Finn Berger
Moderator
Hadde en nær-om-ikke-akkurat-døden-så-allikevel ... -opplevelse i går. Skulle sette krona på dagens verk med å oksygenere det, og da jeg skrudde O2-flaska inn i regulatoren freste gassen ut gjennom det vesle hullet nær kanten av gjengedelen på regulatoren. Etter kjapp panikk-utskruing og grundig inspeksjon var analysen klar: Gåen pakning. En rufsete og sliten liten gummisak blei pirka ut, og jeg satte meg ned og så mørkt på tilværelsen. Hva nå? Riktignok skulle gjæren, som kom fra en starter jeg hadde passet som en smed (hvorfor er smeder spesielt gode til passing, forresten?), egentlig være godt utstyrt med ergosterol og dertil hørende fettsyrer, så sannsynligvis ville det gå bra uansett. Men jeg har vent meg til å oksygenere alt som skal bli til øl (så lenge jeg ikke bruker tørrgjær, altså), og er ikke utstyrt med all verdens talent for å tilpasse meg nødvendigheta av å gjøre ting på andre måter enn jeg er vant til, så den innsikta trøsta meg ikke nevneverdig.
Da kom jeg på den boksen med assorterte gummipakninger som jeg hadde røska med meg fra et besøk på Biltema en gang for ei god stund sida i et anfall av kjekt-å-ha. (Det ligger en del sånt og slenger rundt omkring forbi her i huset.) Og der fant jeg løsninga og lykken: En pakning som passa - og som funka.
Så nå står ølet i kjeller'n med tjukt og fint gjærskumlag og utblåsningsutstyr påmontert. Og alt er til det beste i den beste av alle verdener (om vi evner å overse en del uvensentligheter som ikke berører meg og ølbrygginga mi umiddelbart og direkte, sjølsagt). Men jeg lurer allikevel på om det finnes originalpakninger tilgjengelig. Jeg har ikke ubegrensa tillit til løsninger funnet i en eske fra Biltema.
Da kom jeg på den boksen med assorterte gummipakninger som jeg hadde røska med meg fra et besøk på Biltema en gang for ei god stund sida i et anfall av kjekt-å-ha. (Det ligger en del sånt og slenger rundt omkring forbi her i huset.) Og der fant jeg løsninga og lykken: En pakning som passa - og som funka.
Så nå står ølet i kjeller'n med tjukt og fint gjærskumlag og utblåsningsutstyr påmontert. Og alt er til det beste i den beste av alle verdener (om vi evner å overse en del uvensentligheter som ikke berører meg og ølbrygginga mi umiddelbart og direkte, sjølsagt). Men jeg lurer allikevel på om det finnes originalpakninger tilgjengelig. Jeg har ikke ubegrensa tillit til løsninger funnet i en eske fra Biltema.
Sist redigert: