PID, Hvilken type bruker du? Fordeler/ulemper

Hei

Jeg ser etter PID og SSR til mitt 3 kjelers oppsett.
Typer jeg har sett på er:
Sestos D1S-VR-220
REX C100
Auber SYL-2352P (kan programeres til å stegmeske automatisk)
Du har en enklere Auber også som ikke har step, SYL-2362

Tenkte også kanskje på en programerbar timer med releutganger for evt Alarm ved humletilsetninger/kokeslutt.
Bruke til å sette igang varming av HLT og evt stoppe kok.
Hadde da vært topp med en som har muligheten til å programere hver enkelt releutgang.


Hvilken bruker du og hva er evt fordelen/ulempen med denne ?

Hvor kjøper dere, PID, SSR og temp prober (PT100) ifra ? Da tenker jeg mest på spesefikke selgere på for eksempel ebay.

Christopher :)
 
Sist redigert:
Trådkupp: Er det noen PID som hooker up til PC og kan fores med mash-steps og timer? Mener Blichmann tower of power har noe slikt. Også på min ønskeliste hadde vært to temp-prober, hvor den ene sitter i nærheten av varmekilden og har en max-temp (for å forhindre at ting koker hvis pumpen stopper f.eks) , samt en som sitter i meskekjelen og styrer som normalt.
 
Trådkupp: Er det noen PID som hooker up til PC og kan fores med mash-steps og timer? Mener Blichmann tower of power har noe slikt. Også på min ønskeliste hadde vært to temp-prober, hvor den ene sitter i nærheten av varmekilden og har en max-temp (for å forhindre at ting koker hvis pumpen stopper f.eks) , samt en som sitter i meskekjelen og styrer som normalt.

Vil ikke kalle det trådkupp, heller nyttig info. Det hadde vært utrolig kjekt å kunne gjort dette via pc. Men igjen så er det vel kanskje ikke så alt for mye trykking for å gjøre dette i PID vis du vet hvor.

Når det gjelder temp element for å forhindre kok rundt under mesk, så kan man gjøre dette med en ekstra temp probe og 1 pid og bruke alarm releet i pid til å kutte ut spenningen til SSR/kontaktor til varmelementene. At denne overstyrer tempstyrings pid. Men du tenkte kanskje på 1 pid med 2 temp innganger ?
 
Vil ikke kalle det trådkupp, heller nyttig info. Det hadde vært utrolig kjekt å kunne gjort dette via pc. Men igjen så er det vel kanskje ikke så alt for mye trykking for å gjøre dette i PID vis du vet hvor.

Når det gjelder temp element for å forhindre kok rundt under mesk, så kan man gjøre dette med en ekstra temp probe og 1 pid og bruke alarm releet i pid til å kutte ut spenningen til SSR/kontaktor til varmelementene. At denne overstyrer tempstyrings pid. Men du tenkte kanskje på 1 pid med 2 temp innganger ?

Det vill jo forsåvidt fungere, men litt mye trykking. Hadde vært finere med to temp-prober på 1 pid, og så kunne sagt at den får maks holde +5 grader ifht set temp.. Alltså, hvis mesketemp skal være 66gr så får den maks kjøre opp til 71gr i ved varmekilden. Tror kanskje denne er noe i den duren, men kan ikke noe om PID så skjønner ikke helt hva den gjør: https://www.dwyer-inst.com/Product/Temperature/ProcessControllers/Series32DZ
 
De fleste av pid har et parameter på alarmutgangen som kan programeres slik at vis tempen stiger x antall grader over innstilt så vil den gi alarm evt kutte spenningen til SSR(koble releutgangen i serie med SSR utgangen) Ikke sett en PID med 2 temp innganger enda, men det finnes sikkert, men vil nok tro den er dyr :)
 
Tilbake
Topp