Planer å å prøve ølbrygging

Interessant, men jeg har aldri brygget før og blir litt forvirret. Tilsynelatende ser det ut til man kan oppnå samme resultat med no sparge/ full volume mash og å tilsette vann uten å skylle etterpå. Skjønner ikke dette helt enda, men får lese mer ;) Hvordan vet du f.eks hvor mye vann du må tilsette dersom du ikke skyller og bruker 2 kjele oppsett?

Jeg er ute etter et enkelt oppsett for ca 10L ferdig øl...

Jeg kjørte dette i dag med BIAB og no sparge i en 36-literskjele:
Til 20 liter:
3.8 kg.Maris Otter
0.2 kg. Lys Munich
0.2 kg. Crystal 30
30 gr EKG ved 60
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 15
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 0
IBU ca 30, eller litt i overkant.
WLP013 London Ale (Et greit tørrgjæralternativ er Nottingham. Eller s-04.)
Meske på 68 40 min., 60 min på 72, utmesk på 77 i 10 min. Koke i 75 min.
Startet med 16 liter vann, og fylte etter hvert opp med 16 liter til. Da var kjelen så godt som full. Fikk 28/29 liter 1.038 til koking, og endte opp med 20 liter 1.048 til gjæring. Ender antakelig da med 19 liter pale ale på 4.7% ferdig på flaske.

Halver dette opplegget, så er du der du ønsker å være:). Bruk amerikanske humler, så har du en utmerket APA, om du hører til dem som foretrekker det amerikanske for det engelske.
Jeg brukte ikke rist i bunnen av kjelen, siden jeg ikke skulle tilføre varme underveis. (Brukte kokende vann til å heve temperaturen, så du trenger to kjeler. ) Kjelen har kran, og jeg brukte den til å sirkulere før jeg tok ut malten, men jeg fikk likevel veldig uklar vørter til koking, så jeg kunne antakelig like gjerne droppet det. Jeg bruker irish moss til klaring de siste 10 minuttene av koket, og fikk klar og fin vørter til gjæring.

OBS: Jeg fikk veldig høy effektivitet her, rundt 80%. Det overrasket meg kraftig. (Jeg maler malten på 1.2 mm. Grovere maling gir litt lavere effektivitet. Innbiller meg at ferdig knust gjerne er på 1.5, om du ikke ber om noe annet.)

Sist redigert:
Jeg tilsetter kokende vann. Bruker denne kalkulatoren som utgangspunkt: http://www.brewersfriend.com/mash/. (Ikke for temperaturen på det vannet jeg starter med.) Jeg må bruke en del mer enn den sier, men det er greit å ha noe å gå ut fra.
Jeg har ei induksjonsplate som jeg varmet opp vannet i i den store kjelen først. Så tok jeg kjelen av, og tilsatte malten, og brukte plata til å koke opp resten av vannet på etter hvert i den 15 liters coop-kjelen jeg har. (Med et opplegg for å lage halvparten så mye øl går det sikkert greit å bruke komfyren.)
Den store kjelen er isolert med et liggeunderlag, og så trer jeg en gammel sovepose ned rundt den i tillegg. Funker fint.

Ølet etter den oppskriften har blitt godt før, i alle fall. Lyst og lett, men det har likevel godt med smak, og god munnfølelse. Er vel nærmest det en kaller en "golden" pale ale?

Tilbake
Topp