Pilsner i kjølebod?

Jeg har tenkt å sette Coopers Pilsner ølsett. Har dette ølsettet best av å bruke undergjær? Og jeg har skjønt det slik at undergjær skal settes kaldt. Den eneste muligheten jeg har er da å sette det i kjøleboden. Den holder 6 grader. Vil det være mulig å sette brygget her?

Hvilken gjær bør jeg da bruke til dette settet? Tørr eller våtgjær? Og hvor mye?

Jeg ønsker også at det skal være et såkalt "Lite" øl. Er dette mulig å få til? Kom tilfeldigvis over et pilsner enzym fra bryggeland.no : http://bryggeland.no/pilsner-enzym.html Hvor mye bør jeg tilsette av dette? Eller er det andre muligheter for å lage "Lite" øl?

Jeg er helt fersk i dette, så jeg må bare spørre om det er mulig å kombinere Coopers Pilsner og "lite" øl.... Eller om det er andre sett som passer bedre som "lite" øl...

Om du ønsker lite øl, kan du ikke bare sette ca halvparten? Da blir det jo ikke så mye ut av det ...

trolololol

Eneste gangen jeg kan tenke meg dette enzymet er nogenlunde hensiktsmessig, er ved mesking der man ikke har nok diastisk effekt av maltsamensettingen. Jeg ville aldrig putta det i vørteren ihvertfall....

Jeg har akkurat prøvd dette enzymet, da tilsatt i gjæringskaret (1ml på 10L vørter). Det skal kunne brukes både i mesken og i gjæringskaret.
Står å putrer enda, dog på et øl som er 99% forskjellig enn en lys lite pils.
Har planer om å lage en Bud Lite aktig pils om en stund, skal da prøve igjen i mer samme setting som trådstarter. Kan komme tilbake mer erfaringer da hvis du ikke har fått satt igang enda.

Marius.H.Steen, du skriver 1 ml på 10L vørter. Blander du ut enzymet med vann før du tilsetter det i gjæringskaret? Det er vel ikke flytende fra butikk?

Noen som har noen formening om hvilken ølgjær jeg bør bruke til Pilsneren? Og om jeg kan sette gjæringskaret i kjøleboden som holder 6 grader?

Jeg kjøpte det fra www.brygging.no, der kom det i flytende form.
Av gjær ville jeg valgt WLP830 eller WLP838. 6 grader blir nok litt i kaldeste laget. Når jeg gjærer lagerøl er det ca 2 grader forskjell i og utenfor gjæringskaret. Så hvis jeg holder 8 grader rundt karet, blir det 10 grader inni som passer bra. 6 grader vil kanskje gå, men det vil i tilfelle gå sakte.

Tror jeg kommer til å prøve med kjøleboden, så får vi se hvordan det går...

Hvor mye gjær trenger jeg? Holder det med en flaske? Eller må jeg ha to? Og hvordan bruker jeg våtgjæren? Må den lages til lenge i forkant?

Hvor lenge er holdbarheten på våtgjær?

Spørs hvor mye og hvor sterk (hvor høy OG) øl du skal lage. Hvis du ikke vil lage en passende starter bør du ha 4 helt ferske rør med whitelabsgjær til 25L med og ca 1.045. Evt 5-6 mindre ferske. De er oppgitt til å ha 4 måneders holdbarhet men det er en svært forenkling av den reelle situasjonen.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Da kan jeg anbefale et medlemskap, da får du tilgang til medlemseksjonen med masse spennende og lærerike artikler .også om hvordan du lager og bruker en gjærstarter.

Det skal jeg absolutt vurdere dersom dette er noe jeg kommer til å fortsette med! Men føler at jeg skal prøve meg på noen brygg før jeg melder meg inn.

egbr skrev:
Det skal jeg absolutt vurdere dersom dette er noe jeg kommer til å fortsette med! Men føler at jeg skal prøve meg på noen brygg før jeg melder meg inn.

Mehh, liten vits i å vente. Medlemsavgiften sparer du raskt inn på rabattene du får hos bryggeributikkene, så kan like godt plukke opp de med en gang.

oyroy skrev:
egbr skrev:

Mehh, liten vits i å vente. Medlemsavgiften sparer du raskt inn på rabattene du får hos bryggeributikkene, så kan like godt plukke opp de med en gang.

Enig, ingen grunn for å vente.

Har nok bestemt meg. Skal se om dette er noe jeg kommer til å fortsette med før jeg melder meg inn. Sorry...

Tilbake
Topp