Passivering av rustfritt stål

Er det noen synlige tegn i kjelen på at den er skada?
Vel, maltrøret har stålbein, og det har laget riper i bunnen av kjelen. Har og rustfri motstrømskjøler, den sirkuleres PBW gjennom etter hver bryggedag og tyngdekraften sørger for at vannet renner ut. Noe er det denne usmaken i ølet kommer fra, var ganske motivert på å starte tiltak for å finne ut av det. Denne var gjæra på fermzilla, så det må komme fra enten kjelen, kjøleren eller cornelius fatet. Fatet er fra 2023 så er av de nyere fata jeg har.

Vedlegg

• PXL_20250329_084326030.jpg
    PXL_20250329_084326030.jpg
    2,3 MB · Sett: 12
  • PXL_20250329_084319591.jpg
    PXL_20250329_084319591.jpg
    1,6 MB · Sett: 12
Vel, maltrøret har stålbein, og det har laget riper i bunnen av kjelen. Har og rustfri motstrømskjøler, den sirkuleres PBW gjennom etter hver bryggedag og tyngdekraften sørger for at vannet renner ut. Noe er det denne usmaken i ølet kommer fra, var ganske motivert på å starte tiltak for å finne ut av det. Denne var gjæra på fermzilla, så det må komme fra enten kjelen, kjøleren eller cornelius fatet. Fatet er fra 2023 så er av de nyere fata jeg har.
Passivering er ganske enkelt, så jeg hadde vel prøvd det. En grei framgangsmåte har du her:

Den mest sannsynlige forklaringa på metallisk smak, er visstnok kontakt med jern. En annen mulig forklaring er at det kan skje noe (hydrolyse av lipider) med dårlig oppbevart malt, og så kan du kanskje få noe lignende om du går helt overbord med bruken av salter. Men jeg vil jo tru at ingen av de der er noe ølet ditt kan rammes av:).

En mulighet er jo også bryggevannet, men at det plutselig skulle bli tilført mye jern, er vel lite sannsynlig.

Om du passiverer, og problemet forsvinner, er det mulig at det skyldtes metallforurensing. Om du ikke passiverer, og neste brygg er fint, veit du at det ikke skyldtes at du ikke hadde passivert. Sånn sett er det best å ikke passivere, men det er kjipt om du skulle få ødelagt et brygg til. Vanskelig, det der - men jeg hadde nok passivert.

Ripene som du får i bunnen av kjelen, kan antakelig være en kilde. Du skjærer gjennom den beskyttende hinna, og sjøl om den sså langt åpenbart må ha reparert seg gjennom normal spontan nydannelse, kan det ha skjedd noe nå. Rutinemessig passivering vil ikke beskytte deg mot det, trur jeg.

Kan det ha skjedd noe med et av beina på røret som har økt faren for alvorlige riper? Er det noe du kan gjøre for å minske risiokoen for riping?

Sist redigert:
Kan det ha skjedd noe med et av beina på røret som har økt faren for alvorlige riper? Er det noe du kan gjøre for å minske risiokoen for riping?
Ja, altså min Brewtools er en launch edition, og silkaret kom i sin tid bare med stålføtter uten noe beskyttelse mot bunn av kjelen. Dette vagler og vrir på seg når man rører i mesken, og lager uungåelig slitasje på bunnen. Har ikke lagt merke til dette her før, men en som er med i bryggelauget smakte på pilsen og nevnte det med jernsmak / metallisk. Så la jo jeg og merke til det da, naturligvis. Har en pils til som skal bokses i morgen (Murar hjemme-klone), og enda en som står i gjæringsskapet (85% pils malt 15% flaket ris, saaz, fermolager w). Hvis de og lider av samme usmak så er det nok noe jeg må ettergå.

Vedlegg

• 1743253490549.png
    1743253490549.png
    84,4 KB · Sett: 4
Ja, altså min Brewtools er en launch edition, og silkaret kom i sin tid bare med stålføtter uten noe beskyttelse mot bunn av kjelen. Dette vagler og vrir på seg når man rører i mesken, og lager uungåelig slitasje på bunnen. Har ikke lagt merke til dette her før, men en som er med i bryggelauget smakte på pilsen og nevnte det med jernsmak / metallisk. Så la jo jeg og merke til det da, naturligvis. Har en pils til som skal bokses i morgen (Murar hjemme-klone), og enda en som står i gjæringsskapet (85% pils malt 15% flaket ris, saaz, fermolager w). Hvis de og lider av samme usmak så er det nok noe jeg må ettergå.
Det er i hvert fall ikke noe i oppskrifta som skulle kunne forklare metallsmaken - om det ikke skulle være noe galt med maltet, da.

Det er ikke varme i bunnen av den kjelen? Så da kan du vel mekke til en "potesokk" av silikon til hvert bein?

Skal du passivere, trenger du bare passivere bunnen. Det er neppe noen grunn til å fylle opp kjelen for å få passivert veggene.

Normalt burde det vel vært synlig rust om det var behov for passivering, iallefall er det slik på rustfritt i offshorebransjen. Men nå er det også sjelden noen slikker på ett rør og klager på at det smaker jern på jobb.

Tilbake
Topp