Problemer med gjæring!

Hei! Jeg har kjøpt to ølsett, en belgisk wit og en lucky Jack Larvik fra bryggselv.
Nå har lucky Jack stått i 10dager og jeg har målt den til 1020 og skulle hatt 1010. Det har den gjort i 3 dager nå. Dette er brygget på Grainfather så temperatur har vært etter beskrivelsen.
Så da lurer jeg på hva jeg har gjort galt under gjæring? Den har gjæret på temperaturer etter beskrivelse.
Brukt tørrgjær men Ikke Rehydrert den. Kan det være at det er feilen?
Er det noen mulighet for og få den til og gjære igjen? Eller blir dette bare en Jack øl og ikke lucky Jack?Tilføring av luft ble gjort ved risting.
Belgisk witen måler også det samme men den har ikke stått lenger enn 5 dager.
Så den avventer jeg og ser.
Og var riktig på begge to etter kok

Hvordan måler du SG? Hva var OG?
Hva slags gjær brukte du, og sjekket du utløpsdato på den?
Hva slags rom/skap gjærer du i og hvordan holdes temperaturen under kontroll?

Hei! Jeg har kjøpt to ølsett, en belgisk wit og en lucky Jack Larvik fra bryggselv.
Nå har lucky Jack stått i 10dager og jeg har målt den til 1020 og skulle hatt 1010. Det har den gjort i 3 dager nå. Dette er brygget på Grainfather så temperatur har vært etter beskrivelsen.
Så da lurer jeg på hva jeg har gjort galt under gjæring? Den har gjæret på temperaturer etter beskrivelse.
Brukt tørrgjær men Ikke Rehydrert den. Kan det være at det er feilen?
Er det noen mulighet for og få den til og gjære igjen? Eller blir dette bare en Jack øl og ikke lucky Jack?Tilføring av luft ble gjort ved risting.
Belgisk witen måler også det samme men den har ikke stått lenger enn 5 dager.
Så den avventer jeg og ser.
Og var riktig på begge to etter kok
Jeg ville prøvd å rehydrere en pk us-05 og hatt i, samt økt temp 2-3 grader.

J
Hvordan måler du SG? Hva var OG?
Hva slags gjær brukte du, og sjekket du utløpsdato på den?
Hva slags rom/skap gjærer du i og hvordan holdes temperaturen under kontroll?
jeg måler med Hydrometer, det ble gjæret i stua bak hjørneskap mot yttervegg, under stormgjæring gikk temp på karet opp til 22 på den temp måleren på bøtta.
Gjær type husker jeg dessverre ikke det kom fra bryggselv, og han hentet det fra kjølerommet.
Jeg tenkte ikke på utløpsdato på gjæren.
På belgisk witen hadde jeg gjæringsbøtta i vann

J

jeg måler med Hydrometer, det ble gjæret i stua bak hjørneskap mot yttervegg, under stormgjæring gikk temp på karet opp til 22 på den temp måleren på bøtta.
Gjær type husker jeg dessverre ikke det kom fra bryggselv, og han hentet det fra kjølerommet.
Jeg tenkte ikke på utløpsdato på gjæren.
På belgisk witen hadde jeg gjæringsbøtta i vann
Og var 1046

Jeg vet ikke hva slags bolig du har, men kan det hende at temperaturen i det hjørnet varierer en del gjennom døgnet? Under stormgjæring har nok bøtta holdt temperaturen oppe, men kan temperaturen ha sunket såpass f.eks. om natta at gjæren har gått i dvale?
For fremtidig brygg bør du alltid notere deg hva slags gjær du bruker. Den styrer både temperatur og setter en del av smaksprofilen.

Jeg vet ikke hva slags bolig du har, men kan det hende at temperaturen i det hjørnet varierer en del gjennom døgnet? Under stormgjæring har nok bøtta holdt temperaturen oppe, men kan temperaturen ha sunket såpass f.eks. om natta at gjæren har gått i dvale?
For fremtidig brygg bør du alltid notere deg hva slags gjær du bruker. Den styrer både temperatur og setter en del av smaksprofilen.
Det gjæra som bare det i 2-3 dager boblet hele tiden.
Etter stormgjæring gikk temp ned til 18-20
Lese litt på gjærpakka skal gjøres litt mere nøye fremover, det har jeg lært.
Kjøleskap ble hentet i dag og venter på tempregulator til uka så da får jeg dette litt mere nøye også

La den stå i en uke til. Kan hende det er en liten lekasje i overgang spann-lokk dersom det ikke plopper lenger. Har opplevd det selv. Om SG holder seg på 1020 om 1 uke, ville jeg tilsatt mer gjær (først etter å ha sjekket at det ikke er hydrometeret som måler feil). Om ikke det hjelper; rør forsiktig fra bunnen av gjærkaret og bland bunnfallet + gjær slik at gjæren kommer i kontakt med søtstoffene igjen.

Tilbake
Topp