Pils gjærer ikke

Hei!
Brygget en pilsner i går og tappet den i gjæringskar når den var rundt 13 grader (fikk den ikke lavere).
Jeg tilsatte 2 pakker tørrgjær som ble hydrert ved 10 grader før det ble tilsatt vørteren. Vørteren stod på 10 grader i 24 timer, men det var null aktivitet. Har nå satt temperatur opp til 15 i et forsøk på å få den i gang. Noen som har noen innspill på hvorfor gjæring ikle har startet og hva jeg kan gjøre?
 
Pils gjærer mye mer langsomt enn ale, og at det ikke plopper er ingen indikasjon på at det ikke er gjæring. Kan være en liten lekkasje i bøtta? 24 timer er for kort til å si noe. Jeg ville bare latt den stå på 10 grader. Endring i SG er en trygg indikasjon på om det er gjæring i bøtta di.
 
Det han sa.

P.S Hvis du rehydrerte tørrgjæren på 10 grader var vel ikke det så lurt, hva stod det i bruksanvisningen fra gjærprodusenten?
 
Rehydrer og senk tempen sakte og lungt på en ny pakke, Pitche mer gjær altså, tror du har kjørt gjæren din for tøft for et godt resultat med den alene. Skal du øke senke temp så hold deg til maks 3 grader i døgnet. Kan være en ide og over føre til nytt kar også da masse død gjær kan gi autolyse og usmak
 
Hvilken gjær var det? Kan hende det bare er lekkasje rundt gjærlås eller på lokket av gjæringskaret
 
Nå ser det ut til at ting skjer (om enn seint) i gjæringskaret. Lenge siden jeg har brygget lagerøl. Neste gang blir det ferskgjær og forhåpentligvis ren oksygen.
 
Jeg, som andre her, er ganske så sikker på at hun gjærer. Pilsner gjær trenger omlag 3 uker på seg, pluss 1 uke diactyl hvile, pluss 1 uke coldcrash.
Ta livet med ro. Det blir øl om bare hun får tid på seg
 
Gjære gjør det nok, det får du til med svært små menger gjær, men smak og resultat blir deretter. Et godt forløp på lagerøl er å følge utgjæringen til det gjenstår ca. 6 SG poeng til forventet FG, da kjører du opp temperatur for en diacetylrast, om du venter for lenge får du liten effekt av dette. 2-5 dager rast, la smaken være din guide, så coldcrash gradvis ned til lagertemperatur. Maks 3 grader i døgnet, så holder du gjæren mer aktiv og den rydder bedre etter opp og spiser opp mer av det kompliserte sukkeret. Prosessen kan ta 2 uker og det kan ta 4 uker, eller 6 uker, det er ikke viktig. Type gjær, mengde gjær, vørter komposisjon og temperaturer er faktorer som spiller en rolle.
 
Jeg har brygget lager med tørrgjær en gang (skal dog gjentas, det funket fint). Brukte Saflager 34/70. Det tok usedvanlig lang tid før jeg så tydelige tegn på gjæring - jeg hadde den i skapet sammen med en batch som brukte WLP-833 så temperaturen var i lavere sjiktet (startet på 8 og lot den stige til 10 over de første dagene). Det ble dog knall øl utav det.

Nå har jeg kun brukt gjæren en gang, men synest resultatet ble såpass bra at det skal gjentas. Mye enklere (og rimeligere om man bryr seg om slikt) enn å bruke mange rør og lage stor starter. Jeg tilsatte dog ren O2, det hjelper nok også en god del.
 
Takk for mange gode svar! Jeg skal holde et øye med ølen og være tålmodig. Nå har jeg ikke plass til mer øl uansett, så det skal ikke gjøre noe om den blir stående i gjæringsskapet i noen uker. Jeg skal bla litt i gjærboken min (skulle kanskje gjort det før jeg begynte), og bruke SG og smaksløkene underveis.

bobkaare: Jeg brukte også Saflager 34/70. En av mine neste investeringer blir helt klart ren oksygen for å gi vørteren de beste muligheter.
 
Jeg las litt om at den kunne være treng med å komme i gang, ellers hadde jeg nok blitt småbekymret selv. Du finner en del tråder om at den er treng om du søker litt. Om du ser visuelle tegn på gjæring så er det lite å bekymre seg over, lagergjær lager i det hele mindre drama enn ale-gjær.

Jeg bruker normalt ikke diacetylstopp, jeg pitcher på 7-8 grader og lar den stige langsomt til 10 og lar den gjøre seg ferdig der. Diacetylstopp er nødvendig om man pithcer varmere (14-15-16 grader) for så å kjøle ned, men det skal ikke være nødvendig om man kjøler ned vørteren godt først. For min del betyr dette typisk at jeg må la den stå i kjøleskap over natten siden vannet i krana ikke er kaldt nok store deler av året, og de siste gradene tar uansett lang tid.
 
Jeg las litt om at den kunne være treng med å komme i gang, ellers hadde jeg nok blitt småbekymret selv. Du finner en del tråder om at den er treng om du søker litt. Om du ser visuelle tegn på gjæring så er det lite å bekymre seg over, lagergjær lager i det hele mindre drama enn ale-gjær.

Jeg bruker normalt ikke diacetylstopp, jeg pitcher på 7-8 grader og lar den stige langsomt til 10 og lar den gjøre seg ferdig der. Diacetylstopp er nødvendig om man pithcer varmere (14-15-16 grader) for så å kjøle ned, men det skal ikke være nødvendig om man kjøler ned vørteren godt først. For min del betyr dette typisk at jeg må la den stå i kjøleskap over natten siden vannet i krana ikke er kaldt nok store deler av året, og de siste gradene tar uansett lang tid.
I går kveld var det god aktivitet i gjærlåsen, så krisen er avverget! Nå må det bare bli godt!
 
Tilbake
Topp