Plaato utstyr slutter å virke november 2025!

Apropos proprietære skyløsninger var jo plaato sin framferd en god påminnelse til å tenke på det når man handler inn "smarte ting" som logger et eller annet via nett.
Har hatt en Brewbrain til å følge med på gjæringsforløpet, valgte den fordi den var enkel og gikk på wifi. Så etter et års tid syntes jeg den var såpass kjekk at jeg lurte på å koste på meg en til. Men var litt misfornøyd med at den bommet mye på fg, sannsynligvis pga designet med rillete lokk og dermed mer gunk som satte seg på lokket og fikk den ut av balanse. RAPT virker jo ved første øyekast smart, den har tatt over i olbrygging sitt sortiment for Brewbrain. Men der er det egen skyløsning og opplegg rundt det hele. Så jeg endte opp med 2 stk tilt isteden og solgte brewbrain. Tilt kan logge direkte til google (antar de blir i markedet en stund), eller direkte til en pad/telefon, eller via tiltpi, så der er det flere måter å få ut data.
Lurer på om Plaatofolkene har tenkt på sin anseelse, og vurdert omdømmerisiko. Som de er inne på selv er det endel hjemmebryggere som går over til å brygge profft, og da har Plaato vist seg fra en side som ville gjort at jeg i hvertfall ikke ville vurdert dem som en pålitelig leverandør.

Veldig bra poeng!
Finnes det enda fler tekniske løsninger innen vår "verden" som krever kobling til en eller annen komersiell lukket sky for å fungere?

Jeg bruker vanlig InkBird men har lyst til å skaffe meg en InkBird Wifi for å kunne endre temperatur i gjæringskammer når jeg er bortreist.
Hvis denne også er avhengig av at en server hos InkBird er oppe for å fungere tror jeg at jeg skal vurdere egen løsning. Noen som vet?

Har også Tilt. Denne fungerer ihvertfall alene via TiltPi..
 
Inkbird krever egen app/server for å fungere. Ingen som jeg vet om har funnet ut hvordan styre denne utifra andre løsninger.

Vil uansett fungere lokalt manuelt hvis inkbird skrur av servere.
 
Tilbake
Topp