Panikkøl

Hei

Det har gått dårlig med ett av to brygg jeg skulle servere gjester på Fredag.

har en EPA som i morgen har stått i 10 dager.
Om jeg tapper på fat i morgen, kjøler og rister, skal det være serverbart på fredag.

Men....  10 dager er jo veldig kort tid. normalt gjærer jeg i 14 til 21 dager.

noen som har erfaring med dette?
er det verdt et forsøket, eller er det bedre å innrømme nederlaget, servere det gode, og fylle opp resten med butikk-øl.

BS
 
Har et panikkøl på fat (13 dager etter bryggedag) med litt svovellukt.. (7,5 % Vol Wyeast 3787).  Smaken er supert ellers.
 
Spørs på hva OG er; Som regel blir øl med lav OG fortere drikkbare enn alkoholsterke øl. Weissen og wit sies også å bli drikkbare fort. Og britiske Session Beers er kanskje aller best egnet når man har dårlig tid. Jeg fikk denne infoen fra denne artikkelen: http://www.byo.com/stories/techniques/article/indices/19-brewing-tips/1429-speed-brewing
 
Huub skrev:
Har et panikkøl på fat (13 dager etter bryggedag) med litt svovellukt.. (7,5 % Vol Wyeast 3787).  Smaken er supert ellers.

Prøv å slipp en kobber-bit i fatet! Cu + S -> CuS
 
Du trenger litt varme for at det skal gå gitt :) Hvis ikke så får du bare et CuS lag på kobberbiten og passiverer overflata.
 
Erik1984 skrev:
Du trenger litt varme for at det skal gå gitt :) Hvis ikke så får du bare et CuS lag på kobberbiten og passiverer overflata.

Nja, men tar det ikke en del av usmaken? (Har forøvrig ikke prøvd selv.)
 
Har et panikkbrygg stående jeg også. Har ikke hatt tid til å brygge i eksamenstida, og nå kan jeg telle de gjenværende flaskene på én hånd :( Brygga et enkelt ekstraktbrygg på fredag, og skal ha det med meg på tur denne fredagen. Altså én uke fra start til konsum. Pale Ale med loads of EKG. Har den over på fat torsdag kveld, kjøler den ned natt til fredag, og karbonerer kunstig før tapping på flasker på fredag før jeg drar. Om det blir godt får vi se litt på. Men gjæringa var raskt unnagjort. Var borte i helga, og hadde lokket løst på. Satte det på da jeg kom hjem på søndag, men ikkeno aktivitet i vannlåsen siden. Brukte s04 tørrgjær, så vil tro den har gjort jobben sin. OG 1048. Litt spent på resultatet.
 
Erlendso skrev:
Erik1984 skrev:
Du trenger litt varme for at det skal gå gitt :) Hvis ikke så får du bare et CuS lag på kobberbiten og passiverer overflata.

Nja, men tar det ikke en del av usmaken? (Har forøvrig ikke prøvd selv.)
Trikset med kobber brukes visstnok en del steder i bryggerier hvor man har byttet ut gamle kobberkjeler med rustfritt stål. Jeg har ingen spesifikke kilder her, men mener å huske det ble omtalt i en Brew Strong-episode (sikkert den om metall ibrygging) på the Brewing Network. En del tyske bryggerier rapporterte om økte svovelnivåer i ølet etter at de byttet ut kobbber med rustfritt stål. Problemene skal etter sigende kunne bli løst (eller i alle fall bli mindre) med en kobberbit i kokekaret.
 
Tilbake
Topp