Problemer med knapper og temp på nye Speidel

Det som er mest sinnsykt er at man må sende greia tilbake til tyskland for noe som enkelt kunne vært gjort med en softwarepatch hjemme hos den som eier apparatet.

De har jo driti seg hardt ut. Man får jo t.o.m oppgradert bilen sin hjemme i garasjen.
 
Ja dette er veldig lite imponerende av både Speidel og Bryggselv. For Bryggselv vet også om feilene, men gjør ikke noe med det. De kunne returnert eller testet det de har på lager istedenfor å selge det til folk som blir misfornøyde. Jeg blir like skuffet hver gang jeg kommer på at bedrifter kun bryr seg om penger...
 
Såvidt jeg har forstått skal det være mulig å SW oppgradere via WLAN. Men har denne kommet enda?

Og jeg må spørre. Når var det release på denne gen 2. Like før jul tilfeldigvis? Synes det er veldig rart at folk som lager slike dyre saker ikke klarer å kvalitetsteste softwaren før de pusher det ut på markedet. Egentlig burde det ikke være noe problem å fikse det, brukeren/kunden software-patcher maskinen selv, men her har de jo selv fratatt seg selv denne muligheten og sitter i mine øyne med skjegget i postkassa.
 
Jeg kan oppdatere litt hva som skjer med min speidel. Det var definitivt ikke SW, men HW. Jeg dro til Sofiemyr for å teste å oppgradere en gang til(hadde allerede siste FW).

Etterhvert testet jeg speidelen opp mot thermapen, og det viser seg at Speidelen er feilkalibrert, og viser betydelig lavere temperatur(2 grader) enn den faktiske.

Bryggselv er som vanlig gode på kundeservice, og rydder opp etter seg. Jeg har allerede testa den nye Speidelen jeg fikk med meg hjem, og den viser riktig temperatur. All honnør til BS.

<rant - Ikke les>
Når det gjelder Speidel som produsent derimot, så er jeg utrolig skuffet. At de kan sende fra seg x antall Speidel som ikke har rett kalibrert temperaturføler er, i mine øyne, totalt uakseptabelt. At de i tillegg, som Miguel sier, etter å ha fått tilbakemeldinger om at det er problemer, fortsetter og pushe ut varen, er helt utrolig. Temperatursensoren er tross alt noe av det mest sentrale i maskinen. Det er selvfølgelig ikke verdens undergang at et termometer viser 2 grader feil, men ølens profil endres. Jeg er klar over at det som skjer etter at man har tømt vørter i gjæringskaret er vel så viktig som meskingen, men når man betaler 15 lapper for et produkt, så må man kunne forvente at det ikke er maskinen som gjør feil. Om det er kalibreringen av panelet mot tempføler, eller om det er føleren i seg selv vet jeg ikke. Uansett uakseptabelt. :mad:
</rant>
 
Da har jeg omsider fått prøvekjørt min nye speidel 20l. Skuffelsen var stor da den under kok viste 98,5 grader. Denne var bestilt fra fabrikk 3. august, altså etter at de burde ha begynt å få orden på dette problemet.
 
De har ingen rutinekontroll av produktene sine. Det handler antagelig om en feilkalibrering og den må sendes til Tyskland for å fikses. Hadde det problemet på min nye også. Veldig skuffende av speidel, men proff håndtering av bryggselv når jeg henvendte meg om det.

Problemet med dette for meg var at bryggecomputeren ikke skjønner at vørteren koker og den går ikke videre til det programmerte kokesteget. Så vidt jeg ser kan jeg ikke manuelt hoppe til neste programmerte steg.
 
Hmm, den skjønte at det kokte på en eller annen måte. Håper den ikke må sendes tilbake - har kastet innpakningen. :)
 
Og der tok min kontrollenhet kvelden også. En av "knappene" sluttet å virke. Et juleøl rett i dass.
 
Har akkurat mottatt bytteenhet for kontrolleren, har ikke tenkt over når den startet nedtelling på kok før jeg så denne tråden, sjekket ved siste brygg, og da startet nedtelling ved ca. 90 grader. Nå er det uansett fikset :) Takk til Petit Agentur for rask og smertefri behandling. Tommel opp!
 
Hvor lang tid har det tatt før dere har fått kontrollboksen tilbake etter at den er sendt til kalibrering?

Min koker også på 98,5-99 grader. Fikk en FG på siste brygg på 1,016 (OG 1,052) etter å ha mesket på 66 grader og ved bruk av WLP001. Har aldri hatt så dårlig utgjæring med 001 før. Setter pengene på at temperatursensoren er feilkalibrert og at jeg ikke har mesket på 66 grader, men en grad eller to høyere.

Lite sugen på å være uten Speidel over lang tid, men må jo ha vare som fungerer som den skal..
 
Jeg låner denne tråden litt. Har en 20l jeg kjøpte i Mai 2016 som viser 102 grader under koking.
Kjøpte meg en Thermapen for å sjekke temperatur under mesking, fikk for eksempel 59.4 grader på toppen når Braumeisteren viste 63 grader. (lokket hadde vært på lenge og vannet var i sirkulasjon)

Dere som har fått kalibrert tempsensorene, har dere sjekka at mesketemperatur har blitt rett og viser den 100 grader under koking?

Edit:
Tok et par nye målinger mens den hadde vært stabilt på 67 grader ei stund, da målte jeg 65-65.1.
Så 2 graders forskjell, det kan jo også forklare hvorfor den viser 102 grader under kok.
 
Sist redigert:
Tror det er vanskelig å kalibrere i produksjon siden temperaturen alltid vil variere noe i mesken. Anbefaler en runde med bare vann + sirkulering/røring for kalibrering
 
Skal teste med kun vann. Fikk beskjed om at kontrollboksen kunne sendes til Speidel for kalibrering. Dårlig at det ikke gjøres på fabrikk før den blir sendt ut!
 
Det går å justere tiden for når sensoren tror kok er nådd (mener den er på 300 sekunder i firmware v.1.23b (tidigere ca 200 sekunder)
Gjør følgende.

1. Gå till instillinger
2. Tryck 4 ggr på Pil Ned
3. Tryck 3 ggr på Pil Opp
4. Tryck 1 ggr på Pil Ned
5. Tryck 1 ggr på Pil Opp

6. Gå till parameteren T_GRAD og still in høyere verdi (antall sekunder som temperaturen har på seg for å stige en grad).
 
"Sven Eklund
i går kl. 14:33 · Falun, Dalarna County, Sweden
Till er som haft problem med nya styrenheten och att kok-timern startar innan 100'C uppnåtts:

Tydligen övervakar styrenheten hur snabb/långsamt uppvärmningen går, och när det går för lång tid att höja temperaturen 1 grad, så antar styrenheten att kokpunkten nåtts, varpå koktimern börjar räkna ner...
Har man ingen isolering eller låg omgivningstemperatur händer detta ganska lätt.

Det går dock att justera (öka) denna tid, som jag tror är förinställd på 300 sekunder i v.1.23b (i tidigare FW var det typ 200 sekunder) genom att knappa in följande:

1. Gå till inställningar
2. Tryck 4 ggr på Pil Ner
3. Tryck 3 ggr på Pil Upp
4. Tryck 1 ggr på Pil Ner
5. Tryck 1 ggr på Pil Upp

6. Gå till parametern T_GRAD och ställ in ett högre värde (antal sekunder som temperaturen har på sig att stiga en grad).

Här finns även en Calibration-meny som jag inte vet vad den gör.

/Sven"
Klippet fra facebooksiden Vi som brygger med Speidel Braumeister.
 
Tilbake
Topp