Jeg planlegger å forsøke meg på en Imperial Porter. Den har en ABV på 10.7% og jeg er usikker på hvilken gjær jeg kan bruke på en såpass sterk øl. De fleste gjærene til Wyeast og Whitelabs har en øvre grense på 10%. Unntaket er wlp099, men jeg er usikker på om den passer til en Porter.
Forslag?
Da har jeg fått ferdig historia om porteren, og lagt den ut. Mange av dere er sikkert mer opptatt av det bryggerelevante stoffet, og det kommer. Jeg klarer bare ikke jobbe i den rekkefølgen. Sorry.
Da har jeg fått finpussa litt på innledning og noen detaljer, så nå skal artikkelen framstå som en helhet. Beklager at det har tatt så lang tid; alt skulle jo vært ferdig for en måned sida.
De første oppskriftene er lagt ut. Jeg har plassert dem helt til slutt, etter referanselista, så de skal være lette å finne .
Lista skal nok vokse etter hvert, så følg med. Og legg gjerne ut oppskrifter dere mener funker, enten det er deres egne eller dere har funnet dem/fått dem. Originaloppskrifter på kjente øl er særlig interessante, for da kan vi jo smake på ølet og vurdere om vi vil brygge det.
Zainasheff vil forøvrig bruke den samme mengden av dette sjokolademaltet i sin Taddy Porter-klone, men han legger altså til brunt malt - og han bruker hele 10% av det.
@Gahr bruker 25% i 7 Fjell Kong Oscar Victorian Porter den er tilgjengelig i bestillingsutvalget. Den er god og verdt å nevne, brygges uten karamellmalt.
7 FJELL – KONG OSCAR VICTORIAN PORTER OG: 15.3 °P IBU: 41 5.6 % ABV. Malts: 50 % Fuglsang pale malt, 6 EBC 25 % Thomas Fawcett amber malt, 110 EBC 25 % Thomas Fawcett brown malt, 200 EBC Hops: Horizon @ 60 min. to hit target IBU 1.48 g/l Fuggles @ 5 min. […]
@Gahr bruker 25% i 7 Fjell Kong Oscar Victorian Porter den er tilgjengelig i bestillingsutvalget. Den er god og verdt å nevne, brygges uten karamellmalt.
7 FJELL – KONG OSCAR VICTORIAN PORTER OG: 15.3 °P IBU: 41 5.6 % ABV. Malts: 50 % Fuglsang pale malt, 6 EBC 25 % Thomas Fawcett amber malt, 110 EBC 25 % Thomas Fawcett brown malt, 200 EBC Hops: Horizon @ 60 min. to hit target IBU 1.48 g/l Fuggles @ 5 min. […]
De har jo 25% amber malt, også. Det er nok en nokså grei viktoriansk oppskrift det der, og det er jo interessant. Amber og brunt malt blei gjerne brukt sammen. Den bør absolutt med i samlinga. Krystallmalt kom vel ikke i bruk før seinere, så om oppskrifta skal være historisk, kunne de ikke bruke det. Spørsmålet er hvordan den treffer definisjonens krav om maltsødme.
Zainasheff bruker 6% mørkt sjokomalt i tillegg til de 10 prosentene brunt malt.
Jeg har spekulert litt på ei oppskrift med bare Simpsons brune malt på den røsta sida. Det ligger oppunder 500 EBC, men sjøl da må jeg nok bruke en god del. Og så vil jeg ha inn noe veldig mørkt krystallmalt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.