Pakning til O2-regulator

Finn Berger

Moderator
Hadde en nær-om-ikke-akkurat-døden-så-allikevel ... -opplevelse i går. Skulle sette krona på dagens verk med å oksygenere det, og da jeg skrudde O2-flaska inn i regulatoren freste gassen ut gjennom det vesle hullet nær kanten av gjengedelen på regulatoren. Etter kjapp panikk-utskruing og grundig inspeksjon var analysen klar: Gåen pakning. En rufsete og sliten liten gummisak blei pirka ut, og jeg satte meg ned og så mørkt på tilværelsen. Hva nå? Riktignok skulle gjæren, som kom fra en starter jeg hadde passet som en smed (hvorfor er smeder spesielt gode til passing, forresten?), egentlig være godt utstyrt med ergosterol og dertil hørende fettsyrer, så sannsynligvis ville det gå bra uansett. Men jeg har vent meg til å oksygenere alt som skal bli til øl (så lenge jeg ikke bruker tørrgjær, altså), og er ikke utstyrt med all verdens talent for å tilpasse meg nødvendigheta av å gjøre ting på andre måter enn jeg er vant til, så den innsikta trøsta meg ikke nevneverdig.

Da kom jeg på den boksen med assorterte gummipakninger som jeg hadde røska med meg fra et besøk på Biltema en gang for ei god stund sida i et anfall av kjekt-å-ha. (Det ligger en del sånt og slenger rundt omkring forbi her i huset.) Og der fant jeg løsninga og lykken: En pakning som passa - og som funka.

Så nå står ølet i kjeller'n med tjukt og fint gjærskumlag og utblåsningsutstyr påmontert. Og alt er til det beste i den beste av alle verdener (om vi evner å overse en del uvensentligheter som ikke berører meg og ølbrygginga mi umiddelbart og direkte, sjølsagt). Men jeg lurer allikevel på om det finnes originalpakninger tilgjengelig. Jeg har ikke ubegrensa tillit til løsninger funnet i en eske fra Biltema.
 
Sist redigert:
Hadde en nær-om-ikke-akkurat-døden-så-allikevel ... -opplevelse i går. Skulle sette krona på dagens verk med å oksygenere det, og da jeg skrudde O2-flaska inn i regulatoren freste gassen ut gjennom det vesle hullet nær kanten av gjengedelen på regulatoren. Etter kjapp panikk-utskruing og grundig inspeksjon var analysen klar: Gåen pakning. En rufsete og sliten liten gummisak blei pirka ut, og jeg satte meg ned og så mørkt på tilværelsen. Hva nå? Riktignok skulle gjæren, som kom fra en starter jeg hadde passet som en smed (hvorfor er smeder spesielt gode til passing, forresten?), egentlig være godt utstyrt med ergosterol og dertil hørende fettsyrer, så sannsynligvis ville det gå bra uansett. Men jeg har vent meg til å oksygenere alt som skal bli til øl (så lenge jeg ikke bruker tørrgjær, altså), og er ikke utstyrt med all verdens talent for å tilpasse meg nødvendigheta av å gjøre ting på andre måter enn jeg er vant til, så den innsikta trøsta meg ikke nevneverdig.

Da kom jeg på den boksen med assorterte gummipakninger som jeg hadde røska med meg fra et besøk på Biltema en gang for ei god stund sida i et anfall av kjekt-å-ha. (Det ligger en del sånt og slenger rundt omkring forbi her i huset.) Og der fant jeg løsninga og lykken: En pakning som passa - og som funka.

Så nå står ølet i kjeller'n med tjukt og fint gjærskumlag og utblåsningsutstyr påmontert. Og alt er til det beste i den beste av alle verdener (om vi evner å overse en del uvensentligheter som ikke berører meg og ølbrygginga mi umiddelbart og direkte, selvfølgelig). Men jeg lurer allikevel på om det finnes originalpakninger tilgjengelig. Jeg har ikke ubegrensa tillit til løsninger funnet i en eske fra Biltema.
Forskjellen på pakninger er stort sett pakningsmateriale, dvs. hva slags miljø og hvilke temperaturer de skal være motstandsdyktige mot. I tilfellet O2 fungerer det meste og dersom den holder tett så er det ingen grunn til å jakte på noe annet. Erfaringsmessig er Biltema ofte bedre enn originalene i en kinaregulator.
 
Forskjellen på pakninger er stort sett pakningsmateriale, dvs. hva slags miljø og hvilke temperaturer de skal være motstandsdyktige mot. I tilfellet O2 fungerer det meste og dersom den holder tett så er det ingen grunn til å jakte på noe annet. Erfaringsmessig er Biltema ofte bedre enn originalene i en kinaregulator.
Da lener jeg meg rolig tilbake. Pakningene kommer forøvrig fra Kina, de også - sjølsagt:).
 
Ja, jeg gjorde ikke det tidligere, men så sa noen at det var det beste. Men jeg er veldig åpen for å bli fortalt at det er tull:).

Det er mange som har kommet tilbake til tom O2 flaske når regulatoren har blitt stående på. Mener det er en del skriverier om dette her på forumet tilbake i tid...
 
Det er mange som har kommet tilbake til tom O2 flaske når regulatoren har blitt stående på. Mener det er en del skriverier om dette her på forumet tilbake i tid...
Ja, jeg har opplevd det en gang, jeg også. Det var vel det det dreide seg om, ja. Ikke utenkelig at det har noe med dårlig pakning å gjøre, kanskje?
 
Jeg har aldri koblet av regulator og er enda på første flaske etter 10+ brygg... Jeg orker bare ikke lage et problem før det oppstår, men jeg har lest det samme som andre nevner.
 
Men det er viktig å vite forskjellen på pakninger som er på høytrykk og lavtrykk side av flasker. På høytrykk så er pakninger av plast og de er det av en god grunn. De tåler høyt trykk og kulde så du ikke får en ukontrollert utblåsning. Pakninger er tette så lenge de ikke har skader eller det er rusk. Rengjøring før du skrur sammen ting er viktig for å få godt og langvarig levetid :)

Utblåsing av O2 inne i ett lite rom er aldri særlig hyggelig opplevelse. Personlig så tror jeg å hoppe i fallskjerm gir noe lignende følelse for min del :)

Mvh Frode
 
Er det ikke spesielle krav til pakninger i oksygenregulatorer? Mener å ha lest at reint oksygen kan få det meste til å brenne, slikt som fett, gummipakninger etc.
 
Sist redigert:
Er det ikke spesielle krav til pakninger i oksygenregulatorer? Mener å ha lest at reint oksygen kan få det meste til å brenne, slikt som fett, gummipakningen etc.
Ja, de skal være helt rene og tørr og i rett materiale. Vi bytter dem ikke før de lekker på jobben og de holder lenge før vi må bytte. Det ser du fort når du åpner og stenger om pakningen begynner å bli dårlig og lekker. Aldri spurt om hva de er laget av, men ser ut som og føles som teflon de vi bruker

Mvh Frode
 
"Good gasket materials for gaseous oxygen include neoprene, EPDM, silicone, butyl and Viton® (a DuPont brand name for FKM.) Rubber materials such as SBR and natural rubber should be avoided because of their tendency to react with oxygen." https://www.henniggasket.com/gasket-answers/gasket-material/oxygen-compatible-materials/

Gummipakningen er altså en nødløsning. Silikonpakninger går bra, så da må jeg få tak i det, da. Det er jo uansett kjekt å ha et utvalg av sånne.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp