Planlegger min første IPA

Nord

 
Ønsker kommentarer på planleggingen av min første IPA.
Har ingen erfaring med denne typen brygging, men iflg BTP (BeerToolsPro) skal dette bli bra.
Så blir vel å sjekke om programmet faktisk fugerer. ;)
Jeg skal ende på 20 liter i gjæringsbøtta.

6,0 kg Pale Ale Malt
0,2 kg Amber Malt
50 g Challenger i 60 min
10 g East Kent Goldings i 10 min
5 g East Kent Goldings i 2 min


Det jeg ikke vet hvordan jeg skal løse er kjølingen.
Det er tenkt å bruke Therminator platekjøler, men denne tar jo ikke hele ølet på en gang, i forhold til kjølespiral.
Eduard hadde vel noe erfaring på dette punktet?

Hvordan ser oppskriften ut?


MJ
 
Du kan godt bruke 20-30 gram mer humle til smak og aroma, når du først er i gang. 200g av en eller annen karamell- eller krystallmalt kan også gjøre seg. Amber malt tror jeg at jeg ville ha spart til en porter, brown ale eller mild, skjønt den gjør vel ingen skade.
 
Du kan med fordel bruke mer aromahumle, ja! Amber kan være fint, men bare i svært små mengder. Jeg bruker 100 g i 22,5 liter bitter, ville ikke ha oversteget det i en ipa.
 
Da fjerner jeg Amber fra opskriften, og erstatter med Crystal.

Hvordan gjær anbefales på dette ølet?
Fant noe som heter WhiteLabs WLP002 English Ale.
Ville tro den fungerer, uten at jeg har fnugg av kunnskap om emnet.

JEg skal forøvrig bestille malt ifra et bryggeri.
Har ikke spurt, men er det noramalt å bestille spesialmalt i sekker? Blir unødvendig å bestille 25 kg av noe en kun trenger en kg av i året... :p
 
White Labs WLP002 har sitt opphav hos Fullers i London. Det er en fin gjær til engelsk øl, men gir relativt lav utgjæring. Jeg liker den godt. Den vil funke bra til en engelsk IPA (som vel er det du sikter på, med tanke på humlen du skal bruke), men jeg ville ha brukt en relativt lav mesketemperatur for å få god utgjæring, 65-66 °C er et greit utgangspunkt. Om du har muligheten til å gjøre det, ville jeg ha laget en relativt stor starter også. Hvilken OG sikter du mot?

Ang. spesialmalt i sekker, så avhenger det av hvor mye og hvor ofte du brygger. Med 20-litersbatcher, vil en sekk krystallmalt vare lenge! Sannsynligvis en del lenger enn malten har godt av. Jeg hadde heller bestilt spesialmalt i løsvekt fra en nettbutikk (f.eks Maltbua eller Petit), hvis ikke det aktuelle bryggeriet er villig til å selge annet enn hele sekker.
 
Det stemmer, dette skal bli en engelsk IPA.
Iflg BTP, skal jeg sikte mot en OG på 68, og FG på 17.

Av det jeg har av erfaring er vel det mye? Synes ikke det er altfor godt med alkoholkraftig øl. Det skal gi en alkolprosent på 6,7.
Vil det være bedre å sikte mot en OG på 55 - 60? Og FG 15?

Takk for tips om mesketemp!
 
Hvor høy OG du ønsker får være opp til deg selv, men om du er ute etter å brygge en typeriktig IPA, bør OG ligge rundt 60 og oppover. Mange engelske øl kalles ipa uten strengt tatt å være det (F.eks. Greene King IPA, som kun holder 3,6 % alkohol). Med en OG under 60 blir ølet mer for en sterk bitter å regne (som selvsagt også er godt!).
 
Har ett spørsmål når det kommer til meskingen.

Skal mesken stå lenge før man begynner skyllingen? Eller skal meskekaret fylles med vann, tilsettes malt, røre, stå kanskje 10 min, for så å begynne skyllingen?
 
10 minutter er altfor lite. Det er vanlig å meske 60-90 minutter før man begynner skyllingen, litt avhengig av hva slags metode og hvilke temperaturer man bruker. Jeg mesker 90 min. på ett temperatursteg. Med lave temperaturer kan det (i alle fall rent teoretisk) lønne seg å meske relativt lenge, men det meste av stivelsen vil være omdannet til sukker i løpet av en time. Ellers er fremgangsmåten du skisserer ok. Husk å starte avtappingen av mesken sakte, da unngår du at det tetter seg til, og utbyttet øker. Med batcher på 22,5 liter (26 liter vørter før koking), bruker jeg til sammen en time på skyllingen.
 
Supert, da vet jeg det. :)
Holder fortsatt på å tenke på bryggeriet mitt, men begynner å bli ganske ferdig.. i hodet om ikke annet..

Så blir en del innkjøp av utstyr, så råvarer. GLEDER MEG!
 
Jeg holder på å brygge min første IPA, og lurer på noen ting.
OG ble målt til 62. I dag, etter det har stått 10 dager i ca 15 grader har gjæringen stoppet. Det har kanskje stått litt for kaldt.
FG målte jeg til  30. Burde den være nærmere 20? Hva skal jeg gjøre for å få videre gjæring?
 
Hei Olav, og velkommen på forumet!

Det kan finnes ulike årsaker til at du (enn så lenge) har havnet på 1.030. Har du noe mer info, f eks meskeskjema (temperaturer og tider), oppskrift, gjærtype og -mengde?
 
Takk for det.
Jeg fikk tilsendt ferdig knust og blandet malt fra Bratberg. Det skulle gi et brygg på maks 25 liter, jeg endte med 22.
I følge oppskriften ble det brukt

Pale Ale Malt 5,5 kg
Lys karamellmalt 0,5 kg
Honning 0,3 kg

100 g humle en pakke tørrgjær. (Husker ikke typen)

Det ble mesket i 90 min på 67 grader, silt ved 78 grader, og deretter kokt en time med tilsetting av diverse humle etter 0, 40 og 50 min. Og tilsetting av Irish Moss etter 45 min.

Som det er nå, har jeg reknet ut at alkoholprosenten vil havne rundt 4. Vil dette endre seg ved tapping på 1,5l plastflasker med tilsetting av sukker?
Synes du det skal stå og gjære lengre uansett? Det smaker ganske godt, kanskje litt svakt på smak. Vil dette også endres ved lengre gjæring på fat evt senere på flasker?
 
Det virker som en helt kurant oppskrift. Prøv å kalibrere termometeret ditt som du brukte under mesking, det kan hende at det er et avvik der. Stikk det ned i kokende vann og se ihvorvidt målingen avviker fra 100 °C.

Bortsett fra dette så kan det også hjelpe å bare bevege litt på gjæringsdunken. Noen gjærtyper har for vane å legge seg tett i bunnen, og gjæringstemperaturen på 15 grader er også litt lavt. Sett gjerne dunken på et rom som har ca 20 grader. Jeg ville ihvertfall ikke gått over til flaskeingen helt ennå.  :noway:
 
Hei.

du skriver ikke noe om hvilken type gjær, hvor mye (starter?) og hvorvidt du beluftet vørteren godt.

Dersom gjæringen har vært bra, men for så å slutte ville jeg skaket dunkene litt for å blande eventuellt flokulert gjær inn i vørteren.
Dersom det har vært treg gjæring hele tiden kan det vel tyde på for lite gjær og/eller for lav temperatur, eventuell for dårlig beluftning. Å øke temperaturen vil nok hjelpe litt.

Jeg ville ikke ha tappet for flaskemodning da det mest sansynlig er en del gjærbart sukker igjen (mesket ved 67°C), men heller prøvd å få gjæringen i gang igjen.

Vi har en belgisk wit som har litt de samme symptomene. Gjæringen stoppet opp på ca. 1030 etter 10 dager. Etter å ha skaket på dunkene så kom gjæringen igang igjen. Gjæra lå der som et lokk over vørteren.

MVH
Børge

Ser at Eduard sier det samme  ;)
 
Tusen takk for hjelp.
Jeg har beveget litt på dunken og skrudd opp temperaturen, så får vi se.
De første 2 dagene boblet det veldig i karet, og temperaturen lå på rundt 18 grader. Deretter reiste jeg bort og har ikke fått fulgt med utviklingen.
Men jeg håper på det beste. Det får stå noen dager til.
 
Olav Mjelva skrev:
De første 2 dagene boblet det veldig i karet, og temperaturen lå på rundt 18 grader.

Vær litt obs angående denne boblingen, for dette skyldes delvis at kullsyre som har bunnet bundet seg til ølet ved 15 grader nå kommer til overflaten pga bevegelse og økt temperatur. Det vil altså si at ikke all bobling skyldes gjenoppstartet gjæring, men man håper jo selvfølgelig at gjæringen her er delansvarlig for boblingen. :) Bare sjekk FG igjen om ca en uke, så får du se om det har hatt ønsket resultat.
 
Tilbake
Topp