Porter for første gang...

Hei.
Er ny som hjemmebrygger og skal til med min første Porter..

Brygget et juleøl i fjor som jeg synes ble veldig godt... fått mye skryt.. :yes:

Har følgende oppskrift og ingredienser til 25 liter:

7,0 kg pale ale
0,3 kg cara
0,3 kg cara/crystal dark
0,2 kg chocolate
0,2 kg roasted barley

Humle:
Challenger 6,1 %
45 g 60 min
20 g 15 min
20 g  5 min

Planlegger å meske ved 67 grader i en time, koke i en time.
skal bruke Nottingham danstar tørrgjær ved 33 grader temp på vørter...

Hva synes dere om denne oppskriften og fremgangsmåten...?
og hvor lenge og ved hvilke temp skal den gjæres...?


Mvh
Dag
 
Aaaaltfor varm startemperatur på vørteren. Gå ned enda 10-15 grader. Gjær på rundt 18-20 grader så skulle du vel være i boks.
 
Oppskriften ser grei ut, om enn litt sterk. Denne er vel mer en imperial stout? Angående fremgangsmåten, bør du vente med å tilsette gjæren før vørteren nede i 20 grader, ellers kan du få mye fusel.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
takker for svar....
men ser på gjærpakken at den skal tilsettes væske som er 32-35 grader......

skal jeg røre den ut i vørter som holder 33 grader og så slå det hele i vørteren som holder 20 grader?

Og hvor lenge skal den gjære....?

Mvh
Dag
 
Du kan røre gjæren ut i et par desiliter rent, kokt vann som holder 32 til 35 grader.

La ølet gjære til det er utgjæret, og gi det iallfall fire-fem dager til før du flasker.
 
Takk Kjetil s... var forresten inne på sidene til produsenten, og leste meg til samme svar som det du har gitt... meget bra :)
gjæringen tok ca 4-5 dager eller FG ca 1.008.. ved optimale forhold selvølgelig..

Da er det bare å sette i gang i morgen tidlig.....
 
Er det uavhengig av type øl? Hvis jeg leser artikkelen om karbonering riktig, er vel porter en type øl som skal ligge på ca 2- 2,5 volumprosent CO2. Og hvis ølet etter gjæring har ca 1, må det som du sier tilsettes ca 6 gram sukker som gir en økning på 1,5 volumprosent. Da får ølet ca 2,5 ... Dette burde vel være ok?
 
Tilbake
Topp