Gahr
Norbrygg-medlem
RuneS skrev:Det gikk troll i ord. En 50 (!) platers kjøler på vei fra Tyskland. :bank2:
Link?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
RuneS skrev:Det gikk troll i ord. En 50 (!) platers kjøler på vei fra Tyskland. :bank2:
RuneS skrev:Det er vel nærmest vedtatt at det med platekjølere for hjemmebruk er umulig å fjerne alt grumset kjøleren. Selv om man kjører på med både kaustisk soda, PBW og gud vet hva.. Men tilnærmet steril kjøler er det visstnok greit å få til ved å bruke varme. Stekeovn eller koking.
Dette er debattert i stykker på ymse forum, f.eks http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=68822
Alikevel vurderer jeg å bestille en
Odland skrev:Holy Hop Blocker, Batman. 50 plater!! Sehr snadder!!
RuneS skrev:http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p3857_Stainless-Steel-Heat-Exchanger-50-Plates---br---Plate-Heat--Exchanger-max--90-kW.html
Det var flere ting som gjorde utslaget. I prioritert rekkefølge:
1. Jeg trenger ny kjøler. 5 meter med 8mm bremserør gjør ikke susen lenger.
2. Jeg er avhengig av å gjøre bryggedagen så kort som mulig. Greit nok, med en immersion chiller med whirlpool kan du sikkert kjøle like raskt, men vørteren skal fortsatt i karet etterpå. Med platekjøler er vørteren i bøtta når seansen er ferdig.
3. Ren og desinfisert er ikke nødvendigvis det samme. Desinfeksjon av kjøleren er lett å oppnå med å steke den i ovnen.
4. Det hele kommer på under tusenlappen. Det tåler jeg selv om det er en fiasko.
5. Jeg trenger en fleksibel løsning. Har labb-bryggeri per dags dato, men skal gjøre endringer. Om det blir speidel, brygg-ugle, eller labb med HERMS vet jeg ikke. Platekjøleren fungerer med alle løsninger.
6. Jeg liker å gjøre ting litt annerledes.
Rune
arve.thue skrev:1: Hva med å kappe den i to deler og dermed korte kjølesløyfa slik at du har ennå lavere utgangstemp på kjølevannet, slik at du har 2 x 2,5 m? Evt kjøre disse 2 x 2,5m pluss en ny dyppkjøler montert først i sløyfa og senket i isvann?
Harald skrev:arve.thue skrev:1: Hva med å kappe den i to deler og dermed korte kjølesløyfa slik at du har ennå lavere utgangstemp på kjølevannet, slik at du har 2 x 2,5 m? Evt kjøre disse 2 x 2,5m pluss en ny dyppkjøler montert først i sløyfa og senket i isvann?
Å kappe kjølesløyfa medfører -selvfølgelig- at effektiviteten avtar. At kjølevannstemperaturen øker betyr jo at temperaturen på vørteren avtar.
Men det kan hende en sløyfe i is/saltvann er en god idé hvis vørteren skal kjøles til under 20 grader.
mvh Harald
Harald skrev:arve.thue skrev:1: Hva med å kappe den i to deler og dermed korte kjølesløyfa slik at du har ennå lavere utgangstemp på kjølevannet, slik at du har 2 x 2,5 m? Evt kjøre disse 2 x 2,5m pluss en ny dyppkjøler montert først i sløyfa og senket i isvann?
Å kappe kjølesløyfa medfører -selvfølgelig- at effektiviteten avtar. At kjølevannstemperaturen øker betyr jo at temperaturen på vørteren avtar.
Men det kan hende en sløyfe i is/saltvann er en god idé hvis vørteren skal kjøles til under 20 grader.
mvh Harald
Kittelsen skrev:jeg har nå brukt platekjøleren min på 2 brygg. heg har et 2 mesh filter i innsuget å whirlpooler slik at shiten samles i senter. jeg kan kjøle ned vørteren på ± 13min 25 liter.
Dahlberg skrev:Kittelsen skrev:jeg har nå brukt platekjøleren min på 2 brygg. heg har et 2 mesh filter i innsuget å whirlpooler slik at shiten samles i senter. jeg kan kjøle ned vørteren på ± 13min 25 liter.
Hvor får man tak i et slikt filter?
Har en 30 platers kjøler som bare venter på et humlefilter før den settes i sving.
Tom
Kittelsen skrev:De heter easymasher å selges på Vin og Bar. http://vinogbar.no/index.php?cPath=198
Kittelsen skrev:Jeg bruker den med pellets å har ikke hatt noe problem til nå. Går faststoffene igjennom filteret er de nok ikke noe problem for platekjøleren heller skulle jeg tro.
Torga skrev:Jet vet ikke hvordan du fikk det til å fungere. jeg har en 30 platers kjøler. Med den gamle March pumpa så gikk den potte tett av pellets. Men, med ny sterkere pumpe. så går alt igjennom