PDI REX100 Føler problem.

Rele: det kjem litt an på kva modell PID du har. Er det varianten som har utgang for SSR er det beste å skaffe eit slikt 25 eller 40A solid state relay. Det finn du på ebay.

Er det releutgang treng du eit eksternt rele eller kontaktor då det innebygde ikkje toler meir enn ca 1000watt på 230v (trur eg). Det enklaste er å bruke eit med 230v spole.
Det er og mogeleg å bygge om ein PID med releutgang til SSR-utgang.
 
Her er bilde av PID
2mwxlye.jpg


Supert om noen kan tipse meg om jeg trenger relee, og i såfall hva dette heter (evt link på ebay).

Har skrudd i gjennomføringer med kraner, varmeelement og temp sensor nå. Gøy å bygge litt ;D
 
Output:relay er vel klar tale. Tror du kan trekke 3-4 amper på det innebygde releet. Skal du slå av og på mer strøm må du ha en kontaktor/rele som tåler mer. Og det anbefales vel å ikke slå av og på dette veldig hurtig, noe som PID vil gjøre med standard konfig. Denne kan du endre.  Søk opp linken for å bygge om til ssr hvis du ønsker kjappere respons og mer nøyaktig styring av temp.


skrevet på ei eplefjøl.
 
Takker for svar. Det leder dessverre for meg til at jeg forstår enda mindre. Forsøkte å søke på tråden du nevnte, men finner den ikke.

Mao har jeg kjøpt feil PID?

Beklager mas, men er helt dummy på dette....
 
Du ønsker å kjøpe en pid med utgang for SSR. Du får vel en pakke med ssr, pt-100 føler og pid på ebay for 30 usd og gratis frakt. :)
 
Jeg kom ikke noe videre her i forrige gang. Har nå tatt opp igjen dette. Har denne pid:

Model: REX-C100FK02-V*AN
RANGE: 0-400 grader CELSIUS
Output: SSR
NO: 14C030918
SUPPLY: 100-240VAC 50HZ/60HZ

PT100 sensor fra Katla

Dette relee M/kjøleribbe:
Fotek
SSR-25 DA
Solid state module
24-380VAC

Er dette rett utgangspunkt?

Rett koblet? Skal få en elektriker til å se over før jeg kobler til...
Port 1 og 2 strøm inn
Jording til??
port 3 og 5 til relee. (port 3 til 1 på relee og port 5 til 2)
Port 6 og 7 om jeg vil ha lys el lydalarm?
port 8,9 og 10 inn fra PT 100 (min har 2 hvite kabler med blå kobling og en rød kabel med rød kobling, hvilke skal hvor?)

Fra port 3 og 4 på relee til varmeelement?
Varmeelement har to koblinger og disse er ikke merket. Mao spiller ingen rolle hvilken som går hvor på disse to?

Beklager om dette er rotete, men trenger å få det inn med teskje.

Takker på forhånd for hjelp.
 
Se litt på bildet øverst i denne -> tråden.

Jording kobler du på chassis og alt som har jordkoblinger inn på samme kobling i chassis. Hverken SSR eller Rex-C100 hadde tilkoblinger for jord hos meg.

Til forksjell fra bildet har du to blå koblinger på sin sensor, og kobler da en blå på 8 og en på 9. Rød på 10.
EDIT: Hadde tydeligvis feil i manualen som fulgte med. Måtte koble rød på 8, og en blå på 9 og en blå på 10. Byttet til PT100 selv nå nettopp og da fungerte det. Mye bedre responstid enn K.

Mitt SSR-25 DA var merket med 3(+) og 4(-) mens 1 og 2 er kontakten som styrer 240V til varmeelementet. Mulig ditt er merket anderledes, men sjekk det nøye.

Ellers må du koble 240V N(/blå) kabel direkte på varmeelementet, og 240V L(/brun) inn og ut via SSR på vei til varmeelementet (1 polt bryter). Spiller ingen rolle hvilken ende av elementet som får N(/blå) eller L(/brun) kabel nei. Er det smeltesikringer eller mekaniske termostater kobler du også disse i serie med varmelementet (andre vet gjerne mer om det er noe norm for om disse kobles på N eller L?)

Får du ikkje dette til å stemme med tegningene på ditt utstyr får du ta bilder av dei og legge ut evt?
 
Sist redigert:
BEikeland: supert. Takk skal du ha. Koblet dette opp og fikk en elektriker til å se på dette nå. Han sa det bare var å testkjøre.

Før testkjøring har jeg lest en god del av trådene her for å stille inn rett. Problemet nå er at temperaturen ikke blir rett. Viser vel 10-15 grader for mye. Står og gir strøm til innstillt temp er nådd (den er da faktisk 15 grader høyere) ved temp probe. Temperaturen fortsetter så over 2-3 grader. Har lest om autotune, men ikke sett hvordan dette gjøres. Er det der feilen ligger nå eller er det på en annen innstilling.

Ett annet problem som dukker opp er når jeg sjekker temp på ulike steder i min HLT (kjøleboks) så varierer den veldig. Fra 35-40 grader målt på ulike steder. jeg tenkte at varmeelementets oppvarming av vann ville skape sirkulasjon. Må vel til med en sirk pumpe i tillegg.
 
Ved å sirkulere får jeg faktisk opp rett temperatur.

Da er det sirkulasjonen som mangler...

Går det å få desimaler på display?
 
PID uten sikrulasjon fungerer dårlig ja, så eg har ikkje prøvd å tune min enda da eg ikkje har fått ordnet pumpe, ei har malt til å offre i tuningen. Viktig at systemet er tilnærmet identisk som faktisk mesking når AutoTune kjøres da det hvor raskt sirkulasjonen går vil ha en innvirkning på tuning, så derfor venter eg med tuning til eg har både pumpe og malt.

Men tror planen min er å sette SV til 50(?), ha i kaldt vann/malt. og så inn i menyen og sette ARU til 1. Da bør kontrolleren starte å øke temperaturen til den paserer SV, stabiliserer seg over SV, vente til den faller under SV, og øke på til den går over SV igjen. Ut i fra tiden det tar skal den da regne ut tregheten i systemet og finne egnede P, I og D verdier. Men siden den er garantert å gå over SV første gangen håper eg 50 er lavt nok til å ikkje ødelegge meskingen.

ARU er på menyen du får opp ved å holde SET inne i 3 sek.

Desimalene tror eg at eg endret med å finne GPdP i menyen du får opp ved å holde SET + < inne i 3 sek , og så sette Cod til 0001 og trykke SET. Får du ikkje endret det der må du antagelig finne LCK parametetet i samme meny som ARU og sette det til 1000 for å låse opp instillinger.
 
Tilbake
Topp