PID og potensiometer

gle1

Norbrygg-medlem
Hvilken PID(utgang) og SSR må jeg ha for å få til å justere effekten med et potensiometer? Kobler man da potensiometeret mellom PID og SSR?

Du vil ha 2 styringer på varme kolben? PID (av/på) og variabel effekt?

Hva er planen din?

Planen er å styre kjelen med PID under mesking, for å så justere effekten ved pådrag opp til kok, og på kok.

Nå fikk jeg ikke åpnet bildet ditt. Men det var noe slikt jeg hadde tenkt meg. SSR´en er jo motstandsstyrt, mens PID´en sender ut spenningssignaler. Vil dette funke?

Herms er ikke aktuelt, da jeg skal modifisere en kjele til et 1 kjelers system.

2 stk ssr en vanlig og en med potmeter..

1 fase inn på ssr ,så ut fra SSR inn på variabel SSR og ut til varmekolbe.Andre fasen direkte på varmekolben.
Bryter har jeg ikke tatt med..

Så må du ha en kondensator mellom ut/inn på variabel SSR p.g.a støy fra den..

Sist redigert:
Med riktig bryter kan vel noe slikt gjøres enkelt?
Holder selv på å lage et lite skap hvor jeg kommer til å bruke hva jeg kaller topoler vendebryter.
I stilling 1 kan ssr for pormeter brukes, 0 er av og i i stilling 2 kan ssr for pid brukes.
Får jeg for lite plass til ssr kutter jeg ut ssr for pid og "kjører direkte" i stilling 1 og kan regulere meskevarmen med potmeteret. Pidden blir da bare en temperaturmåler.

Ulempen er jo at du må konstant justere potmeteret for å få rett meske temp.
Mye greiere å ha PID som tar seg av dette..Potmeteret setter du på feks. 50%,PID på 67 grader så går ting av seg selv..
Når du skal koke setter du PID på 110 grader og potmeter på 100%,har du for heftig kok skrur du bare litt ned på potmeteret..
Dette oppnår du med skjemaet over her..
Uansett bruker du nesten samme komponentene + en bryter..

Sist redigert:
Enten må det vere med vendebrytar slik som Forvirret beskriv, eller eit SSR og ein SSVR i serie. Burde fungere begge deler. Ein annan mulig kombinsajon er PID med releutgang som kan brukast til å manipulere potmeteret på ein SSVR.

Gløym for all del tanken av å kombinere ein PID med spenningsutgang og potmeter-styrt SSR(SSVR). Desse har ikkje galvanisk skille mellom 230-sida og potmetersida så ein endar berre opp med å grille PIDen og kanske seg sjølv og.

Holder på å koble brytere nå. Men har null kontroll på hva jeg holder på med.
Elektrikeren "min" er på tur til London så får ikke hjelp fra han på en stund.
Brygtere, http://www.aliexpress.com/item/1-0-2-Cam-Switch-25A-2-Poles-8-terminals/1982762975.html
Hvis jeg f eks kobler strøm fra automaten inn på bryteren over 2/4
videre fra 1 til variabel SSR,
så inn på element, ut igjen og tilbake 5 i bryreren og går fra 6/8 tilbake til automaten.
Kortslutter jeg noe med å gjøre det slik?
Vil jeg kunne velge mellom variabel spenning, av og full spenning?

Lag en tegning av koblingen..

Tar du den koblingen jeg poster lenger oppe så skal bryteren mellom PID og SSR på den ene ledningen...

Og en hovedstrøms bryter på 220v som bryter begge ledningene.. Denne bryteren må tåle effekten av det som er bak den..

Nå vil PID holde innstilt temp og du kan justere effekten varmekolben gir...

Bryteren mellom PID og SSR skrur av varmekolben... Hovedstrøms bryter skrur av alt..ink PID..

Sist redigert:
Kanskje jeg misforstår men jeg skal ikke koble pid inn i dette. Hovedstrømbryter blir 3x32A automat som fordeles videre til 16A automater.
ønsker å ha variabel spenning, av og full spenning. (1-0-2 på bryteren).
Å lage skisse er greit men tviler på jeg får til å legge den ut på forumet.
Hvordan bryteren virker vises litt ned Alisida jeg linket til. Tror det er to og ikke enpolet bryter.

Bryter i stilling 0 Varme av
Bryter i stilling 1 Variabel effekt (1-2 legger inn)
Bryter i stilling 2 full effekt.(3-4 legger inn)
Rød firkant er bryteren..

Nytt punktgrafikkbilde1.png

Takk for den TazzaT. Men jeg er ikke sikker på om det blir som planlagt på denne måten.
Topolet brudd og vende mellom variabel, null og full spenning.
-Får spekulere videre. Skal forsøke å laste opp noe hvis jeg får til noe jeg har tro på.

image.jpeg
Hva tror man om noe slikt?
I stilling 1 ligger 1 og 5 inne.
I stilling 2 ligger 3 og 7 inne.
2 og 4 samt 6 og 8 er lasket i bryteren. Kobler 1 og 3 sammen etter ssr og lasker 5 og 7.

Jeg vet ikke men antar at redusert spenning vil ikke vil bli så mye brukt.
Tipper at ved oppvarming av meskevann, steg og utmesking samt under koking så vil det passe med full spenning.
Mesker og koker i samme halve vvb. Forsøker først med maltrør men lager trekjelers oppsett hvis ikke jeg blir fornøyd. Har 3x2kw element i denne kjelen som styres individuellt. Varmer evt skyllevann på induksjonsplate.
Lavere spenning når temperaturen i mesken skal holdes stabil samt hvis jeg får problem med svidd vørter.
Ser ikke noe hensikt med å kjøre full spenning gjennom ssr. Har tatt deler fra et annet halvferdig kokeri som kanskje ikke blir gjort ferdig. Ønsker å prøve uten pid til meskingen. Blir det vanskelig har jeg nok pidder og "av-på" ssr-er liggende.
Ser du noe feil med måten jeg kobler dette?

Funker det.. Men forstår ikke hvorfor du ikke går for PID med en gang.. Til og med BB 30 sliter med gjevn temp.da har du en termostat som styrer,den styrer bedre enn du klarer vist du ikke sitter konstant å justerer effekt..

Tilbake
Topp