problem med alkohol%

Jeg er fortsatt en nybegynner. Og holder meg foreløpig til Coopers sine produkter. Min forrige batch var en coopers pilsner. OG var på 38. Lot den stå å gjære seg ferdig (13 dager) var FG 13. Lot den stå 1 dag ekstra før jeg helte på flasker. Temperaturen på batch lå hele tiden på 18 grader. Smaken er det ingenting å si på, men ut ifra mine beregninger er alkoholprosenten bare på 3.2%
Brukte coopers brew enhancer 1 og gjæren som fulgte med. Vannet ikke ut gjæren på forhånd.
hva gjør jeg feil?
Har fått tips om å bruke safale us-05. Den skal jeg bruke neste gang. Hvor mye vann skal jeg bruke når jeg vanner ut gjæren? Kan jeg putte i litt vanlig sukker og ekstra gjær for og få opp prosenten?
 
Dersom du neste gang skal brygge pilsner, slik du forsøkte nå, skal du bruke W34-70 om du skal bruke tørrgjær. Du skal også bruke kalkulatoren på mrmalty.com for å finne ut av korrekt gjærmengde. I tillegg skal du gjære på 10-12 grader C.

Prosenten bør for øvrig ikke være en driver, finnes mye godt session øl også. Et tips er å brygge en del batcher med ale før du gir deg i kast med lagerølet. Du må i hvert fall ha stålkontroll på gjæringsprosess og -temperatur om du skal lage pilsner. :)

Lykke til med neste batch!
 
Har forstått at alle coopers sine produkter er av typen ale uansett hva de heter. Derfor holdt jeg temperaturen så høy. Min neste batch kommer til å bli en coopers draught
 
Først og fremst lav OG som gjør at alkoholvivået blir lavt. Vil du bare ha mer alkohol er det ok å tilsette litt vanlig sukker. 500g gir en økning i OG på 1.01 på 20 liter og ca 1,3%poeng økning i alkohol. Det vil ikke endre noe særlig på smaken. Ikke bruk mer sukker, det blir ikke godt.

Men, en pakke til med Beer enhancer er bedre. Ev litt mindre vann.
 
Takk for gode tips. Skal prøve med frem litt. Tenkte å sette en batch med draught 23l der jeg bruker 1,5 pakke brew enhancer og 1,5 pakke safale us-05. Og en batch med wheat beer 23l der jeg bruker 1,5 pakke brewing suger og 1,5 pakke safale us-05

Høres det her ut som en plan?
Eller skal jeg øke gjæren når jeg øker sukker mengden?
 
Høyere OG (mer sukker i vørteren) tilsier mer gjær. Større volum også.
Men sjekk med en kalkulator om 1.5 pakke er nok. Vil tro det men vet ikke da OG mangler. Kanskje holder det med en pakke også.
Us-05 er vel ikke den vanlige tørrgjæren i hveteøl. Har brukt Wb-06 mange ganger og liker den så godt at det til nå ikke har fristet å prøve fersk gjær.
Rehydrer tørrgjæren etter Fermentis anbefaling.
 
Hei, min brygge kompis har klart å komme hjem med et ferdig sammensatt sett for å brygge. kjøpt på bryggeland og heter "The Immigrant IPA" ( http://www.hjemmebryggeren.dk/produktblade/Brewolution The Immigrant IPA.pdf ) da jeg så nærmere på det som sto klart på ved døra kjente jeg både skallebanken komme og smaksløkene vri seg. Er nemlig ikke veldig begeistret for veldig sterk øl (liker meg best opp til 6%). Så spørsmålet mitt er hva jeg kan gjøre for å få senket ned akohol prosenten uten å mist så altformye smak. (tenkte å droppe sukkeret som følger med, men trur forstsatt jeg kommer til å ligge godt over 7% fordet)

Noen tips? ;)
 
Hei, min brygge kompis har klart å komme hjem med et ferdig sammensatt sett for å brygge. kjøpt på bryggeland og heter "The Immigrant IPA" ( http://www.hjemmebryggeren.dk/produktblade/Brewolution The Immigrant IPA.pdf ) da jeg så nærmere på det som sto klart på ved døra kjente jeg både skallebanken komme og smaksløkene vri seg. Er nemlig ikke veldig begeistret for veldig sterk øl (liker meg best opp til 6%). Så spørsmålet mitt er hva jeg kan gjøre for å få senket ned akohol prosenten uten å mist så altformye smak. (tenkte å droppe sukkeret som følger med, men trur forstsatt jeg kommer til å ligge godt over 7% fordet)

Noen tips? ;)
Om det er alkoholsmak du er bekymret for, vil ikke dette være merkbart i en godt laget IPA.
Om du uansett vil redusere alkoholinnholdet kan du enten øke vannmengden eller redusere samtlige ingredienser (også humle). Men en IPA trenger malt/alkohol for å balansere mot all humlen (som er det som gjør en IPA til en IPA), så den vil nok da bli 'tynnere' enn tiltenkt.
 
Jeg laget denne i fjor - mest for å kjøre inn trekjelersoppsettet. Den endte på 10,5%
Svært ubalansert og sterk smak av fusel / alkohol.
Endte med at jeg blandet to fat - denne og en kjedelig APA.
[Edit] Ved nærmere ettertanke ble blandingen heller ikke bra, men den forsvant på fest.
ImageUploadedByTapatalk1432915915.018858.jpg
 
er nok både redd alkohold, da jeg ikke tåler veldig mye. Kjedelig å drikke 3 flasker og begynne å danse på bordet. pluss att jeg er ikke veldig glad i smaken av sterk øl.
 
En annen ting du kan prøve er å øke temperaturen din etter en uke til rundt 20-22 grader for å gi bedre forhold for gjæren din på slutten når den er slapp og giddalaus;) det kan hjelpe på utgjæringen.

Personlig synes jeg en pakke brew enhancer er nok, hvis OG fremdeles da er lav får du mye igjen for å bruke en halv kg spraymalt, det kan du kjøpe i større porsjoner og dele opp i tette poser til senere bruk:)
 
Tilbake til trådstarter. Dropp Coopers. Kjøp spraymalt om du ikke gidder å meske. Lær å bruke oechslevekt (slipp ned i romtemperert vørter). Hadde jeg startet med Coopers hadde ikke jeg brygget idag.
 
Tilbake til trådstarter. Dropp Coopers. Kjøp spraymalt om du ikke gidder å meske. Lær å bruke oechslevekt (slipp ned i romtemperert vørter). Hadde jeg startet med Coopers hadde ikke jeg brygget idag.

Litt stengt sagt, er det ikke? Hva med de som prøver å perfeksjonere det utgangspunktet de har.
 
Hvis det er et mål å starte med begge hendene på ryggen og bind for øynene skal jeg være enig. Men spraymalt krever hverken mer utstyr eller innsats. Billigere er det også.
 
Litt stengt sagt, er det ikke? Hva med de som prøver å perfeksjonere det utgangspunktet de har.
Enig , blir litt for dumt dette. Alltid best å henvende seg til det utgangspunktet trådstarter har. Med brew enhancer og 500 gr spraymalt så har man maks 500 gram enkelt sukker til 20-23 liter øl og det er null problem. Spraymalt er kun billigere hvis du kjøper i kvanta over 5 kg og ikke sikkert det er aktuelt
 
Hvis det er et mål å starte med begge hendene på ryggen og bind for øynene skal jeg være enig. Men spraymalt krever hverken mer utstyr eller innsats. Billigere er det også.

Nåja, det skal jo fermenteres dette også. Det er jo mulig å styre noe der, selv om utgangspunktet ikke er det alle ville hatt som førstevalg.
 
Hei, min brygge kompis har klart å komme hjem med et ferdig sammensatt sett for å brygge. kjøpt på bryggeland og heter "The Immigrant IPA"
Jeg vet flere har laget godt øl av denne, men jeg hadde levert den tilbake og byttet i noe annet.... Regner dog med at dere har fått kvernet malten, og da hadde jeg droppet sukkeret som du selv foreslo. Mye gode ingredienser, så det blir helt sikkert bra (uten ekstra sukker)
 
Tilbake
Topp