Pils brygging- lagering- lagre pilsen ute?

Har begynt å brygge litt pils og jeg har lite med lagringsplass i kjølere, derfor lurte jeg på om det er noe i veien for å lagre kasser med pils ute i månedene som kommer?

Sjekket gj.snitt temperaturen hvor jeg bor og den er nede fra 3,8 til 6,6 i de 3 neste månedene, så det bør jo øke holdbarheten/klarningen/prosessen som må til før pilsen blir optimal?

Må jeg ta inn kassene ved eventuelt nattefrost? Ned mot -1,-2 går kanskje bra?

Har du romslig uteplass så vil en (gammel kasset) fryseboks (evt med frostvakt i) kunne utjevne temperatursvingningene litt.
Gi den et strøk sort maling og kall den en oppbevaringskasse for puter til hagestolene :)

Vet ikke om det blir ett problem, jeg ser at det fryser ikke til før -2 med rundt 5% alkohol, så da er jeg jo safe? Må bare følge litt med på værmeldingene:)

Du er tryggere hvis du bruker noe som jevner ut temperatursvingningene.
Og ølet tar ikke skade av det heller.

hva betyr det at temperaturen for eks svinger mellom 0 10 grader en stund? det kjemiske som skjer ifm oksidering vil vel være ett resultat av "snittet" som ølet blir utsatt for? Når gjæring er over, noe som er tilfellet her, så har vel ikke temperatur-svingninger noe å si, så lenge de ikke går for langt ned og fryser ølet?

Mulig, Hehe;) absolutt viktig med riktig mengde sokk;)
Men er det noen som vet hvorfor stabil temp er viktig så lenge gjæring er over og man ikke går i mer enn 1,2 minus?

Jeg har tidligere brukt garasjen for å lagre pils. Bortsett fra en del bæring når de ble for kaldt gikk dette bra. Selv om temperaturen svinger litt under lagringen så vil dette neppe gi merkbart utslag på ølet. I det hele tatt virker det som om den allmenne bekymringen for lagring av pils her inne er en del overdrevet. Etter min mening er det ingen større forskjell på pils lagret ved 5-6 grader og pils lagret på 2-3 grader. Svingninger i temperaturen skal være store før dette gir utslag. Har opplevd at kontakten til vinskapet der øl står til lagring har vært dratt ut med en påfølgende stigning på 17 grader uten at pilsen tok skade av dette (anbefales selvfølgelig ikke). Slik er det ikke under gjæringen her må man ha bedre kontroll.

Men gjennomsnittstemperaturer er en dårlig forsikring mot frysing.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp