Plast som ikke er næringsmiddelgodkjent

Marius K.

Norbrygg-medlem
Dette med plast og næringsmiddelgodkjent kan jeg lite om...

Jeg antar det ikke er noe problem, men spør likevel;

Det er ikke noe stress å f. eks. bruke en plastbalje som ikke er næringsmiddelgodkjent til å vaske utstyr i som skal brukes i bryggingen?

Sikkert et dumt spørsmål, men spør heller en gang for mye enn en gang for lite  :laugh:

jeg bryr meg ikke, og lever så jeg kan fortelle det. Men du har muligens et poeng. Har en vaskebøtte med utvannet starsan som ofte står ukesvis. Så kanskje starsan bøtta burde vært bedre.
Men vasking i ikke godkjente platstkar,hvor du vannskyller i etterhånd burde vel ikke by på problemer.

Å fortsatt vere i live er generelt eit lite påliteleg bevis for om eit materiale er OK eller ikkje. Sjå på undersida av bøtta/baljen, er den stempla PP eller PE er du rimeleg trygg. Generelt er plast veldig motstandsdyktig mot syrer.

Det fins plasttypar som er ok for låge temperaturar men ikkje spesielt heldig ved høgare temperaturar. Eit eksempel er PVC som ikkje bør brukast over 65ºC då det vil leke hormonhermarar over denne tempen. Ingenting som tek livet av deg men kan ha mindre gunstige verknadar på avkomet ditt.

Har en IKEA balje jeg vasker noe utstyr og flasker i. Står ikke PP eller PE på den. Skyller alt godt etter vask. Star san har jeg i en vanlig 10 liter bøtte fra Clas. Blander ny fra gang til gang.

Bør jeg da bytte dette til noe som er næringsmiddelgodkjent? Hvor kjøper man eventuelt større plastkar som er næringsmiddelgodkjent?

Baljen er av polypropylenplast, ser jeg. Da tåler den varmt vann og er grei, stemmer ikke det?  :)

Marius K. skrev:
Baljen er av polypropylenplast, ser jeg. Da tåler den varmt vann og er grei, stemmer ikke det?  :)
Det stemmer. Gjæringskar er somregel PP eller PE. Det er det mange som kokar vørter i til og med.

Tilbake
Topp