PID Autotuning

Bernts

Norbrygg-medlem
Jeg har en Sestor D1S-VR-220. Denne har en kompis koblet opp for meg, Jeg bruker en tre ledet sensor al a denne: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=152&k=23. Dette er nå koblet sammen med en kokeplate /pumpe.og står å autotuner(tror jeg)..... Jeg fulgte bruksanvisningen, klikket meg inn til CTRL og satte verdi 2 AT, Så begynte den å blinke AT og satt temp som var 55 grader..
I Manualen så stod det at dette kunne ta fra noen sekunder til noen timer.... Men hva skjer etter at den er ferdig autotunet......?????
Og er det normalt at det i det øverste vinduet står 0,8 mens det i det nederste blinker AT/55...?

Tips og triks fra folk som har gjort dette før mottas med stor takk...

Nå har jeg satt tempen til 50 grader og startet på nytt. Tempen i kjelen er 64 grader nå og den slår av og på kokeplaten med ca 20 sekunders mellomrom, og temeraturen stiger jevnt og trutt.

Jeg gir det en time til, Så får jeg vurdere om driten havner på gjenvinning....

Protto:  HJELP!

I det øverste displayet (PV, Prosess Value) viser målt temperatur. Om det ikkje gjer det er det enten feil type temperatursensor som er lagt inn i menyen i forhold til den du har tilkobla, eller feilkobling av dei tre ledarane på sensoren.

Har du forandra parameter [Sn] i menyen til 21 (for PT-100)?

Har ikkje denne PID'en sjølv, men blant andre magne1972 har.

Gi tilbakemelding om det hjalp deg på veg.

Stemmer som Protto sier. Når øverste display viser 0,8 har du ikke satt den opp med pt100 sensor.
Hvis sensoren hadde vært feilkoblet ville du fått en feilmeldig i de fleste tilfeller. Sett riktig sensortype som protto beskriver, og kjør atotune på nytt. Når atotune er ferdig vil AT slutte å blinke og piden går automatisk over i normaldrift. Da går ctrl automatisk tilbake til 3 også.
Tiden atotune tar er variabel, men kortes ned betraktelig ved at temperaturen du skal kontrollere ligger litt under SV ved start.
Husk å tune piden under normal drift. Det er borkastet å tune den ved andre måter.

TUSEN TAKK.....

Da har jeg satt opp sensoren riktig.... Når jeg koblet til så fikk jeg feilmelding...
Jeg hadde koblet de to blå ledningene på 3 og 4 . Og den røde ledningen på 5..

Så googlet jeg  PT-100 oppsett og fant denne tråden:
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=9696.0   ;D

Så jeg koblet den røde sensoren på 3(altså - polen).
Og nå tuner det helt fint....

Takk for hjelpen, Jeg elsker dette forumet!! :amen: :skitbra:

Da er autotuningen ferdig, og sjekket på 50, 64 og 78 grader.... Den ligger innenfor 0,4 grader på alle stegene........

Dæven, dette skal bli bra....... Takk for all hjelp..

Tilbake
Topp