1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Porter

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Jan Morten, 1 Apr 2008.

1. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Heppz.

Etter å ha kost meg med Terry Fosters "Porter" har jeg lyst til å prøve meg på en variant. Beregnet 19L vørter;

66 grader 90 minutter -> 75 grader 10 minutter, så sparge ved 78 grader i 30 minutter.

Pale Malt              7 EBC 4000g (84%)
    Cara Crystal      150 EBC  450g (9%)
    Chocolate Malt  900 EBC  227g (5%)
    Black Malt      1400 EBC    57g (1%)
    Flaked Oats        4 EBC      30g (1%)
    -------------------------------------------------
    Total                              4764g    OG ca 1058 Colour 62

Humle;

Fuggle                          6,1 Alpha  37g -> 60min
    Hallertau Hersbrucker      2,2 "  "    16g -> 10min
    ------------------------------------------------------------
                                    Bitterness 22    BU/GU 0,47

Gjær;  Wyeast 1028 London Ale (XL pakke)

Noen som ønsker å bidra med synspungt ? Fyrer bryggeriet på Fredan (04.04-08) :brygging:

2. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg syntes du har lovlig lav IBU på den Porteren der, særlig siden du har såpass høy OG. Det er ikke farlig å jekke den opp til IBU=40.

Se her:

Klippet fra BJCP - > Se på robust porter

Du bruker også en lagerhumle på slutten, men det regner jeg med at du vet  ;D

3. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Takker for inspill ;)

Jeg bør kansje "safe" og benytte Fuggles hele vegen da :amen:   Altså ytterligere 25g ved 15 minutter, noe som vil gi totalt 40 IBU (BU/GU 0.69)

Forøvrig ser det kansje ikke så ille ut da? man vil jo ha et bra resultat  :godtoel:

Forøvrig nevnes både Goldings, Hellertauer og Cascade som gode aromahumler (av forfatteren) for sen & tørr humling mtp aroma..... 
    Hersbrucker ble kansje å tøye dette litt? :angel:

40 IBU ligger på toppen av skalan når det gjelder 8D Porter (ifølge beercalc) Så jeg mente å legge meg midt på treet :brygging: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/styles.cgi?dyn=1&stylecode=8D&ibu=32&ebc=62&og=1058&fg=1018&alc=5.2&name=Premiere%20IPA&set=dm2007

4. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den ser ut til å bli mørk, søt og god ellers på maltsammensetningen  :skaal2:

(det var litt derfor jeg syntes du burde jekke opp IBU-en)

5. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er veldig godt å bruke Cascade eller Amarillo som aromahumle på en Porter, det gir den fint sitruspreg.

6. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Hmm..

Etter å ha tenkt litt på sakene velger jeg å gå for Fuggles (20g -> 10 min) og jeg tror 28-29 IBU holder for min del :angel:

Fuggles                          6,1 Alpha  37g -> 60min
    Fuggles                          4,0 "  "      20g -> 10min
    ----------------------------------------------------------------
                                        = Bitterness  29    BU/GU 0,5

7. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig med Richard og andre at en sånn øl har godt av IBU rund 40. Sleng inn mye aromahumle ved kokeslutt, det gir et fint preg på en porter! ;)

8. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Mener å ha lest at f.eks Fuller`s benytter Fuggles (og bare det) i sin London Porter  ;)

Og siden jeg ikke har smakt den (enda), ser jeg frem til å prøve den ved neste besøk :ilike:

Ok ok ok la meg ta av nogle liter for å OMPFHE dem til 40 IBU da (så kan jeg sammenligne utpå høsten engang)  :godtoel:

9. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Siden du nevner Fuller's London Porter: Den har en OG på 1053 og en IBU på 33, og humlen er Fuggles. Tror det går helt greit med 28-29 IBU! Men hvorfor de 30 g med havregryn? I en så liten mengde vil det ikke tilføre ølet noe, hvis grynene ikke er relativt kraftig ristet, vel å merke.

10. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Sitat; Men hvorfor de 30 g med havregryn?

Dette er Knuthaugens lille hemmelighet * :lese:

11. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

28-29 IBU må bli veldig søtt  ;D  Ikke hør på han, han skal bare prøve å dempe presset på humle nå som det er humlemangel på verdensbasis  ;D

12. Riis'en

Riis'en
    Expand Collapse
    Dommer

Litt gammel tråd.. men siden jeg har en del erfaring med Porter kan jeg jo tilføye at det bidrar veldig på "Porter" friskheten å gjære den på 24 - 25 °C. Ikke minst fort unnagjort ;)

13. Thomas

Thomas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

He he... Jeg gjæret en porter på ca 25 grader ved et uhell en gang, og ølet fikk en herlig aroma av white spirit :)

Det kan godt være at noen gjærtyper fungerer bra på så høye temperaturer, men det er nok lurt å være litt forsiktig.

14. Riis'en

Riis'en
    Expand Collapse
    Dommer

hehe  :) Jeg bruker en relativt nøytral gjær til slike. Thames Valley er fin i den sammenheng.
    Hvis det smakte White Sprit, kansje det var mange døde gjærceller i utgangspunktet? man bør sørge for skikkelig frisk gjær..

15. Thomas

Thomas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brukte to poser S04, så det var ikke for lite frisk gjær... Jeg gjentok ikke "eksperimentet", da jeg ikke så poenget i å slå ut enda en ladning, men tror det er trygt å anta at den gjæren  ikke liker så høye temperaturer.

Del denne siden