Hei
Jeg trenger litt råd fra mer erfarne bryggere, til mitt 9. brygg (2. brygg som ikke er et ferdig sett)
Jeg tenkte å prøve meg på en porter, og begynte optimistisk å følge en oppskrift fra ei bryggebok.
Pga. begrenset volum på bryggeutstyret halverte jeg oppskriften.
Pga. tilgjengelighet på min lokale bryggselvbutikk endret jeg noe malt og valgte en annen humle og en annen gjær.
Pga. uviss årsak glemte jeg å legge inn nøyaktig mengde av malttypene da jeg bestilte knusing av malt fra Bryggselv, så derfor ble plutselig mengde av malt da rundet opp til nærmeste 100 gram. Dette er det jeg endte opp med:
Crisp Maris Otter Ale Malt 2500 g 5,5 EBC
Fawcetts Brown Malt 300 g 180 EBC
Fawcetts Crystal malt 200 g 120 EBC
Crisp Low Color Chocolate 100 g 450-650 EBC
Northern Brewer (25g ved kokestart)
Lallemand London ESB
Kokevolum: 14,5 liter
Det jeg lurer mest på er:
Mvh Per
Jeg trenger litt råd fra mer erfarne bryggere, til mitt 9. brygg (2. brygg som ikke er et ferdig sett)
Jeg tenkte å prøve meg på en porter, og begynte optimistisk å følge en oppskrift fra ei bryggebok.
Pga. begrenset volum på bryggeutstyret halverte jeg oppskriften.
Pga. tilgjengelighet på min lokale bryggselvbutikk endret jeg noe malt og valgte en annen humle og en annen gjær.
Pga. uviss årsak glemte jeg å legge inn nøyaktig mengde av malttypene da jeg bestilte knusing av malt fra Bryggselv, så derfor ble plutselig mengde av malt da rundet opp til nærmeste 100 gram. Dette er det jeg endte opp med:
Crisp Maris Otter Ale Malt 2500 g 5,5 EBC
Fawcetts Brown Malt 300 g 180 EBC
Fawcetts Crystal malt 200 g 120 EBC
Crisp Low Color Chocolate 100 g 450-650 EBC
Northern Brewer (25g ved kokestart)
Lallemand London ESB
Kokevolum: 14,5 liter
Det jeg lurer mest på er:
- Nå som omtrent alle ingredienser og mengde er endret. Bør jeg fremdeles meske (og koke) på oppgitt temp og tid som den opprinnelige oppskriften sier? Hovedmesk: 69 grader i 90 min Utmesk: 78 grader i 20 min, og kok i 60 min.
- Smakstilsetninger: Nå som oppskriften alikevel er endret – skal jeg da gå «all in» og teste ut smakstilsetninger? Begynte å vurdere om jeg skulle hive nytraktet kaffe og/eller vaniljestang i gjæringskaret. Jeg også stor fan av rene smaker (øl uten tilsatt krydder/frukt/o.l.), og lurer på om jeg helst bør droppe det. Evt. dele batchen i to gjæringskar ett med kaffe/vanilje og ett uten. Hva tenker dere om det mtp. de ingrediensene jeg allerede har kjøpt.
Mvh Per