Plater i kjøleskap - styrke?

Hei. Jeg tenkte å bruke et kjøleskap som gjæringskap. Hva må/bør jeg gjøre med hyllene inni? Kjøleskapet er ca 170cm høyt, med glasshyller. Jeg vil gjerne ha plass til 2 stk 25L gjæringskar (ok, de er vel på ca 30L). Bør jeg kunne forvente at glasshyllene tåler vekten av et slikt gjæringskar eller må jeg lage egne hyller av noe annet (f.eks kryssfiner)?
Og, hva med 50L batch?
 
Tror jeg ville laget egne hyller ha. Glass og tyngde kan resultere i så mangt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hadde litt rester fra en benkeplate i eik fra IKEA. Fikk en særdeles solid hylle ut av den som også tåler litt fukt. Å bruke den originale glassplaten slo jeg meget raskt ifra meg.

Edit: mere korrekt, jeg mistet en flaske oppå den så den knuste
 
Sist redigert:
Jeg bruker de originale glasshyllene i skapet mitt. Disse er overraskende sterke. Gjæringskar med 20-25 liter øl i går fint, ditto 2 19l corneliusfat på en hylle (ikke helt fulle dog, men 30+ kilo totalvekt). Kjøleksapet mitt er av nyere dato, så mulig de er sterkere nå om dagen enn de var for 15-20 år siden...

Hadde tenkt å snekre meg noe, men har droppet det siden det går fint uten. Glasshyllene har også den fordelen at det er lett å få ulike høyder avhengig av hva som skal stå i - bruker det både som gjæringsskap og kjøleksap til fat alt etter hva som er i produksjon og hvor jeg er i prosessen. Når jeg har to smekk fulle corneliusfat hat jeg så langt satt de rett på gulvet i kjøleksapet, men tror det skulle gå fint å ha de på en glasshylle også.
 
Jeg hadde også en sterk glasshylle i bånn av kjøleskapet, helt til en 6L flaske fra øvre hylle fant ut at den skulle dette ned. Er veldig fornøyd med ei skikkelig benkeplate/treplate som jeg satte inn istedenfor.Saget ut benkeplaten slik at den erstatter glass og trådhyllene, går inn i samme spor i kjøleskapet. Lagde meg likegodt tre hyller, likte trådhyllene dårlig med masse flasker på.
 
Har en trehylle som jeg også har laget hull i til kjeramikkpære og to vifter. En som blåser på varmepæra, og en som blåser gjennom plata for god sirkulasjon i skapet. Uten vifter blir det en del temperaturforskjell.ImageUploadedByTapatalk1433955892.276800.jpg
 
Tilbake
Topp