Platekjøler

RuneS skrev:
Det er vel nærmest vedtatt at det med platekjølere for hjemmebruk er umulig å fjerne alt grumset kjøleren. Selv om man kjører på med både kaustisk soda, PBW og gud vet hva.. Men tilnærmet steril kjøler er det visstnok greit å få til ved å bruke varme. Stekeovn eller koking.

Dette er debattert i stykker på ymse forum, f.eks http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=68822

Alikevel vurderer jeg å bestille en  :)

Ser du nå har bestilt platekjøler. Hva var det som overbeviste deg?
Hvilke fordeler ser du med platekjøler fremfor dyppkjøler?

Effektiviteten til platekjølere er nok høy og avkjøling vil skje hurtig men vil ikke det samme være oppnåelig med en dyppkjøler uten å "ofre rensligheten"?

Hva med to kortere coiler viklet inn i hverandre? Kortere coiler gir fordelen med at kjølingen bør bli bedre siden kortere "tur" på kjølevannet ikke rekker å øke tempen særlig på vannet - mens en lengre coil vil utgangstempen være veldig mye høyere. Eller ennå mer ekstremt kjøl med en ekstra dyppkjøler som monteres før dyppkjøleren som er nedsenket i vørteren. Der den første kjølecoilen er nedsenket i et(digert!) kar med vann+salt+isbiter. Dermed vil inngangstemperaturen bli ennå lavere og kjølingen av vørteren bør gå ennå raskere.

Da er økt effektivitet og redusert nedkjølingstid oppnådd uten å øke risikoen for at vørteren utsettes for infeksjoner da dyppkjøleren jo desinfiseres når den blir kokt i vørten.
Nå er det jo billige dyppkjølere å få fra ebay slik at en ikke engang trenger bøye dem selv lenger. Hvilke fordeler ser du i platekjøleren?

http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p3857_Stainless-Steel-Heat-Exchanger-50-Plates---br---Plate-Heat--Exchanger-max--90-kW.html

Det var flere ting som gjorde utslaget. I prioritert rekkefølge:
1. Jeg trenger ny kjøler. 5 meter med 8mm bremserør gjør ikke susen lenger.
2. Jeg er avhengig av å gjøre bryggedagen så kort som mulig. Greit nok, med en immersion chiller med whirlpool kan du sikkert kjøle like raskt, men vørteren skal fortsatt i karet etterpå. Med platekjøler er vørteren i bøtta når seansen er ferdig.
3. Ren og desinfisert er ikke nødvendigvis det samme. Desinfeksjon av kjøleren er lett å oppnå med å steke den i ovnen.
4. Det hele kommer på under tusenlappen. Det tåler jeg selv om det er en fiasko.
5. Jeg trenger en fleksibel løsning. Har labb-bryggeri per dags dato, men skal gjøre endringer. Om det blir speidel, brygg-ugle, eller labb med HERMS vet jeg ikke. Platekjøleren fungerer med alle løsninger.
6. Jeg liker å gjøre ting litt annerledes.

Rune

Odland skrev:
Holy Hop Blocker, Batman. 50 plater!! Sehr snadder!!

Det er ikke helt sinnsykt, men med norske temperaturer på vannet er det vel bare hvor mye vørter du klarer å trykke gjennom som blir bøygen. I og med at Blichmann Therminator er 40 plater måtte jeg bare ha en bittelitt større :help: men til halve prisen er jo dette en grei deal.

Tett platekjøler er et mareritt. Det som skulle korte ned kjøleprosessen til minutter, endte med å utsette ryddinga med opptil to timer. :cheeky: Det skal dog sies at det i grunn ikke var platekjølerens feil at jeg glemte hopstopper.

RuneS skrev:
http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p3857_Stainless-Steel-Heat-Exchanger-50-Plates---br---Plate-Heat--Exchanger-max--90-kW.html

Det var flere ting som gjorde utslaget. I prioritert rekkefølge:
1. Jeg trenger ny kjøler. 5 meter med 8mm bremserør gjør ikke susen lenger.
2. Jeg er avhengig av å gjøre bryggedagen så kort som mulig. Greit nok, med en immersion chiller med whirlpool kan du sikkert kjøle like raskt, men vørteren skal fortsatt i karet etterpå. Med platekjøler er vørteren i bøtta når seansen er ferdig.
3. Ren og desinfisert er ikke nødvendigvis det samme. Desinfeksjon av kjøleren er lett å oppnå med å steke den i ovnen.
4. Det hele kommer på under tusenlappen. Det tåler jeg selv om det er en fiasko.
5. Jeg trenger en fleksibel løsning. Har labb-bryggeri per dags dato, men skal gjøre endringer. Om det blir speidel, brygg-ugle, eller labb med HERMS vet jeg ikke. Platekjøleren fungerer med alle løsninger.
6. Jeg liker å gjøre ting litt annerledes.

Rune

1: Hva med å kappe den i to deler og dermed korte kjølesløyfa slik at du har ennå lavere utgangstemp på kjølevannet, slik at du har 2 x 2,5 m? Evt kjøre disse 2 x 2,5m pluss en ny dyppkjøler montert først i sløyfa og senket i isvann?
2: Noen av fordelene ved rask kjøling vil du jo miste i.o.m at vørten går rett i bøtta som du sier. Om du kjøler med dypp og whirlpool vil ting bunnfelle og du unngår dritten i gjærkaret.
3: Korrekt men trub, humle etc som samles i en platekjøler for så å bakes fast i en stekeovn vil muligens innsnevre platekjøleren og ødelegge flow og kjølekapasitet over tid -
4: Vil ikke bli dyrere å kappe den du alt har og selv om du kjører med 2 x 2,5 m i vørt og en helt ny 5 m dypp fra ebay har du ikke lagt ut mer enn ca 500,- inkl frakt.
5: Om noe så er vel dyppkjøler mer fleksibelt enn en platekjøler? Du kan også benytte dyppkjøler til å hurtig kjøle ned mat ved storkoking av supper, kjøttgryter etc.

Ok men kjenner jeg fortsatt er skeptisk og det helt uten å ha testet platekjølere selv. Men det jeg har lest både her på forumet og på andre forum så er det svært ofte problemer med alt fra flow til hygiene.
Du får lage en oppfølging post når du hat testet kjøleren minst 2! ganger og gjerne informere om hvordan du har rengjort og hvordan neste brygg forløp både med tanke på nedkjølingstid og evt infeksjoner. Kan godt være min skepsis er totalt ubegrunnet. Og tanker rundt fordeler/ulemper rundt den biten med whirlpool og bunnfelling er jo også intr å få andres synspunkter på.  

arve.thue skrev:
1: Hva med å kappe den i to deler og dermed korte kjølesløyfa slik at du har ennå lavere utgangstemp på kjølevannet, slik at du har 2 x 2,5 m? Evt kjøre disse 2 x 2,5m pluss en ny dyppkjøler montert først i sløyfa og senket i isvann?

Å kappe kjølesløyfa medfører -selvfølgelig- at effektiviteten avtar. At kjølevannstemperaturen øker betyr jo at temperaturen på vørteren avtar.

Men det kan hende en sløyfe i is/saltvann er en god ide hvis vørteren skal kjøles til under 20 grader.

mvh Harald

jeg har nå brukt platekjøleren min på 2 brygg. heg har et 2 mesh filter i innsuget å whirlpooler slik at shiten samles i senter. jeg kan kjøle ned vørteren på +/- 13min 25 liter.
koker kjøleren i 10 min før og etter bruk samt at jeg backflusher etter bruk.
Etter koking ligger den i det sterile vannet frem til ca 20 min før bruk da fyller jeg den med star san å skyller dette ut mens wirlpoolen gjør sitt.
Å med filter i enden tviler jeg på at plugging blir noe problem.
Rensligheten er  det ingen tvil om at er spes viktig da det ikke er mulig å inspisere kjøleren.

Harald skrev:
arve.thue skrev:

Å kappe kjølesløyfa medfører -selvfølgelig- at effektiviteten avtar. At kjølevannstemperaturen øker betyr jo at temperaturen på vørteren avtar.

Men det kan hende en sløyfe i is/saltvann er en god idé hvis vørteren skal kjøles til under 20 grader.

mvh Harald

Men man får mindre trykkfall og større volumstrøm.

Harald skrev:
arve.thue skrev:

Men det kan hende en sløyfe i is/saltvann er en god idé hvis vørteren skal kjøles til under 20 grader.

mvh Harald

Vil tro det er motsatt. Ved en lang kjølesløyfe vil kjølevannet starte med lav fin temp på vei inn i kjølespiralen, men bli oppvarmet før den er kommet gjennom hele sløyfen. Har ikke testet dette i praksis men for meg høres det rett ut.
Med to korte fremfor en lang vil en øke gjennomstrømmningshastigheten på kjølevannet og siden hver sløyfe nå bare har halv lengde vil utgangstempen på vannet være lavere. Samlet kjøleflate er like stor som med en lang, forskjellen vil være at hele kjøleflaten har en mer konstant temperatur og det bør kjøle vørten hurtigere.

Jo lenger spiralen er jo mindre effekt er det pr meter da temperaturdifferansen synker når vannet blir varmere og kjøle-effekten synker like mye.
en kveil på 10 meter kjøler mer enn en på  5 men ikke dobbelt mye, deler du denne i to sløyfer på 5 meter vil du ha en høyere temperaturdifferanse i større del av rørlengden.
hvilken endring som skjer i gjennomstrømningshastighet er litt "høyere" matte, da 2 rør gir mindre friksjon enn ett, men så er det hvor stor del av friksjonen kjøleren utgjør i forhold til total lengde av slanger etc. har du mye slange vil nok hastigheten gå ned med to sløyfer men effekten allikevel opp.

Kittelsen skrev:
jeg har nå brukt platekjøleren min på 2 brygg. heg har et 2 mesh filter i innsuget å whirlpooler slik at shiten samles i senter. jeg kan kjøle ned vørteren på ± 13min 25 liter.

Hvor får man tak i et slikt filter?

Har en 30 platers kjøler som bare venter på et humlefilter før den settes i sving.

Tom

Dahlberg skrev:
Kittelsen skrev:
jeg har nå brukt platekjøleren min på 2 brygg. heg har et 2 mesh filter i innsuget å whirlpooler slik at shiten samles i senter. jeg kan kjøle ned vørteren på ± 13min 25 liter.

Hvor får man tak i et slikt filter?

Har en 30 platers kjøler som bare venter på et humlefilter før den settes i sving.

Tom

Selv bestilte jeg denne: http://www.ebay.com/itm/WELDLESS-BALL-VALVE-AND-HOP-STRAINER-4-HOMEBREW-KETTLE-/360333710836?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e59015f4#ht_2460wt_689

Billigere og litt mer sexy enn v&b sin. Moms og tollfritt siden den akkurat sniker seg under 200-lappen for tiden  :skitbra:

Kittelsen skrev:
De heter easymasher å selges på Vin og Bar.     http://vinogbar.no/index.php?cPath=198

Noen som vet om denne fungerer godt nok med humle pellets?

Selgeren av den på e-bay poengterer at den ikke er egnet for pellets så da er den uaktuell.

Tom

Jeg bruker den med pellets å har ikke hatt noe problem til nå. Går faststoffene igjennom filteret er de nok ikke noe problem for platekjøleren heller skulle jeg tro.

Kittelsen skrev:
Jeg bruker den med pellets å har ikke hatt noe problem til nå. Går faststoffene igjennom filteret er de nok ikke noe problem for platekjøleren heller skulle jeg tro.

Jet vet ikke hvordan du fikk det til å fungere. jeg har en 30 platers kjøler. Med den gamle March pumpa så gikk den potte tett av pellets. Men, med ny sterkere pumpe. så går alt igjennom :D

Torga skrev:
Jet vet ikke hvordan du fikk det til å fungere. jeg har en 30 platers kjøler. Med den gamle March pumpa så gikk den potte tett av pellets. Men, med ny sterkere pumpe. så går alt igjennom :D

Så da blir oppfølgingspørsmålet: Hva pumpe har du ?

Tilbake
Topp