Porter

J

Jan Morten

Heppz.

Etter å ha kost meg med Terry Fosters "Porter" har jeg lyst til å prøve meg på en variant. Beregnet 19L vørter;

66 grader 90 minutter -> 75 grader 10 minutter, så sparge ved 78 grader i 30 minutter.

Pale Malt              7 EBC 4000g (84%)
Cara Crystal      150 EBC  450g (9%)
Chocolate Malt  900 EBC  227g (5%)
Black Malt      1400 EBC    57g (1%)
Flaked Oats        4 EBC      30g (1%)
-------------------------------------------------
Total                              4764g    OG ca 1058 Colour 62

Humle;

Fuggle                          6,1 Alpha  37g -> 60min
Hallertau Hersbrucker      2,2 "  "    16g -> 10min
------------------------------------------------------------
                                Bitterness 22    BU/GU 0,47

Gjær;  Wyeast 1028 London Ale (XL pakke)

Noen som ønsker å bidra med synspungt ? Fyrer bryggeriet på Fredan (04.04-08) :brygging:
 
Jeg syntes du har lovlig lav IBU på den Porteren der, særlig siden du har såpass høy OG. Det er ikke farlig å jekke den opp til IBU=40.

Se her:

Vital Statistics: OG: 1.048 – 1.065
IBUs: 25 – 50 FG: 1.012 – 1.016
SRM: 22 – 35 ABV: 4.8 – 6.5%

Klippet fra BJCP - > Se på robust porter

Du bruker også en lagerhumle på slutten, men det regner jeg med at du vet  ;D
 
Takker for inspill ;)

Jeg bør kansje "safe" og benytte Fuggles hele vegen da :amen:   Altså ytterligere 25g ved 15 minutter, noe som vil gi totalt 40 IBU (BU/GU 0.69)

Forøvrig ser det kansje ikke så ille ut da? man vil jo ha et bra resultat  :godtoel:

Forøvrig nevnes både Goldings, Hellertauer og Cascade som gode aromahumler (av forfatteren) for sen & tørr humling mtp aroma..... 
Hersbrucker ble kansje å tøye dette litt? :angel:

40 IBU ligger på toppen av skalan når det gjelder 8D Porter (ifølge beercalc) Så jeg mente å legge meg midt på treet :brygging: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/styles.cgi?dyn=1&stylecode=8D&ibu=32&ebc=62&og=1058&fg=1018&alc=5.2&name=Premiere%20IPA&set=dm2007
 
Den ser ut til å bli mørk, søt og god ellers på maltsammensetningen  :skaal2:

(det var litt derfor jeg syntes du burde jekke opp IBU-en)
 
Det er veldig godt å bruke Cascade eller Amarillo som aromahumle på en Porter, det gir den fint sitruspreg.
 
Hmm..

Etter å ha tenkt litt på sakene velger jeg å gå for Fuggles (20g -> 10 min) og jeg tror 28-29 IBU holder for min del :angel:




Fuggles                          6,1 Alpha  37g -> 60min
Fuggles                          4,0 "  "      20g -> 10min
----------------------------------------------------------------
                                    = Bitterness  29    BU/GU 0,5
______________________________________________
 
Enig med Richard og andre at en sånn øl har godt av IBU rund 40. Sleng inn mye aromahumle ved kokeslutt, det gir et fint preg på en porter! ;)
 
Mener å ha lest at f.eks Fuller`s benytter Fuggles (og bare det) i sin London Porter  ;)

Og siden jeg ikke har smakt den (enda), ser jeg frem til å prøve den ved neste besøk :ilike:

Ok ok ok la meg ta av nogle liter for å OMPFHE dem til 40 IBU da (så kan jeg sammenligne utpå høsten engang)  :godtoel:
 
Siden du nevner Fuller's London Porter: Den har en OG på 1053 og en IBU på 33, og humlen er Fuggles. Tror det går helt greit med 28-29 IBU! Men hvorfor de 30 g med havregryn? I en så liten mengde vil det ikke tilføre ølet noe, hvis grynene ikke er relativt kraftig ristet, vel å merke.
 
Sitat; Men hvorfor de 30 g med havregryn?

Dette er Knuthaugens lille hemmelighet * :lese:
 
Gahr skrev:
Siden du nevner Fuller's London Porter: Den har en OG på 1053 og en IBU på 33, og humlen er Fuggles. Tror det går helt greit med 28-29 IBU! Men hvorfor de 30 g med havregryn? I en så liten mengde vil det ikke tilføre ølet noe, hvis grynene ikke er relativt kraftig ristet, vel å merke.

28-29 IBU må bli veldig søtt  ;D  Ikke hør på han, han skal bare prøve å dempe presset på humle nå som det er humlemangel på verdensbasis  ;D
 
Litt gammel tråd.. men siden jeg har en del erfaring med Porter kan jeg jo tilføye at det bidrar veldig på "Porter" friskheten å gjære den på 24 - 25 °C. Ikke minst fort unnagjort ;)
 
Riis'en skrev:
Litt gammel tråd.. men siden jeg har en del erfaring med Porter kan jeg jo tilføye at det bidrar veldig på "Porter" friskheten å gjære den på 24 - 25 °C. Ikke minst fort unnagjort ;)

He he... Jeg gjæret en porter på ca 25 grader ved et uhell en gang, og ølet fikk en herlig aroma av white spirit :)

Det kan godt være at noen gjærtyper fungerer bra på så høye temperaturer, men det er nok lurt å være litt forsiktig.
 
hehe  :) Jeg bruker en relativt nøytral gjær til slike. Thames Valley er fin i den sammenheng.
Hvis det smakte White Sprit, kansje det var mange døde gjærceller i utgangspunktet? man bør sørge for skikkelig frisk gjær..
 
Riis'en skrev:
hehe  :) Jeg bruker en relativt nøytral gjær til slike. Thames Valley er fin i den sammenheng.
Hvis det smakte White Sprit, kanskje det var mange døde gjærceller i utgangspunktet? man bør sørge for skikkelig frisk gjær..

Jeg brukte to poser S04, så det var ikke for lite frisk gjær... Jeg gjentok ikke "eksperimentet", da jeg ikke så poenget i å slå ut enda en ladning, men tror det er trygt å anta at den gjæren  ikke liker så høye temperaturer.
 
Tilbake
Topp