Pors

Hallo.

Jeg har opp igjennom drukket anseelige mengder øl fra Thisted Bryghus i Danmark. De har mye godt øl og det blir enda bedre da jeg flere ganger har fått sitte på pub med Kent som er Brygmester på Thisted. De brygger flere øl som i tillegg til humle innholder Pors. Sitter akurat nå med en Porse Bock. Veldig snasen øl. Kunne selvfølgelig prøvd å loppe Kent for koen oppskrifter en prøver her om det er noen som har erfaring med bruk av Pors enten i fersk eller tørket tilstand?

Kom gjerne med innspill.

Sabeltann.
 
Har brukt fersk pors flere ganger til schnaps. Gir en frisk og go mynte/rosmarin smak der. Min erfaring er at du trekker ut mye mer bitterstoffer hvis du bruker hele kvister kontra bare bladene. Vil også anbefale å plukke porsen NÅ hvis du skal bruke den. Det er nå den er på sitt beste :) ..Aldri brukt det i øl dog.
 
Har også lest at det er best nå, men Thisted plukker selv om høsten? Tror jeg vilmprøve å få tak i det som tørket i første omgang. Oppskrift anyone?

Sabeltann
 
Her er en standard gammeldags oppskrift på Porsøl, du kan jo bruke den som utgangspunkt og tilsette humle om du vil.

http://www.gruitale.com/rec_gale.htm
 
Tilbake
Topp