problem med alkohol%

Ja vi har fått det ferdig kvernet, så levering blir nok ikke veldig aktuelt. får nesten bare ta det som erfaring og ta det litt som det kommer. For alt jeg vet blir ølet både godt og drikkende for meg. Hvis ikke er det nye muligheter om 2 uker;)

Etter hva jeg har forstått er vel det å "vanne ut" eller redusere mengden råvarer en dårlig ide pga av da forsvinner også like mye smak som akohol. Så får nesten bare krysse fingrene. Uansett takk for tilbakemeldinger.

Hvor mye utgjør muscavado sukkeret? ibu på 42 og OG på 1,082 høres ikke ut som en ipa for meg, så du kan trygt ta bort den tilsetningen:)

Personlig ville jeg droppet sukkeret og en kg malt og gjort alt annet likt, men jeg må dobbeltsjekke med en brygg kalkulator for å se om om det treffer . Har du registrert deg på beercalc - haandbrygg? Der kan du lage egne oppskrifter og tilpasse slik at du ser hvordan alt slår ut.

Det du lager nå, uten endring, er mer en barley wine enn en ipa, og ut ifra det du skrev ift alkohol sterk øl, så tror jeg ikke det vil falle i smak.

Når skal dere brygge? Jeg kan ta en grundig gj.gang av oppskriften du linket til og gi deg min versjon hvis du ønsker det:) har tid i morgen kveld tror jeg

Skal ikke være noe problem å tynne ut til lavere OG etter kok, det vil naturligvis bli litt mindre maltsmak, men ikke mindre enn om du hadde brygga tilsvarende oppskrift nedskalert til samme OG, men du bør selvsagt legge til en passe mengde humle av passende type for å gjøre opp for det ekstra vannet.

Evt bare gjør som DenNøgneRøv foreslår og dropp sukker og 1kg malt, men det blir *akkurat* samme effekt som å ha i passe mengde med ekstra humle og å tynne ut etter kok. Forskjellen vil være at du i det ene tilfellet sitter igjen med en kg ekstra malt (og sukker, men det ville jeg ha droppa samme hva), og i det andre med noen liter ekstra øl...

DenNøgneRøv: skulle egentlig satt det i dag eller i morgen tidlig. Men nå ble jo så klart "synderen" av innkjøpet syk, så da har jeg frem til neste uke å finne ut og bestemme meg for hvordan man skal løse dette best mulig.
Har ikke registrert meg på beercalc - haandbrygg, men inn på google og sjekke det opp nå ;)
Hadde satt stor pris på det hvis du hadde orket å ta bryderiet med å justere oppskriften.
(veldig fersk som du skjønner)

TorsteinO: hørtes ikke ut som en dårlig løsning, suplere med litt humle ;)

Sist redigert:
Et lite tips til beercalc,
er man ny i faget kan det være greit å huke av public i øverste kolonne.
Da blir oppskriften ikke synlig for andre og eventuelle tabber har du for deg selv :)
Og brukes kalkulatoren til f eks humleutregning/justering så tror jeg er det unødvendig med full oppskrift
forutsatt at OG er korrekt.

Tilbake
Topp