Platekjøler

Kittelsen

Norbrygg-medlem
Hei jeg kjøpte platekjøler hos Vin og Bar .
Var noe skeptisk til dette da flesteparten av dere kjører kjøle spiral.
Har brukt den på mitt første All Grain brygg med overraskende godt resultat. Kjølte ned ca 20 liter vørter fra kokepunkt til 22 grader like raskt som heverten kunne levere volumet.
Hadde 20mach screen ved innsuget så fastststoff mengden i gjærings karet ble begrenset.
Dette kan absolutt anbefales!! legger ved et bilde så opplegget kan ses.
Alle slanger som er i kontakt med vørter er silikon.
 

Vedlegg

  • Platekjøler.jpg
    Platekjøler.jpg
    553,3 KB · Sett: 1.817
Så til det store spørmålet, er platekjøleren bakteriefri innvendig når du skal kjøle ned neste brygg?
 
Vel det vil vise seg:) men kokte den før og etter bruk å tenker å gjøre det samme neste gang. Samt at jeg spylte godt igjennom for å få ut vørter rester å faststoff.
 
Mener jeg har sett noen steke de i ovn også?, for å brenne av ting inni? men det er kanskje større platekjølere?
 
Trenger så absolutt en ny kjøler men har holdt meg unna platekjølere da jeg har vært redd for at det kan bli en bakteriebombe. Grunnløs bekymring kanskje?
 
Odland skrev:
Trenger så absolutt en ny kjøler men har holdt meg unna platekjølere da jeg har vært redd for at det kan bli en bakteriebombe. Grunnløs bekymring kanskje?

Nei, ikke helt grunnløs. Jeg har hatt platekjøler (nytt oppsett gjør den ikke lenger praktisk å bruke) og det andre brygget vi lagde med den ble grundig infisert. En skikkelig titt i platekjøleren avslørte at den var muggen, selv om vi hadde gjor vårt beste for å rengjøre den.

Får du gjort den skikkelig ren og har gode rutiner på desinfisering, så er det i grunnen ikke noe å være redd for.
 
Hmm... Kanskje jeg får titte videre på slike kjølere. Må iallefall ha en ny en. Min 8mm biltema dyppkjøler duger ikke lenger :(
 
Den kjøperen de selger på vin og bar har kun 12 plater å er nok enklere å rengjøre enn de med mange flere.
 
Hva med en motstrømskjøler?
Har selv og er kjempefornøyd.
Rengjøringen gjør jeg ved å koke opp ca 6 liter vann i kokekaret og la det renne ut gjennom kjøleren uten kjøling.
Har ikke vært plaget med infeksjon.
 
Tok tiden på kjøling av siste brygg. 14 min fra kokende til 22 grader på 23 liter vørter. Brukte inline termometer.
Kokte platekjøleren først i 10 min, fylte den så med star san før bruk. Føler meg sikker på at den var steril før bruk selv om noe grufs skulle sitte inne i kjøleren fra sist.
 
Det er vel nærmest vedtatt at det med platekjølere for hjemmebruk er umulig å fjerne alt grumset fra kjøleren. Selv om man kjører på med både kaustisk soda, PBW og gud vet hva.. Men tilnærmet steril kjøler er det visstnok greit å få til ved å bruke varme. Stekeovn eller koking.

Dette er debattert i stykker på ymse forum, f.eks http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=68822

Alikevel vurderer jeg å bestille en  :)
 
Tilbake
Topp