Pilsner og temperatur

Har en pilsner som snart skal flaskes. Under gjæringen var det stabilt 8 gr. men under den kalde perioden i romjula sank temperaturen i kjelleren til 6 gr. Pilsneren hadde da gjæret i to uker. Nå er temperaturen tilbake på 8 gr. Noen som har noen tanker om hvordan dette går? Er det evt. en ide å øke temperaturen noe disse siste dagene før flasking?

Skal ikke ha noen betydning. Etter to uker er den ferdig gjæret likevel. Er et par grader varmere i karet enn på utsiden. Du kan godt øke tempen noen dager før flasking , Kalles diacetylrast.

Er det aktivitet i gjæringskaret? Er det det kan det være ett poeng å øke temperaturen noen grader for å sikre god utgjæring. Diacetylsteget bør ikke settes inn senre enn etter 2/3 utgjæring. På den annen side vil ølet nå ikke ta skade av noen dager på 16 grader.

mvh
Bårdd

Siden du beskriver kjeller under primærgjæring, har du sannsynligvis ikke et rom som holder 16 grader. Noen gjærtyper gir mer diacetyl , andre ikke, sannsynligvis ikke noe å bekymre seg veldig over. Jeg har selv benyttet 2-3 dager i romtemp rundt 20 grader på tampen av gjæringen med like gode resultater som 14- 16 grader. Så sent gjæringsforløpet vil ikke dette gi noen usmaker, men du kan hente noe på modning og utgjæring før du flasker.

OK, takk for gode svar alle sammen. Blir spennende å se hvordan dette brygget blir. Neste gang skal jeg forsøke en diacetylrast 2/3 ut i gjæringsforløpet.

Hmm. Dette med at diacetyltoget som går - hva kommer det av? Jeg trodde diacetylen ville bli liggende og at under rasten vil gjæren våkne opp og gå løs på denne.

Hmm. Dette med at diacetyltoget som går - hva kommer det av? Jeg trodde diacetylen ville bli liggende og at under rasten vil gjæren våkne opp og gå løs på denne.
Det er sannsynligvis ikke noen absolutter her, men mere vs mindre gunstig ? Slenger inn noen tanker for å prøve å få mere på bordet her :) Nå er miljøet i gjæringstanken temmelig barskt og ugunstig etter en utgjæring for både gjær og mikroorganismer, alkohol/etanol og surt miljø. Poenget med en diacetylrast før fullstendig utgjæring er etter det jeg skjønner at du ønsker at mange gjærceller fremdeles er i suspensjon/aktive. Er vel ikke så lett å få samme antall tilbake etter de har flokkulert/gått i dvale i et så barskt miljø, og diacetyl er vel heller ikke det den liker best å ernære seg på ?

Edit: Siden jeg synes produksjonslinjen i en gjæringstank er fantastisk fascinerede og komplisert, måtte jeg lese meg opp på emnet diacetylrest. Det er ikke noe diacetyl tog/tidspunkt som har gått. Sålenge det er liv i gjærcellene vil diacetyl reduseres, men den raskeste og enkleste for hjemmebryggeren er det som regnes som "Best Practice" i denne tråden, ref. vedlagt grafer over forskjellige scenarioer og nivå diacetyl. Metoden de fleste av oss bruker er skisse merket F
diacetyl_lager.png

Sist redigert:
Tilbake
Topp