Porter med stjørdalsmalt

Har et porter kit fra Nøgne Ø, beregnet for 4l batch. Fikk også en liten sekk tradisjonelt stjørdalsmalt fra svigers nå i sommer. Leker med tanken om åtilsette litt av dette til kittet.

Har lest litt her på forumet og ser for meg å legge til ca 15-20%. Hvor mye mer vann må jeg øke med? Er det andre ting jeg bør være obs på? Skal være til jul, så når bør det brygges mtp lagring?
 
Potensielt ingenting, muligens litt. Kommer for eksempel an på om du vil justere for å holde OG den samme, eller om du bare vil la den bli det den blir med den ekstra tilsetningen. For så liten batch vil det uansett ikke være mye ekstra å tilsette. Det du i hvert fall kan gjøre er å øke med like mye vann som vekten i korn. Så om du for eksempel tilsetter 300 gram ekstra korn, bruker du 3 dl ekstra vann. Korn trekker til seg ca sin egen vekt i veske, så slik kompenserer du for at det går litt ekstra vann "tapt".

Det er prima å brygge juleøl nå! Så mørke øl, spesielt med røykmalt, har godt av lang lagring. Tidlig september er nok også innenfor :)
 
Det kan også være greit å være klar over at Stjørdalsmaltet gir betydelig lavere utbytte. 15-20% kan være litt mye hvis du ønsker et mildt røykpreg, men det fins mange typer Stjørdalsmalt..
 
Tanken var å ha det med som ekstra tilsetning for smaken sin skyld. Så da tilsetter jeg bare vann tilsvarende mengden korn. Takk for input!
Hvor kraftig røyksmak det er på dette maltet vet jeg ikke, men mulig jeg holder meg omkring 15% da for at det ikke skal ta helt overhånd.
 
Jeg har laget en lett porter med et behagelig røykpreg med bare 8% stjørdalsmalt. Dette var heller ikke av den mørkeste sorten stjørdalsmalt.
 
Tilbake
Topp