Pils - Nybegynner

Jeg har kjøpt et ølsett som heter "Pils" på olbrygging. Skal brygge dette i kveld, og vil gjerne ha noen tips som ikke er beskrevet i oppskrifta. Trenger litt tips som nybegynner.

1. Utmesk? Står ikke noe om d i oppskriften, men blr dette gjøres? Isåfall hvilken tid og temp, og hvorfor?

2. Gjæring er satt til 12grader i 2 uker. Er det ok, eller bør jeg starte kaldere og øke til 12 etter en dag eller 2? (Har nybygd gjæringsskap me stc-1000)

3. Vannmengde.. Hva bør jeg Starte med og hva bør jeg skylle med? Hvordan beregner jeg dette egentlig? Har sett noen tabeller etc men er som sagt ny og forstår ikke helt enda.. (Første brygg hadde jeg nok flaks)

4. Rehydrere gjær... Det er vel gode greier? Står ikke noe om det i oppskriften men ser på forumet at det anbefales.

5. Når jeg har kjølt ned vørteret etter koking...hvor kaldt blr det bli før jeg tilsetter gjær?

6. Oksygen. Jeg har ikke oksygenflaske, så lurer på hva dere mener som er den mest effektive måten å få oksygen i øllet på. Riste dunken? Drill med flislimrører? Begge deler?


Jeg har jo en viss formening om hvordan jeg skal gjøre alt dette, så er egentlig bare på jakt etter tips som kan øke sjansene for suksess :)image.jpeg
 
1. Det trengs vel egentlig ikke men du kan jo kjøre 10 minutter på 76-77 grader hvis du vil

2. Ha den på 12 grader i 2-3 uker. Du vil kanskje vurdere diacetylrest etter hvert. Det sies at når du har noen punkter igjen til FG så settes temperaturen opp til en 16 grader eller noe i den dur i et par dager før du kaldkræsjer og lar den stå på 2C til du skal tappe på fat eller flaske

3. Det vil være avhengig av hvilket utstyr du bruker og hvilken effektivitet oppsettet ditt har. Som regel skal man skylle til man når pre-boil OG. Dette kan kalkuleres gjennom et bryggeprogram som f.eks beersmith. En tommelfingerregel er å skylle med like mange liter vann som man har kilo malt. I ditt tilfelle ca 5,2 liter vann.

4. Ja du bør rehydrere tørrgjæren :)

5. Jeg pleier å kjøle ned til rundt 10 grader.

6. For et pilsgjæringsforløp anbefales det å ha ren oksygen, kanskje du kjenner noen du kan låne fra? Noe å ønske seg til jul kanskje? ;) Siden du ikke har det nå så får du gjøre det beste ut av det, og det virker som om du vet hva som skal til :)
 
4) Bør følge leverandørens anbefalinger angående rehydrering, forskjellige gjærstammer har forskjellig behov
Denne skal rehydreres i 35 graders vann, ref. http://www.maurivin.com/upload/MAURIBREW LAGER TDS.pdf
Deretter kan du kjøle den ned gradvis til innenfor 5 grader vørtertemperatur før tilsetning, kanskje enklest ved å tilsette litt kald vørter i noen omganger.

5) Som han sa

6) Tørrgjær har generelt mindre behov for oksygen enn ferskgjær, her burde du slippe unna med risting (raskest metode) ev. drill med malingsblander.
Mauribrew 497 oppgis av leverandør til å ha lavt oksygen behov, har ikke erfaring fra den selv.Velg risting eller malingsblander, det som gir minst søl for deg, gir samme resultat gitt nok tid.
 
Ja, dersom du tilsetter gjæren på 10 grader istedenfor 15 er det nok fornuftig med 3 pakker, leverandøren sier du bør doble gjærmengde ved 10 grader vs 15 grader (altså tilsette gjæren ved 15 grader og gradvis kjøle til 12 i løpet av et døgn)

Som nybegynner og med 2 gjærpakker i hånden er det vel greiest å tilsette ved 15 grader.

Forøvrig så er en god pils enkel i maltsammensetningen, veldig greit å kjøpe i løs vekt og bruke anerkjente safale w-34/70 tørrgjær, flere gode tips på forumet angående det men det blir vel en annen gang
https://forum.norbrygg.no/threads/rad-til-forste-brygging-av-lager.28637/#post-293949
 
Sist redigert:
4) Bør følge leverandørens anbefalinger angående rehydrering, forskjellige gjærstammer har forskjellig behov
Denne skal rehydreres i 35 graders vann, ref. http://www.maurivin.com/upload/MAURIBREW LAGER TDS.pdf
Deretter kan du kjøle den ned gradvis til innenfor 5 grader vørtertemperatur før tilsetning, kanskje enklest ved å tilsette litt kald vørter i noen omganger.

5) Som han sa

6) Tørrgjær har generelt mindre behov for oksygen enn ferskgjær, her burde du slippe unna med risting (raskest metode) ev. drill med malingsblander.
Mauribrew 497 oppgis av leverandør til å ha lavt oksygen behov, har ikke erfaring fra den selv.Velg risting eller malingsblander, det som gir minst søl for deg, gir samme resultat gitt nok tid.

Fulgte oppskriften til leverandør av gjær, og det så ut til å fungere veldig bra :) Rart jeg ikke tenkte på det..."google is my middle name..." :) Jeg satt gjærkaret litt høyt så jeg fikk litt stråle ved tapping og rørte med flislimblander etterpå. Har lest litt om rehydrering og det å optimalisere forhold til gjæra. Ser ut til at mange mener at man får gode forhold uten oksygentilførsel hvis man gjør en god innsats med risting/røring, men at det er avhengig av gjæra/øltype. Men tror alikevel jeg vil invistere i O2-utstyr etter hvert.
 
Pilsen står nå på 10 grader. Hvor lang tid skal det normalt ta før jeg ser bevegelse i gjærlåset? Tilsatt gjæret rundt halv 1 i natt, så har jo ikke stått mange timer enda. Men tenkte at det er kjekt å vite sånn ca, siden dette er første gangen jeg prøver meg på undergjæret.
 
Pilsen står nå på 10 grader. Hvor lang tid skal det normalt ta før jeg ser bevegelse i gjærlåset? Tilsatt gjæret rundt halv 1 i natt, så har jo ikke stått mange timer enda. Men tenkte at det er kjekt å vite sånn ca, siden dette er første gangen jeg prøver meg på undergjæret.
Innen et døgn er det normalt å se gjæringsaktivitet, lagergjæring starter senere enn ale pga. lavere temperatur sånn generelt. Plopping i gjærlås er avhengig av tett gjæringskar, ellers vil du også se skum/krausen på overflaten når gjæring pågår, også det i mindre grad enn ved ale gjæring.
Ingen grunn til bekymring før etter 24 timer, og ingen grunn til panikk før etter 48 timer ville jeg foreslå, men alle mine lagere har vist tegn til gjæring sånn 12-24 timer etter tilsetning av gjær.
 
Ser ut til at mange mener at man får gode forhold uten oksygentilførsel hvis man gjør en god innsats med risting/røring, men at det er avhengig av gjæra/øltype. Men tror alikevel jeg vil invistere i O2-utstyr etter hvert.
O2 utstyr er utvilsomt bra, men det er også mulig å tilsette for mye oksygen hvis du overdriver, så en målemetode/flowmeter bør en ha.
På øl som dette med OG rundt 1.050 og tørrgjær med mindre oksygen behov trenger du ikke ren O2 for godt resultat, men det kan jo godt brukes dersom en synes det forenkler prosessen.
 
Tips for fremtiden: Drill og malingblander er skumle greier, for det er temmelig vanskelig å unngå å ripe opp gjæringskaret, hvilket er å drive sosial boligbygging for de mikroorganismene du ikke vil ha med på laget.
 
Tips for fremtiden: Drill og malingblander er skumle greier, for det er temmelig vanskelig å unngå å ripe opp gjæringskaret, hvilket er å drive sosial boligbygging for de mikroorganismene du ikke vil ha med på laget.

Hadde det i bakhodet når jeg holdte på, så passet godt på at jeg ikke var i kontakt med plasten :) Men tenker...å tilføre oksygen er vel både enklere, raskere og medfører mindre risiko for urenheter og boligbygging :D
 
jeg har 25L (og 60L) gjærkar av plast som er flaskeformet og lett kan korkes og ristes. Ikke 60L'ern da hvis den er full...
Nøyer meg med 45 sekunders risting på brygg rundt 1.050 og tilsetter nok vital gjær. Det har fungert for meg og er vel egentlig enklere og raskere enn å desinfisere og vaske brusestein samt tilsette oksygen,men så kraftig risting er slitsomt. Et plusspoeng er at jeg stort sett nøyaktig tilfører like mye oksygen hver gang, og varierer antall gjærceller/vitalitet for ønsket resultat.

Saken stiller seg annerledes på brygg med høyere OG, men de brygget vel det i gamle dager også uten oksygen, men ølet var sannsynligvis ikke like godt som dagens.
 
Godt poeng. Det er tydeligvis mange som bare rister karet og er fornøyd med det.
Jeg er veldig oppmerksom på at risting kan/vil gi alt for lite oksygen ved høy OG.
Men i mine øyne/gane får jeg gode resultater enn så lenge med den metoden.
MEN, ved høy OG rister jeg en gang til før gjæring er kommet igang, noe som vil tilsvare en dose nr. 2 med oksygen. Inntil motsatt er bevist tror jeg at f.eks. 7ppm+6ppm tilsatt i to omganger er minst like bra som 13ppm tilsatt i en omgang. Studier har vist at gjæren kan konsumere all oksygen i vørteren allerede etter 30 minutter, jeg rister gjerne en gang til før det har gått fire timer.

Gjæren trenger oksygen for å bygge sterke cellevegger slik at den kan formere seg, og om den får det i to kjappe omganger eller alt på en gang spekulerer jeg på om ikke burde være det samme sålenge det gjøres før fare for oksidering av ølet er tilstede.

Det er også vist at du kan oksygenere gjæren før du tilsetter den vhj. en gjærstarter, altså gi den høye verdier av steroler før tilsetning og slik minske behovet for oksygen i gjærkaret. Tørrgjær er en slik gjær med fulle sterol reserver.

Eller rett å slett kjøpe et oksygen kit, det er sikkert det enkleste og beste og forholde seg til. Men det er nyttig å se det mangfold av variabler som spiller inn på sluttresultatet.
 
Tips for fremtiden: Drill og malingblander er skumle greier, for det er temmelig vanskelig å unngå å ripe opp gjæringskaret, hvilket er å drive sosial boligbygging for de mikroorganismene du ikke vil ha med på laget.
Hvordan da? Har brukt denne metode i flere år, mener du at vørteren i fart lager riper eller tenker du på at man kommer borti veggen med blanderen? Nar da fremdeles så stor kontroll over armene at drillen ikke vingler rundt :)
 
Vel, heldig for deg, det. Men jeg har riper i noen kar etter den.

Teorien om at vørter i fart skulle lage riper, var jo interessant. Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt.
 
Tilbake
Topp