Pils for søt

Hei.

Jeg har brygget litt allgrain og prøver å få til pils.  

Pilsen blir veldig god, men den er for søt.

25liter brygg med Pilsnermalt og Hersburcker humle mesking på 68 grader. 3 pakker tørrgjær Saflager W-34/70.
Gjærer i kjøleskap med konstant 10 grader i 4 uker. FG 1010.

Bruker jeg for lite gjær eller må jeg ty til oksygen for belufting?

Oksygen kan hjelpe deg på vei, men  litt lavere mesketemt kan også være veien å gå.

Det er også et fin fint alternativ å erstatte noe basismalt med sukker for å få bedre utgjæring. 5-10% går greit og påvirker ikke smaken

Hvis du har mesket på 68 grader og har hatt en OG på over 1045 og får en FG på 1010 så har du hatt en utgjæring i overkant av hva du kan forvente. Personlig finner jeg det underlig at noen synes et øl med en fg på 1010 søt, men vi er alle forskjellige. Når jeg brygger Tsjekkisk pils vil jeg ikke lavere enn 1012 og 1014 er ideelt. Tyske pilser vil jeg gjerne ha på 1008 men 1010 er greit kjenner ikke forskjell på dette. Mye av FG utgjøres av dextriner som har lite søtsmak.

Lav IBU og høy OG kan gi et inntrykk av sødme på en FG på 1010. Dette er dog maltsødme, men det er neppe tilfellet her.

Skal du lavere enn 1010 må du meske på lavere temperaturer 65 grader er ideelt. Egentlig tror jeg ikke du trenger å endre mer enn dette, men ren O2 i rette mengder vil også kunne bidra til bedre utgjæring men neppe mye her. Du bruker mer enn nok gjær hvis den er behandlet bra, mer enn nok.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp