Påske, øl og mattradisjonar

roedskjegg78

Norbrygg-medlem
Straks påske!

Skal holde en øl - og matsmaking i påska. Tenkte å pare påskematen med litt ulike øl. Kvikk Lunsj og bokkøl, pinnekjøtt og geuze, spekemat og typisk lys påskeøl etc. Er det nokon som har tips til ølsortar (gjerne også spesifikk øl/bryggeri) og evt. påskemat som bør med?

Og : Så vidt eg kan sjå er tradisjonelt sett lyst påskeøl ei relativt ny greie. Er det nokon som har litt input om påskeølets historie eller tips til kilder?
 
Litt om Bokkølets påskehistorie

Forrett med grønnkål chips, litt fenalår. Får du tak i Biere de Mars kan det være et alternativ. Den franske varianten er en litt mer humlet Biere de Garde, mens den belgiske er en lavalko Lambic. Begge deler bør være bra. Alternativt Nøgne Ø sin IPA, Saison eller Kornøl f.eks Sveikadden fra Bygland. Gueze eller lambic bør også fungere utmerket.

Litt tankelek:
Appelsinfromsj med NEIPA eller Gueze blandet i fromasjen? Evt uten øl i fromasjen og servert med en kaffestout. De Tvende sin Deus Ex Nilhlo er min absolutte favoritt. Ølet er en skjult skatt på polet.
Deus Ex Nihilo by De Tvende on Untappd https://untp.beer/55f409f2e1
 

Jeg leste en gang en lignende historie om opphavet fra Bayern eller der omkring og at det første påskeølet ble kaldt Salvatore og var nært det vi idag vil kalle dobbeltbock.

Det var god nok histore for meg. Jeg har brygget min Salvatore dobbeltbock, utstyrt med gul kork og kylling, til påske de siste 5-6 årene. Påsken varer sjeldent helt til jula.
 

Vedlegg

  • 20210409_200538.jpg
    20210409_200538.jpg
    912,3 KB · Sett: 16

Similar threads

P
Svar
0
Sett
2K
Per Øyvind Arnesen
P
Tilbake
Topp