Det hadde unektelig vært veldig interessant - og ikke minst lærerikt - å vite hvordan dere vurderte de ulike merkene. Hadde det vært mulig? (Dette hadde sjølsagt vært like interessant for alle øl som underkastes en sånn grundig vurdering av virkelig erfarne dommere. Jeg skal ikke bli kravstor, men kanskje kunne det plukkes ut noen som både har tydelig pedagogisk verdi og som er lett tilgjengelige?)
Jeg kunne tenke meg et slags "usmakkurs" bestående av ellers nokså like kommersielt tilgjengelige øl der det ene hadde en tydelig (u)smak og det andre var helt fritt for det. Det er ikke sikkert det er mulig for alle usmaker, men i alle fall for diacetyl og dms burde det være det.
Jeg fikk meg et lite diacetylkurs av
@Jørgen O og
@gustavf på en smakekveld i DV43: Jeg hadde med en Urquell og en Bernard + ei erfaring av ikke å klare å skille dem fra hverandre. Jørgen og Gustav hadde ikke noe problem med det, men uansett hvor hardt jeg prøvde, kunne jeg ikke kjenne at Urquell'en nærmest var ei diacetylbombe, mens Bernard'en ikke hadde diacetyl. Den enkle konklusjonen må jo være at jeg er svært lite følsom for diacetyl.
Nå kan det jo være at jeg generelt ikke er noen særlig følsom ølsmaker, men sida jeg synes de to ølene er temmelig like, så kanskje de egner seg godt for det jeg foreslår? Altså: Om folk vil finne ut om de er følsomme for diacetyl, så er det bare å handle inn de to ølene, og sette seg til å smake i ro og mak - og gjerne med venner
. Kanskje ikke noen dårlig selskapslek?
Kan det finnes øl som egner seg for den samme testen når det gjelder DMS?