Plaato utstyr slutter å virke november 2025!

Koster det virkelig så mye å holde en server gående? Eller er problemet at de lager så dårlige produkter at det koster for mye med kundekontakt og reklamasjoner?

Ikke bra.
 
Har 3 plaato jeg, blir nok det siste produktet jeg kjøpte av den gjengen, kan de legge ned etter så kort driftstid? Pill råtten bedrift:mad:
 
Jeg har også tre Plaato keg, dette er helt ubrukelig, men er det ikke 5 års reklamasjonsrett i Norge? Kjøper en ett produkt derfra i år og det slutter å fungere om to år så er de vel pliktig til å reparere eller heve kjøpet?
 
Jeg har også tre Plaato keg, dette er helt ubrukelig, men er det ikke 5 års reklamasjonsrett i Norge? Kjøper en ett produkt derfra i år og det slutter å fungere om to år så er de vel pliktig til å reparere eller heve kjøpet?
Da må selger fortsatt eksistere, noe ingen bør ta sjansen på.
 
Reklamasjonsretten kan vel kreves av bakenforliggende ledd. Altså, distributør og produsent. Det er i hvert fall slik i byggebransjen.
 
Jeg har ikke disse produktene selv, men hvordan virker de egentlig? Airlock måler faktisk gravity, sier reklamen, men hvordan er det mulig uten å bære i kontakt med vørten?
 
Jeg har ikke disse produktene selv, men hvordan virker de egentlig? Airlock måler faktisk gravity, sier reklamen, men hvordan er det mulig uten å bære i kontakt med vørten?
Enkelt forklart: Den teller antall "blopp" i gjærlåsen. Første gang jeg hørte om det synes jeg det hørtes ut som noe hokus-pokus, men det skal visstnok fungere.

Selv har jeg et par Plaato Kegs, altså vekt med wifi og app. Jeg antar de vil fortsette å fungere så lenge appen eksisterer og de ikke skrur av serverne.

Men rimelig håpløst at de faktisk setter en såpass kort sluttdato. Selv om de slutter å selge produktene og gi support, burde de av respekt for kundene klare å holde nødvendige serverne oppe i overskuelig framtid.
 
Jeg har også tre Plaato keg, dette er helt ubrukelig, men er det ikke 5 års reklamasjonsrett i Norge? Kjøper en ett produkt derfra i år og det slutter å fungere om to år så er de vel pliktig til å reparere eller heve kjøpet?
Er butikken fortsatt i drift og appen stopper innenfor 5 år fra kjøp så hadde jeg reklamert, så får butikken ta det videre med leverandør om de vil. Men helt klart en reklamasjonsrett.
 
Reklamasjonsretten kan vel kreves av bakenforliggende ledd. Altså, distributør og produsent. Det er i hvert fall slik i byggebransjen.
Et kjapt internett søk viste at det kun er Plaato selv som selger disse nå. Det virker lite trolig at det selskapet eksisterer om 2 år når det ikke klarer å drifte en server.
 
Stemmer det, men kan fort bli en lang og krevende prosess som ender i intet.
Og en garanti gjelder kun produksjonsfeil
Enkelt forklart: Den teller antall "blopp" i gjærlåsen. Første gang jeg hørte om det synes jeg det hørtes ut som noe hokus-pokus, men det skal visstnok fungere.
Det var det jeg mente å ha hørt, men da må vel bruker angi OG og volum i tanken for at det skal gi riktig resultat? I tillegg vil vel tempratur påvirke frigjøringen av CO2?

Man trenger jo ille eksakte tall og for alle praktiske grunner blir det vel presist nok, men faktisk SG måler den altså ikke.
 
Er dette noe Norbrygg burde tatt opp med dem? Vi er jo, tross alt, en interesseorganisasjon for norske hjemmebryggere. Eventuelt ta i en dialog med våre samarbeidende butikker, for å finne ut hva de eventuelt gjør for å sikre at de ikke selger produkter som ikke har fornuftig levetid. (Bryggselv var vell "all inn" på Plaato, men var ikke samarbeidspartner og er uansett historie.)
 
Er butikken fortsatt i drift og appen stopper innenfor 5 år fra kjøp så hadde jeg reklamert, så får butikken ta det videre med leverandør om de vil. Men helt klart en reklamasjonsrett.
Og der har du problemet mitt, jeg kjøpte de fra Bryggselv.

Er det noen med nok datakyndighet til å "hacke" de så kunne en jo fortsatt lokalt, uten server skulle jeg tro?
Eventuelt om vi var mange nok prøve å tvinge Plaato til å legge det ut som open source, kan ikke se hva de skulle kunne tjene på å ikke gjøre det?

Det er jo ett Norsk selskap så det burde vel være mulig å snakke med de om dette?
 
Spørs om det er så mange hjemmebryggere som hopper på "tilbudet" deres om Plaato Pro med 20% rabatt :)
Kjenner jeg er ganske trekt av den avgjørelsen deres. Og ikke minst provosert av måten de formulerer seg på, sleipere enn det skal det godt gjøres å fremstå.
 
Har ikke noen Plaato produkter selv, men er du avhengig av "skyen" for å bruke alle funksjoner eller er det mange funksjoner som fortsatt vil virke mot app´n du har lastet ned på mobilen etter de skrur av lyset. Er jo rart om de vil selge et produkt som er helt dødt om to år uten en eneste funksjon. De burde kommet med litt mer spesifikk info om det bare er å skrote produktet evt hvilke funksjoner som fortsatt vil virke og hvilke som vil virke med redusert funksjonalitet. Litt av problemet blir vel når man oppdaterer mobilens operativsystem, da er det jo stor mulighet app´n vil bli helt død uansett.
 
Apropos proprietære skyløsninger var jo plaato sin framferd en god påminnelse til å tenke på det når man handler inn "smarte ting" som logger et eller annet via nett.
Har hatt en Brewbrain til å følge med på gjæringsforløpet, valgte den fordi den var enkel og gikk på wifi. Så etter et års tid syntes jeg den var såpass kjekk at jeg lurte på å koste på meg en til. Men var litt misfornøyd med at den bommet mye på fg, sannsynligvis pga designet med rillete lokk og dermed mer gunk som satte seg på lokket og fikk den ut av balanse. RAPT virker jo ved første øyekast smart, den har tatt over i olbrygging sitt sortiment for Brewbrain. Men der er det egen skyløsning og opplegg rundt det hele. Så jeg endte opp med 2 stk tilt isteden og solgte brewbrain. Tilt kan logge direkte til google (antar de blir i markedet en stund), eller direkte til en pad/telefon, eller via tiltpi, så der er det flere måter å få ut data.
Lurer på om Plaatofolkene har tenkt på sin anseelse, og vurdert omdømmerisiko. Som de er inne på selv er det endel hjemmebryggere som går over til å brygge profft, og da har Plaato vist seg fra en side som ville gjort at jeg i hvertfall ikke ville vurdert dem som en pålitelig leverandør.
 
Er det noen med nok datakyndighet til å "hacke" de så kunne en jo fortsatt lokalt, uten server skulle jeg tro?
Det ser ut som om noen allerede har klart å dekonstruere programvaren.
Dersom Plaato-folka lar oss laste ned vår egen firmware på enhetene skal det nok gå an å kjøre Plaato med sine egne systemer. Det virker som Plaato kanskje kan møte oss på midten, siden de har invitert til et åpent møte i Januar om hva som kan gjøres. https://share.hsforms.com/1PNaQ79nPR0ekmH_y1O8jLg5jfkf

For å kjøre det lokalt må man nok uansett ha en eller annen form for lokal eller remote server for å lagre historikk, men det trenger ikke å være mye mer enn Brewfather så lenge man er koblet på nett og kan sende dataene i riktig struktur til webhooken deres.

Eventuelt om vi var mange nok prøve å tvinge Plaato til å legge det ut som open source, kan ikke se hva de skulle kunne tjene på å ikke gjøre det?
Det blir isåfall den tiden det koster de å komme med en ny programvare-oppdatering som lar oss laste opp vår egen programvare.
 
Tilbake
Topp