke seg mot nærmeste rør. Hvis du skjønner. Malten som ligger mellom rørene vil da ikke bli gjennomstrømmet av vann, og da får man ikke med seg det sukkeret.

En silplate dekker hele bunnen, og vannet renner ned gjennom den. Derfor vil vannet renne forbi/gjennom all malten og dra med seg alt av sukker på sin ferd igjennom. Vannet søker ikke etter et spesifikt utløp som er til høyre eller venstre (hvis du ser for deg et tverrsnitt), men renner rett ned siden utløpet er hele  silplata.
 
Då var første test utført, og det gjekk supert. Heldt godt på tempen, og filteret fungerte bra. Har ikkje rekna nøye på det enda, men hadde i allefall over 75% utbytte. Blir koking seinare :)

Eg syns óg at dette var enklare enn BIAB med skylling
 
Då har eg vore å kjøpt silbunn frå Katla i dag, satser på at den er klar til brygging neste helg. Sidan LABB dunken ikkje er flat i bunn, så tenkte eg å lage pick-up tube som både tapper i senter av dunken og ute langs kanten.
 
SølveB skrev:
Då har eg vore å kjøpt silbunn frå Katla i dag, satser på at den er klar til brygging neste helg. Sidan LABB dunken ikkje er flat i bunn, så tenkte eg å lage pick-up tube som både tapper i senter av dunken og ute langs kanten.

Jeg har samme oppsettet som deg. Men tror du at det er verdt drt ekstra mikkmakket å legge på en sentertapp? Det er jo ikke mye vørter som legger seg der iom at det er opphøyd, i verste fall er det bare å tippe dunken litt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Neida. Er jo egentlig ikke det. Kanskje greiere å ha t-stykket på innsiden så slipper du ha ha ekstra ting på utsiden. Hvis det er en fail safe kobling da.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tenkte å ha ett rør frå gjennomføring ja, med T-stykke midt på og enden på røret ute ved kanten.
 
SølveB skrev:
Tenkte å ha ett rør frå gjennomføring ja, med T-stykke midt på og enden på røret ute ved kanten.

At jeg misforstod det du skrev først..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Silbunn på plass, må berre bore hol til tapping og montere det. Vert kun tapping ute ved kanten, då eg ikkje fekk tak i T-rør i går. Legg merke til håndtaket; Rustfritt skaphåndtak frå Jula  :yes:
 

Vedlegg

  • silbunn.jpg
    silbunn.jpg
    69,6 KB · Sett: 918
SølveB skrev:
Silbunn på plass, må berre bore hol til tapping og montere det. Vert kun tapping ute ved kanten, då eg ikkje fekk tak i T-rør i går. Legg merke til håndtaket; Rustfritt skaphåndtak frå Jula  :yes:

Pent. Men hvordan har du tenkt å få til tapp ute ved kanten? Ser ut til at klemringskoblingen bygger innenfor der du vil hente vørter fra?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Og. Hvis du kjøper en billig silikonslange med ø6mm som du splitter så får du tightet glippen mellom silbunn og kanten av karet :)
Har gjort det selv og det sitter som et skudd.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Topp