Problemer med for mye CO2 på flaske

Har det siste året hatt noen problemer med for mye Co2 på flaskene mine. Begynner å lure på om det er meg som har vært for rask.

De 2 siste det skjedde på var ales med OG på 1070 og en FG på 1010/1012.
Primet med 5g sukker pr liter og satt til sekundær-lagring. Så etter 2-3 mnd har de vært så fulle av Co2 at bare måtte kastes.
Etter en mnd lagring var de helt fine, men så har tempen i kjelleren gått opp fra 16 til 20/21 grader. Etter dette kom problemene (tror jeg).
Kan det være gjæren som har startet igjen og spist seg fra 1010 til eks 1006?

Det KAN jo tyde på en eller annen form for infeksjon. Har hjemmebrygg på flasker som er 4 år gammelt, uten at CO2 -nivået er vesentlig endret.

Kan infeksjon skape mer CO2? Jeg har vært nøye med rengjøring. Det sprayes med starsan under tapping og omstikking på flasker og kar.

Skal ta en FG sjekk på flaskene og se hva den er på.

Frodejo skrev:
Kan infeksjon skape mer CO₂? Jeg har vært nøye med rengjøring. Det sprayes med starsan under tapping og omstikking på flasker og kar.

Skal ta en FG sjekk på flaskene og se hva den er på.

Jeg har opplevd det iallefall. Såkalte "Gushere", sjekk ut Home brew gushers på google. :)

Mange fiffige filmer der ja he he  :fyflate:

Men, nå sjekket jeg FG på innholdet i flaskene (3 av de). De hadde en FG på 1004

Forutsatt at gjæringen var ferdig da du flasket på 1.010, så er det nok noe annet enn den opprinnelige ølgjæren som nå livnærer seg på ølet ditt. 1.004, om målingen er riktig, er veldig lavt og indikerer tydelig at du dessverre har fått en infeksjon av et eller annet slag. Om det er "gusher" eller noe annet vet jeg ikke. Vi har hatt "gusher-infeksjon" 1 gang. Påvirket i liten grad smaken (det vet jeg jo egentlig ikke, men kjente iallefall ingen usmaker) men alle flasker måtte åpnes i vasken og helles ultra forsiktig. Store deler forsvant ut. Fenomenet ble verre ved lagring.

Gjæringen hadde stoppet. Gav det 1 ekstra uke, så jeg trodde jeg var safe. Dette ølet hadde vel en FG på 1012 hvis jeg ikke husker helt feil.

Flaskene har store bobler, det lukter litt av de (ikke ufyselig), en litt rar lukt som ikke skal være der.

Åpnet 20 flasker i går. Noen av de gjorde at jeg måtte bytte klær etterpå, men andre bare smalt godt og så gikk det noen sec. Så begynte skummet å komme. Bare tyte ut av flasken en god stund.

Kan ikke se annet enn at jeg har slurvet med renhold i gjæringskaret. Selv om starsan har vært godt brukt så har jeg muligens vært slepphent med god vask av kar, slanger og kraner.

Tilbake
Topp