Pils gahr edtion

Hei,
Tenkte jeg skulle brygge Gahr sin pils.

Når jeg legger inn denne i beersmith m humleskjemaet:

55g saaz FWH
40g 30 min
40g 10 min
40g 2 min

Så ender jeg opp må en IBU nærmere 50 og ikke 40 som det står i oppskriften.

VIl man ikke få like stor bitterhet med first wort humle enn om man bare hadde slengt den oppi når 90 min kok starter?

Er det derfor jeg ikke får IBUen til å stemme med oppskriften eller er det andre ting?

Om du koker humle i 60-90 minutter eller har den i som FWH har lite å si for bitterheten i det ferdige ølet. Det som derimot har mer å si er alfasyreinnholdet i humlen. Du har ikke skrevet alfasyreinnholdet som ligger til grunn i oppskriften din, men det er grunn til å tro at det er den differansen fra den humlen du bruker som utgjør IBU-forskjellen.

Ahh, jepps der har vi det, i beersmit lå saaz inne med 3,75 i alfasyre, oppskriften sier 3,5.... og den bryggselv selger står det at det er 2,9 på :)

Gordon Strong sier at selv om du får samme bitterhet målt i IBUs som ved å ha dem med fra starten av kokingen, så gir de likevel en mindre opplevd bitterhet. Han mener de gir en mer avrundet, mer elegant bitterhet, og mer smak.
Det har helt klart en effekt, og jeg tror jeg skjønner den karakteristikken jeg refererte. Men jeg synes smaken blir litt rar, og tror ikke jeg kommer til å bruke denne teknikken mer. Men det er mulig jeg har beregnet for mye. Jeg tror jeg ville være forsiktig med å bruke så mye som tilsetting ved 60/90 skulle tilsi - eller jeg ville være forsiktig med å la hele 60/90 tilsettingen bli erstattet med FWH.

Men det er altså min subjektive mening/erfaring. Du vil kanskje elske effekten:)

Tilbake
Topp