PID styrings boks.

Mmandersson

Norbrygg-medlem
Hei.
Lurer lite på om noen erfaring av Pid boks, Rex-c100 eller om alle bruker den dyre? TA 4/6/7. Det ser ut som om dem har samme funksjon..
Trenger den til min BB30 v3 då den ikke holder på temperaturen ordentligt. Då den originale temperatur måleren går under med 2-3 grader så starter den opp men problemet er att den passer innstillings temperaturen med ca 4 grader. Då har jeg en mesking som svinger med ca 6 grader.. Det kan ikke vare bra! Så jeg ska prøve på att bygge en liten styrings boks.
Noen forslag!??
Takk på forhånd
 
Flere har hatt problemer med de billige Rex enhetene. Jeg har ikke testet disse, men heller gått for den litt dyrere Sestos'en, og den enda litt dyrere Auber'en
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler.29353/

Gikk for denne. Var det et bra kjøp? Såg at du rekommenderade 12 v, men den viser 24 v ut fra relé. Finnes det noen layout hvor dette ska kobles sammen?

http://www.ebay.com/itm/331431417028?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


Mvh Mattias
 
Om du velger denne for 12, 24 eller 230 volt er smak og behag. Hvis man har andre ting som går på 12 volt for eksempel så kan det være greit å holde seg til det, så man ikke trenger flere strømforsyninger. Releene på dsse er potensialfrie og er nok helt like uavhengig av forsyningsspenningen. Det samme gjelder ssd utgangen. Den er lik uavhengig av forsyningsspenning.
 
ok, men når jeg kjøpte denne må jeg også kjøpe en omvandler fra 220v til 12 dc?
Ja hvis du ikke har noe slikt fra før av. Nå ser det ut som den du linket til er for 24 volt. Så da må du ha en 24 volt forsyning. Ser det står at den kan gå på både 12 og 24 volt ac eller dc. Men det er ikke greit å vite med slike kinavarer om det stemmer. Tror jeg ville kjøpt en 24 volt forsyning siden pid heter noen med 24.
 
Har tagit meg vann over hode på detta projekt! er ikke flink til dette! Hur ska jeg da få 220 volt ut som ska till BB30?
 
Har tagit meg vann over hode på detta projekt! er ikke flink til dette! Hur ska jeg da få 220 volt ut som ska till BB30?
Den 230 volten går ikke via pid, men via solid state releet (ssr). Men tror ikke du kan kjøre hele bb30 via ssr for da mister jo også elektronikken som viser temperaturen også spenningen. Så du må nok operere inn ssr direkte på elementet i bb30. Husk på at ssr skal kobles som en enpolt bryter. Tror jeg ville ha koblet en kabel direkte til elementet og trukket den ut av bb30 for å kobles til ssr. I tillegg må du jo finne en høvelig plassering av temperaturføleren til pid.
 
Den 230 volten går ikke via pid, men via solid state releet (ssr). Men tror ikke du kan kjøre hele bb30 via ssr for da mister jo også elektronikken som viser temperaturen også spenningen. Så du må nok operere inn ssr direkte på elementet i bb30. Husk på at ssr skal kobles som en enpolt bryter. Tror jeg ville ha koblet en kabel direkte til elementet og trukket den ut av bb30 for å kobles til ssr. I tillegg må du jo finne en høvelig plassering av temperaturføleren til pid.
Det letteste er å kjøre hele BB'n gjennom SSR hvis man styrer via PID. Man bruker jo ikke temperaturmåleren når man har PID. Og man slipper å tukle med elektronikken.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det letteste er å kjøre hele BB'n gjennom SSR hvis man styrer via PID. Man bruker jo ikke temperaturmåleren når man har PID. Og man slipper å tukle med elektronikken.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Det har du nok helt rett i. Men er usikker på hvordan effektregulatoren og elektronikken til displayet reagerer på å bli inn og utkoblet til stadighet med SSR?
 
Det har du nok helt rett i. Men er usikker på hvordan effektregulatoren og elektronikken til displayet reagerer på å bli inn og utkoblet til stadighet med SSR?
Har sett flere kommentarer her på forumet fra brukere som har erfart at det ikke er noe problem.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Gikk før Sestos DS1 familien. 12v og 240v. Så kan jeg velge oppsett.. :) Ved levering så er det naturligvis Sestos 12v og InkBird 240v... Fan ta dig Ebay! :)
Noen med erfaring av InkBird??
 
Gikk før Sestos DS1 familien. 12v og 240v. Så kan jeg velge oppsett.. :) Ved levering så er det naturligvis Sestos 12v og InkBird 240v... Fan ta dig Ebay! :)
Noen med erfaring av InkBird??
Jeg og endte opp med en InkBird 24v istedenfor Sestos'en jeg trodde jeg hadde bestilt...
Det viser seg at InkBird'en er en kopi av Sestos etter det hr. Google kan fortelle meg.

Jeg har fått koblet det opp og kjørt en test run med vann og utført auto-tune da.
Ser bra ut så langt. Skal brygge med det til helgen.
 
Jeg og endte opp med en InkBird 24v istedenfor Sestos'en jeg trodde jeg hadde bestilt...
Det viser seg at InkBird'en er en kopi av Sestos etter det hr. Google kan fortelle meg.

Jeg har fått koblet det opp og kjørt en test run med vann og utført auto-tune da.
Ser bra ut så langt. Skal brygge med det til helgen.
Det gjør meg ikke så mye, men når du forteller at det er en kopi så bli jeg litt irritert.. Ska ikke betale fullt pris for en kopi..
Det er som at kjøpe en Audi så får du skoda!! :)
 
Det gjør meg ikke så mye, men når du forteller at det er en kopi så bli jeg litt irritert.. Ska ikke betale fullt pris for en kopi..
Det er som at kjøpe en Audi så får du skoda!! :)
Sestos er vel en kopi det og [emoji6]
Om jeg ikke har misforstått helt feil [emoji12]
Auber -> Sestos -> InkBird ....

Sendt via Tapatalk
 
Tilbake
Topp