Plaato utstyr slutter å virke november 2025!

Jepp, jeg er klar over at den bare teller bobler, men i deres originale platform så fantes det vel funksjonalitet hvor den gjettet seg fram til hvor mye sukker gjæren har spist basert på hvor mye den fiser, kombinert med at brukeren oppga gjærtype og volum. Er den funksjonaliteten ivaretatt eller var det så upresist at det ikke var noe poeng å beholde?

For her hos meg har jeg kommet meg over kneika med stormgjæring og ned på et fornuftig nivå, men SG målet den får fra enheten står fremdeles låst på 1.000 + offset.

Jeg kom også over ved en tilfeldighet at det er mulig å lese ut data fra samtlige av gjærlåsene som er tilknyttet systemet.
Takk igjen for skarpt øye, Simn!

Om SG-gjetting basert på bobling: du har helt rett i at originalen hadde dette — Plaato regnet ut SG basert på CO2-mengden fra boblene (kjemisk sammenheng: ca. 0,489g CO2 per gram sukker som gjæren spiser), kombinert med OG og volum du oppga selv.

Denne åpne løsningen har bevisst ikke bygget det inn, av et par grunner:
• Det krevde jevnlig kalibrering mot en ekte tetthetsmåling for å holde seg noenlunde nøyaktig — uten det driver den fort langt fra virkeligheten, og flere brukere av originalen rapporterte nettopp det.
• Det er avhengig av en stabil, lekkasjefri gjæringsbeholder — små lekkasjer (ganske vanlig) gir feil boble-tall og dermed feil SG-estimat, uten at man nødvendigvis merker det.

Så heller enn å bygge inn et estimat som lett gir falsk trygghet, sender denne løsningen kun rådata (temperatur + bobler/min) og lar deg bruke offset i Brewfather til å matche en ekte måling. Ikke like "fancy", men mer ærlig om hva dataene faktisk viser.

Og angående funnet ditt med gjærlåsene: takk igjen, det hullet er tettet nå. Setter stor pris på at du sa ifra!

Tilbake
Topp