Porter

OG 1050 - SG 1024

De første dagene så var det ingen aktivitet i gjærlås. Sikkert ikke tett lokk på dunken. Hold forsiktig på lokket og da bobbla det i låsen.
Tilsatte ca 20g til med gjær rehydrert i lunka vann. (hadde i utgangspunktet brukt for lite. ca 16g). Har nå stått i ca. 1 uke og SG er 1024.
Men har en mistanke om at det ikkje er særlig mer næring til gjæren i vørteren/ølet. Hva tror dere, vil SG gå ned. Hadde håpet på en 1012 - 1013...
Skal vertfall stå ei uke til men har stått på 1024 siden dag tre etter brygging. Gikk veldig fort ned til dette. Tror ikke SG har endra seg sjølv etter tilsetting av mer gjær.
Smaken er heilt grei. Litt bitter porter. Ikke helt fornøyd med farge....litt mørk brun. Skal den ikkje vere svart?

bitterheten reduseres ved lagring, og den blir mørkere i fargen.
det er hvertfall min erfaring.

jeg lagde en porter som var ekkelt bitter, og ikke særlig mørk.
det smakte ikke godt, og fatet ble gitt bort. jeg sparte på noen flasker, og med noen måneder lagring så har de nå blitt helt ok, ikke kjempegodt men det har skjedd stor forandring.
og den har blitt betydelig mørkere nå enn ved tapping på fat.

Oppskrift? Mesketemperatur?

Har det samme problemet selv med den siste porteren min (FG 1,021, ønsket var ca. 1,017), men der fikk jeg for høy temperatur etter innmeskingen.

Espen83 skrev:
Smaken er heilt grei. Litt bitter porter. Ikke helt fornøyd med farge....litt mørk brun. Skal den ikkje vere svart?

Nei, Porter skal egentlig ikke være helt svart, den skal være mørk, og ha et litt rødlig skjær når du holder den mot lyset.
Farge er godt beskrevet i Porterboka i Classic Series.
Ofte er dagens portere veldig sorte, men dagens portere er jo også vanskelig å skille fra Stout igjen..

Den oppskriften burde klare å komme godt under 1,020, ja. I grunnen burde den det nesten uansett hvor høy mesketemperaturen var, tror jeg. Sjekk hydrometeret ditt i rent vann ved kalibreringstemperatur. Mitt viser ca 4 over. Ellers har jo gjærtype noe å si, og kanskje pH i mesken, om du ikke justerte den på noe vis. Mørke øl krever gjerne litt vannjusteringer med typisk bløtt norsk springvann.

Det blir nå forresten feil å si at porter ikke skal være helt svart også. Trenger ikke, men kan godt være er vel riktigere, alt etter hva slagt porter det er snakk om. Den opprinnelige basert på 100% brown malt ble selvsagt ikke svart, men den kan du heller ikke brygge med dagens malttyper. Etter at de tok i bruk black patent (1820-tallet) var ikke svart porter uvanlig. Husk på at disse britene ikke bryr seg noe særlig om typedefinisjoner.

Igår kveld hørrte eg at det var litt aktivitet i gjãrlåsen.
Men ikkje noko udag tidlig men er nok liv i bøtta.
Får gi det til neste helg...da har den stått i 14 dager.

Så lenge det er CO₂ produksjon så kan du bare smøre deg med tålmodighet. Ølet blir iallefall ikke dårligere mens du venter.

Tilbake
Topp