problem med alkohol%

Jeg er fortsatt en nybegynner. Og holder meg foreløpig til Coopers sine produkter. Min forrige batch var en coopers pilsner. OG var på 38. Lot den stå å gjære seg ferdig (13 dager) var FG 13. Lot den stå 1 dag ekstra før jeg helte på flasker. Temperaturen på batch lå hele tiden på 18 grader. Smaken er det ingenting å si på, men ut ifra mine beregninger er alkoholprosenten bare på 3.2%
Brukte coopers brew enhancer 1 og gjæren som fulgte med. Vannet ikke ut gjæren på forhånd.
hva gjør jeg feil?
Har fått tips om å bruke safale us-05. Den skal jeg bruke neste gang. Hvor mye vann skal jeg bruke når jeg vanner ut gjæren? Kan jeg putte i litt vanlig sukker og ekstra gjær for og få opp prosenten?
 
Dersom du neste gang skal brygge pilsner, slik du forsøkte nå, skal du bruke W34-70 om du skal bruke tørrgjær. Du skal også bruke kalkulatoren på mrmalty.com for å finne ut av korrekt gjærmengde. I tillegg skal du gjære på 10-12 grader C.

Prosenten bør for øvrig ikke være en driver, finnes mye godt session øl også. Et tips er å brygge en del batcher med ale før du gir deg i kast med lagerølet. Du må i hvert fall ha stålkontroll på gjæringsprosess og -temperatur om du skal lage pilsner. :)

Lykke til med neste batch!
 
Har forstått at alle coopers sine produkter er av typen ale uansett hva de heter. Derfor holdt jeg temperaturen så høy. Min neste batch kommer til å bli en coopers draught
 
Først og fremst lav OG som gjør at alkoholvivået blir lavt. Vil du bare ha mer alkohol er det ok å tilsette litt vanlig sukker. 500g gir en økning i OG på 1.01 på 20 liter og ca 1,3%poeng økning i alkohol. Det vil ikke endre noe særlig på smaken. Ikke bruk mer sukker, det blir ikke godt.

Men, en pakke til med Beer enhancer er bedre. Ev litt mindre vann.