På tide med fat!

Aasberg

Norbrygg-medlem
Etter over 20 batcher og 500 liter øl er jeg lei flaskevasking. Nå blir det fat! Ser Petit har startsett med 19l fat og 2kg co2 tank med alt annet som trengs til kr 3400,- Synes ikke dette er ille, men er det noen som har tips til å skaffe dette billigere er jeg intressert i å høre. Ellers, er det noe annet jeg bør vite før jeg setter igang med keggin? Erfaringer og tips mottas med takk :)
 
Du bør vurdere hvilken størrelse som er best på CO2 flasken. Dette vil avhenge av hvordan du ønsker å bruke CO2 samt hvor lett tilgang du har til fylling. Jeg har en 7 kg flaske. Den er litt stor og tung, men holder lenge selv om jeg bruker betydelige mengder CO2 ifm f.eks vasking av fat og purging. For mer portabelt bruk så bruker jeg paintballflasker eller Sodastream
 
Jeg er ganske ny på fat og. Valgte å shoppe rundt i stedet for et komplett sett, da jeg ønsket stor gassflaske på 6kg. Lurt å kjøpe fatkoblinger/shanks/tappekraner i utlandet da disse er hysterisk priset hjemme. En picnic kran er grei å ha når du skal skylle igjennom for vasking.
 
Har det settet men liker ikke regulatoren. Veldig vannskelig og justere rett. Først var trykket for lavt. Da stilte jeg opp til 12 psi. Dagen etterpå sto trykket på 2.2 bar.. skulle vært mere nøyaktig på justering
 
Har det settet men liker ikke regulatoren. Veldig vannskelig og justere rett. Først var trykket for lavt. Da stilte jeg opp til 12 psi. Dagen etterpå sto trykket på 2.2 bar.. skulle vært mere nøyaktig på justering
Kjøpte også på brygging.no og har kassert hele regulatoren. Regulatoren er totalt upålitelig, hovedmanometeret gikk til h... ganske fort, og koblingen mot CO2 flaska var umulig å få helt tett. Mulig jeg kommer til å bruke splitteren med de hendige små kuleventilene, etter seriøs trykkprøving.
Ellers er alt jeg har kjøpt derfra bra, og meget hurtig levert.
 
Når det kommer til co2-tank så kan det være lurt i å gjøre litt research på hvorvidt noen andre enn bryggesjapper selger slike. Virker som om det er her det er mulig å spare penger.

F.eks skal bryggselv ha 1295 for en 2kg co2-tank. I oslo fant jeg (etter tips fra borander, kred skal dit kred bør havne) en som selger 6kg fiks ferdig med overgang til regulator til 1200 mener jeg at det var.
 
Tror jeg betalte ca 1100 for en fylt 5 kg tank hos Nortronic. Egentlig en 5 kg CO2 brannslukker med en liten modifisering. Kun kutting av stigerør.
 
Kjøpte også på brygging.no og har kassert hele regulatoren. Regulatoren er totalt upålitelig, hovedmanometeret gikk til h... ganske fort, og koblingen mot CO2 flaska var umulig å få helt tett.
Er det andre som har problemer med denne regiulatoren? Har sett meg ut denne når jeg skal bestille meg CO2 utpå nyåret engang..
 
Et godt tips er å satse på 2 Co2 flasker, ihvertfall på sikt. Murphys lov sier at Co2 flasken går tom på juleaften, rett etter stengetid...
 
Tilbake
Topp